کم بارشی‌ها تا آخر سال جبران نمی‌شود

منبع: برترین ها

73

1399/12/2

16:15


رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه کم بارشی‌ها در کشور تا آخر سال جبران نمی‌شود، گفت: طی بهمن ماه میانگین دمای هوای کشور سه درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین بلند مدت بود.

خبرگزاری ایسنا: رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه کم بارشی‌ها در کشور تا آخر سال جبران نمی‌شود، گفت: طی بهمن ماه میانگین دمای هوای کشور سه درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین بلند مدت بود.

احد وظیفه با اشاره به اینکه بارش‌ها در کل کشور از ابتدای مهرماه تاکنون ۳۱ درصد کمتر از میانگین بلند مدت کشور بوده است، اظهار کرد: با بارش‌های خوب چند روز اخیر توانستیم حدود ۳۹ درصد از بارش سالانه کشور را دریافت کنیم و وضعیت نسبت به قبل کمی بهتر شده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه به‌طور کلی بارش‌ها در کشور تاکنون ۴۱ میلیمتر کمتر از حد نرمال بوده است، گفت: برخی استان‌ها ازجمله هرمزگان، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی با کاهش شدید بارش‌ها مواجه بوده‌اند. برای مثال بارش‌ها در استان هرمزگان حدود ۹۰ درصد و در سیستان و بلوچستان ۹۱ درصد کمتر از حد نرمال گزارش شده است.

وی ادامه داد: به این ترتیب استان‌هایی مانند کرمان، فارس و خراسان رضوی به‌ترتیب با ۶۷، ۴۳ و ۵۶ درصد کم بارشی مواجه بوده‌اند.

وظیفه با اشاره به اینکه به احتمال زیاد کم بارشی‌ها در کشور تا آخر سال جبران نمی‌شود، گفت: این شرایط به‌ویژه در جنوب شرق کشور محسوس خواهد بود البته بارش‌ها در پنج استان البرز، تهران، قم، کهگیلویه و بویر احمد و همدان درمحدوده نرمال بوده است اما این مسئله به‌معنای آن نیست که در این مناطق کمبود آب نداریم چراکه در کشور ما همواره نیاز آبی بیش از حد توان بارش‌ها و تامین آن است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه ضمن اشاره به وضعیت دمای هوا در کشور طی بهمن ماه اظهار کرد: به‌طور کلی در دی و بهمن ماه امسال آنومالی (بی‌هنجاری) مثبت شدید دمایی داشتیم. این وضعیت یعنی دما بیشتر از میانگین بلند مدت کشور بود. برای مثال طی هفت روز اخیر دمای متوسط کشور ۵.۲ درجه گرمتر از نرمال بود همچنین طی بهمن ماه میانگین دمای هوای کشور سه درجه بیشتر از دمای نرمال گزارش شد.

به گفته وی از ابتدای زمستان تاکنون نیز دمای هوا در کشور به‌طور متوسط ۱.۴ درجه سانتیگراد فراتر از نرمال گزارش شده است.

وظیفه در پایان درباره وضعیت بارش‌ها در کشور طی اسفند ماه امسال تصریح کرد: هرچند که طی هفته پیش‌رو بارش‌های خوبی در کشور به‌ویژه جنوب، شمال و شمال غرب خواهیم داشت اما به‌طورکلی بارش‌ها در کشور تا پایان سال کمتر از نرمال خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو