آشنایی با سری آزمایشات سرولوژی در آزمایشگاه عماد

منبع: زیبامون

135

1399/12/2

16:43


برای آشنایی بیشتر با انواع تست‌های آزمایشگاهی تا پایان مطالب همراه ما باشید.

آشنایی با سری آزمایشات سرولوژی در آزمایشگاه عماد

آزمایشگاه بالینی مکانی‌ست برای انجام تست‌های ضروری جهت تشخیص انواع بیماری‌ها که بنا بر خدمات ارائه شده می‌تواند به صورت یک آزمایشگاه کوچک تشخیص طبی یا پاتولوژی باشد و یا یک آزمایشگاه بزرگ پاتوبیولوژی با مجموعه‌ای از انواع آزمایش‌های طبی و پاتولوژی و غیره.

آزمایشگاه عماد از جمله آزمایشگاه‌های بزرگ با مجموعه‌ای از انواع آزمایشات تخصصی و فوق تخصصی نظیر آزمایشگاه میکروبیولوژی، بیوشیمی، سرولوژی، هورمون شناسی، قارچ شناسی ، تشخیص مولکولی، آنالیز دارویی، بیوشیمی، هماتولوژی، پذیرش جواب‌دهی، مایکوباکتریولوژی، اطلاعات تشخیص و سایر خدمات آزمایشگاهی می‌باشد که هم به صورت حضوری و هم به صورت نمونه‌گیری در محل انجام خدمت می‌کند.

 

آزمایش کردن

 

از مزایای نمونه‌گیری در منزل یا محیط کار می‌توان به صرفه‌جویی در وقت، عدم حضور در ترافیک، انجام تست در محیطی پاکیزه منزل، وجود آرامش در نمونه‌ گیری اشاره کرد و مناسب افرادی ست که از بوی الکل آزمایشگاه بیزارند و همچنین مناسب کودکانی است که از محیط آزمایشگاه واهمه دارند و نیز بیماران ناتوان و سالمندان است.

همان‌طور که گفتیم یکی از خدمات ارائه شده توسط آزمایشگاه عماد انجام آزمایشات سرولوژی یا همان سرم شناسی می‌باشد که جزو زیر شاخه‌های علوم زیستی محسوب می‌گردد. آزمایشگاه در این بخش با دریافت نمونه‌های خونی و یا مایعات دیگر به صورت حضوری در خود آزمایشگاه و یا نمونه‌گیری در محل مورد تقاضای بیمار، به بررسی عوامل تاثیرگذار در سیستم ایمنی بدن و یا تشخیص بیماری‌های عفونی می‌پردازند.

در این نوع آزمایش پادتن‌های علیه ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا مورد بررسی قرار می‌گیرد به طوری‌که وجود پادتن بالا در بدن بیمار نشان دهنده مواجه شدن بیمار با آن ویروس یا عامل بیماری‌زا می‌باشد.

آزمایشات سرولوژی که توسط آزمایشگاه از افراد گرفته می‌شود شامل تست CRP، آزمایش RF، آزمایش منو تست، آزمایش تست تشخیص سیفیلیس مانند RPR VDRL، آزمایش ویدال، آزمایش تیتر ASO، تست توبرکولوز (PPD) می‌باشد در ادامه هر کدام از این موارد را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای آشنایی بیشتر با این نوع از تست‌های آزمایشگاه تا پایان مطالب همراه ما باشید.

 

  • تست CRP

از این نوع آزمایش جهت تشخیص وجود التهاب و پاسخ آن به درمان استفاده می‌گردد. زمانی که پزشک شک به التهاب در داخل مفاصل یا روده یا اختلالات خود ایمنی و دیگر موارد مشابه کند این آزمایش را تجویز می‌کند ماده CRP نوعی واکنش دهنده فازحاد محسوب می‌شود.

ماده‌ای که توسط کبد ساخته شده ترشح می‌شود. بعد از چند ساعت این ترشح به علت عفونت و التهاب به داخل خون نفوذ کرده و در بیمار ایجاد درد و تب می‌کند. به طورکل ایجاد عفونت و التهاب در بدن بیمار باعث افزایش سطح CPR شده و با برطرف شدن التهاب‌ها، CPR نیز دچار افت می‌شود.

 

  • آزمایش RF

این آزمایش نیز از سری آزمایشات آزمایشگاه سرولوژی محسوب می‌گردد که جهت تشخیص آرتریت روماتوئید و همچنین تشخیص سندرم شوگرن صورت می‌گیرد. با انجام این تست فاکتور رماتوئید در خون قابل تشخیص می‌شود و آن را اندازه‌گیری می‌کند. نمونه مورد نیاز این تست خون ورید بازو می‌باشد که هم به صورت حضوری در آزمایشگاه و هم به شکل نمونه‌ گیری در محل مورد تقاضا قابل دریافت است.

