شکارچی هیولا (Monster Hunter)

فیلم « Monster Hunter » براساس بازی کامپیوتری به همین اسم محصول کمپانی Capcom ساخته شده است. سری بازی های « شکارچی هیولا » برخلاف دیگر عنوان مشهور کمپانی کپکام یعنی « رزیدنت اویل »، در ایران به موفقیت چندانی دست نیافتند اما در خارج از ایران وضعیت متفاوت بود. سری بازی های « شکارچی هیولاها » یکی از پرفروش ترین عناوین کپکام محسوب می شوند که موفقیت آن ها در نهایت سبب شد تا یکی از دلدادگان اقتباس از دنیای بازی های کامپیوتری یعنی پل دابلیو اس اندرسون، بار دیگر به سراغ این سوژه برود و آن را به فیلم سینمایی تبدیل کند. اثری که قرار بود یک بلک باستر بزرگ برای سینما باشد اما کرونا این فرصت را از سازندگان سلب کرد.

داستان فیلم درباره گروهی از سربازان به رهبری آرتمیس ( میلا یوویچ ) هستند که هنگام انجام وظیفه در یک بیابان به صورت اتفاقی به دنیای دیگری کشیده می شوند. دنیایی که در آن هیولاهای ترسناک وجود دارند که می توانند هر لحظه کار انسان را یکسره کنند. آرتمیس پس از ورود به دنیای جدید، مورد حمله هیولاها قرار می گیرد اما...

سری بازی های « Monster Hunter » قصه جذابی برای روایت نداشتند. عملکرد گیمپلی این بازی به شکلی بود که گیمر در محیط جهان باز قرار می گرفتند تا هنگام پیاده روی و جستجوی محیط، با هیولاهای مختلف مواجه شده و با ترفندهای گوناگون آن ها را از پای در بیاورند. این مکانیزم اغلب در بازی های کامپیوتری جواب می دهد چراکه گیمر شخصاً در حال جستجوی دنیای بازی است و از انجام این کار لذت می برد. اما ماجرای سینما متفاوت است. شما زمانی که یک اقتباس سینمایی انجام می دهید، می بایست قواعد و ساختار سینما را هم در نظر بگیرید که فیلمنامه یکی از اصلی ترین اجزای آن است؛ فیلمنامه ای که علناً در « شکارچی هیولا » وجود ندارد.

شکارچی هیولا (Monster Hunter)

پُل دابلیو اس اندرسون که پیش از این، سری بازی های « رزیدنت اویل » را به بدترین شکل ممکن به سینما آورده بود، این بار نیز در اقتباس سینمایی از یک بازی کامپیوتری به سراغ بدترین ایده های ممکن رفته است. اندرسون علی رغم پتانسیل بالایی که قصه و شخصیت پردازی سری بازی های « رزیدنت اویل » داشتند، نتوانست آنطور که شایسته است از این عنوان در اقتباس سینمایی دفاع کند. او حالا پس از چند سال، این بار بازی را اقتباس کرده که اصولاً قصه ای برای روایت ندارد و نتیجه آن شده که این بار تراوشات ارجینال ذهن اندرسون به میان آمده که چیزی شبیه به همان اکشن های ویدئویی دهه 90 است.

در « Monster Hunter » شخصیت پردازی مشخصی وجود ندارد و به دلیل فقدان فیلمنامه، اثر هر چند دقیقه یک بار مسیر متفاوتی را پیش می گیرد. در فیلم مشخص نیست آن کشتی سواران چه کسانی هستند و یاران آرتمیس وسط بیابان چه می کنند! تصویری که اندرسون از شخصیت ها به مخاطب ارائه داده، حتی در حد و اندازه های کاریکاتور هم نیستند و در جایگاه پایین تری قرار می گیرند. ارتباط میان آرتمیس و شکارچی نیز به مبتذل ترین حالت ممکن شکل می گیرد. ارتباطی که فیلمنامه نمی داند چطور باید آن را سر و شکل دهد به همین دلیل، به سبک و سیاق اکشن های ویدئویی دهه نود، با شکلات و کلمات ساده و در مجموع، مسخره بازی رابطه اش را می سازد!

شکارچی هیولا (Monster Hunter)

صحنه های اکشن فیلم نیز علی رغم داشتن جلوه های ویژه پر هزینه، همان وضعیتی را دارد که از پل دابلیو اس اندرسون در ذهن سراغ داشتیم! تدوین تند و جایگیری بد دوربین به همراه هدایت بد بازیگران، حتی « شکارچی هیولا » را در بخش اکشن به اثری ناامید کننده بدل کرده است. اگر گیمر باشید، به طور قطع می توانید این منطق را بپذیرید که شمشیر شما می تواند به مراتب قوی تر از یک سلاح کشتار جمعی باشد(!) اما در سینما این منطق باید به درستی برای تماشاگر شرح داده شود تا مخاطب بتواند آن را بپذیرد. اتفاقی که در « شکارچی هیولا » رخ نمی دهد و سنگین ترین سلاح های گرم هیولاها را نوازش می دهند اما یک چاقوی معمولی داد هیولاها را به آسمان می برد! اندرسونی ترین لحظات فیلم را نیز می توانید در تبلیغ شکلات در وسط بیابان و در میان صدها هیولا ببینید!

شاید مثبت ترین ویژگی « Monster Hunter » حضور همسر کارگردان یعنی میلا یوویچ در مقابل دوربین است. بازیگری که قبلاً هم با اندرسون در سری فیلم های « رزیدنت اویل » همکاری کرده بود و حالا بار دیگر در مقابل دوربین همسرش قرار گرفته است. یوویچ کماکان یکی از بهترین ستاره های اکشن هالیوود محسوب می شود که حتی در اثری که فیلمنامه ندارد هم می تواند خودی نشان دهد. در نقطه مقابل یوویچ ، تونی جا، ستاره سینمای اکشن قرار دارد که استعداد هدر شده فیلم محسوب می شود. تونی جا مخصوصاً از نیمه داستان به بعد که خوشمزگی اش گل می کند، تصویری ناامید کننده از خود به مخاطب ارائه می کند.

شکارچی هیولا (Monster Hunter)

« Monster Hunter » به زبان ساده اثری " پُل دابلیو اس اندرسونی " است! اگر ساخته های پیشین این کارگردان را دیده باشید، قطعاً می توانید به حال و روز فیلم جدید او نیز واقف شوید. وضعیت ساده است، اگر با تمام ایراداتی که به اندرسون در سال های اخیر وارد شده، کماکان از طرفداران سبک فیلمسازی او هستید، « شکارچی هیولا » هم می تواند رضایت شما را کسب کند اما اگر کمی سینما را جدی تر دنبال می کنید، احتمالا فیلم جدید اندرسون بتواند در کنار کمی آدرنالین، چندین نوبت خنده را هم برایتان به ارمغان بیاورد!

 

10

 

 

 

 

منتقد : میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

 

 

 

شکارچی هیولا  (Monster Hunter)

شکارچی هیولا (Monster Hunter)

کارگردان : Paul W.S. Anderson

نویسنده : Paul W.S. Anderson، Kaname Fujioka

بازیگران :

Milla Jovovich...Artemis

Tony Jaa...Hunter

Ron Perlman...The Admiral

ژانر : اکشن

درجه سنی: PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 17 سال )

زمان : 103 دقیقه