بالا بودن سطح RF نشان دهنده بیماری‌هایی نظیر سیفیلیس، لوپوس، سل، عفونت ویروسی، بیماری کبدی، سرطان، بیماری ریوی و یا کلیوی، اندو کاردین و سارکو ئیدوز می‌باشد و منفی بودن این تست نشان‌دهنده بیماری سندرم شوگرن خواهد بود.

 

  • آزمایش منو تست

آزمایش منو تست نیز از سری آزمایشات آزمایشگاه عماد می‌باشد که جهت تشخیص بیماری مونونوکلئوز عفونی انجام می‌شود. مونونو کلئوز به عفونتی که منشاء آن ویروس اپستین بار است منسوب می‌شود. این تست آنتی بادی‌های هتروفیل را شناسایی می‌کند که به کمک بدن در پاسخ به عفونت مونونوکلئوز ساخته شده است.

این بیماری عموما در نوجوانان شایع است که عوارضی همچون درد، گلو درد، تورم غدد و خستگی را دنبال دارد. نمونه لازم برای این تست گرفتن نمونه خون از ورید بازو می‌باشد. نمونه‌گیری در محل برای این تست نیز در لیست خدمات‌دهی آزمایشگاه عماد می‌باشد.

 

آزمایش خون

 

  • آزمایش تست تشخیص سیفیلیس مانند RPR VDRL

آزمایشگاه این تست را برای غربالگری و تشخیص عفونت باکتری تروپونما پالیدم که عامل بیماری مقاربتی سیفیلیس است انجام می‌دهد. این آزمایش برای جستجوی حضور ترو پونما پالیدوم انجام می‌شود. نوع نمونه این تست شامل تراشه‌های شانکر در منطقه آسیب دیده، نمونه مایع مغزی نخاعی و نمونه خون از ورید بازو می‌باشد.

 

  • آزمایش ویدال

از سری آزمایش‌های آزمایشگاه سرولوژی می‌باشد. که برای تشخیص تب تیفوئید یا همان تب روده بکار می‌رود. عامل این تب باکتری سالمونلا بوده که معمولا از طریق نوشیدنی یا مواد غذایی آلوده به مدفوع به بدن منتقل می‌شود. از سری بیماری‌های خطرناک بوده که حتما باید به موقع تشخیص و درمان شود.

 

  • آزمایش تیتر ASO

این آزمایش نیز مانند سایر آزمایش‌های بیان شده در این مقاله از جمله آزمایش‌های آزمایشگاه عماد است که برای تشخیص عفونت استریتوکوکی گروه A, عوارض بعد از تب روماتیسمی، گلومرولونفریت استریتوکوکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندازه‌گیری مقدار ASO از دلایل گرفتن این تست در آزمایشگاه است نمونه مورد نیاز این آزمایش خون وریدی بازو می‌باشد که به شکل نمونه‌گیری در محل مورد تقاضای درخواست کننده نیز، امکان‌پذیر است.

 

  • تست توبرکولوز (PPD)

آزمایشگاه این تست را جهت تعیین عفونت نهفته یا فعال توسط باکتری مایکوباکتریوم توبرکولوزیس انجام می‌دهد. این باکتری عامل بیماری سل است که نوعی بیماری تنفسی محسوب می‌گردد و از جمله بیماری‌های خطرناک برای انسان است. این آزمایش در واقع نوعی تست غربالگری سل (TB) می‌باشد. در افرادی که واکسن ب ث ژ دریافت کرده‌اند نتایج TST مثبت است. برای این نوع تست عموما به نمونه‌گیری نیازی نیست و به طور معمول بر روی پوست اشخاص با تزریق محلول PPD که حاوی آنتی ژن‌های مایکوباکتریوم توبرکولوزیس است، تست می‌شود.

تمامی این آزمایشات که در بالا به آن‌ها اشاره شده توسط متخصصین سرولوژی صورت می‌گیرد و نتیجه این آزمایشات کمک بزرگی به پزشکان جهت تشخیص بسیاری از بیماری‌های خطرناک کرده و روند درمان را سریع‌تر و راحت‌تر می‌گردانند. آزمایشگاه عماد نیز از وجود این متخصصین بی‌بهره نبوده و همواره تمام تلاش خود را کرده است تا از بهترین و کارآمدترین متخصصین در آزمایشگاه خود کمک بگیرد تا موجبات رضایت شما عزیزان را فراهم سازد.

 

آزمایشگاه عماد

 

برای آشنایی بیشتر با این آزمایشگاه که هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین خدمات ارائه می‌دهد وهمچنین جهت دریافت اطلاعات بیشتر و آشنایی با سایر زیرشاخه‌های آزمایشگاهی این مجموعه به سایت آزمایشگاه عماد مراجعه فرمایید و از خدمات و راهنمایی‌های مشاورین این آزمایشگاه بهره‌مند گردید.

از این‌که تا پایان مطالب همراه ما بودید متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو