چگونه کبد را پاکسازی کنیم؟ / از واقعیت تا افسانه

78

1399/12/2

23:17


کبد بزرگ ترین اندام داخلی بدن محسوب می شود که مسئولیت بیش از 500 عملکرد مختلف در بدن را برعهده دارد، یکی از آنها سم زدایی و خنثی سازی سموم است. با دانستن اینکه کبد عضوی برای سم زدایی است شاید تصور کنید با انجام پاکسازی کبد به بدن کمک می کنید تا بعد از یک آخر هفته ای که در آن زیاده روی کرده اید سریع تر بهبود یابد و بدن را به آن سطح ضروری از سلامتی برسانید یا سوخت و ساز بدن را تقویت کنید تا بتوانید سریع تر وزن خود را کاهش دهید. این همان چیزی است که تمام “پاک کننده های کبد” موجود در بازار ادعا می کنند می توانند انجام دهند، اما حقیقت را بخواهید شما با خریدن این محصولات به احتمال زیاد پول خود را دور می ریزید و بیش از فایده با این کار به بدن خود آسیب می رسانید. واقعیت این است که سموم در همه جای محیط زندگی ما وجود دارند و بدن به طور طبیعی توانایی دفاع در برابر این سموم را دارد، البته مواردی هم وجود دارد که می توانید برای بهبود سلامتی و پشتیبانی از عملکرد سالم کبد انجام دهید.

چگونه کبد را پاکسازی کنیم؟ / از واقعیت تا افسانه

 به گزارش بهداشت نیوز به نقل از هلث لاین، به خواندن ادامه دهید تا بدانید چگونه برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند مزایای واقعی را که ادعای پاکسازی کبد دارد را برای شما فراهم کند.

پاکسازی کبد لازم است

محصولات و مکمل های پاک کننده کبد زیادی موجود است و بیشتر آنها اگر نه همه در فاز آزمایش های بالینی مورد ارزیابی قرار نگرفته اند و توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده کنترل نمی شوند. معنی این امر این است هیچ اثبات علمی برای پاکسازی کبد وجود ندارد حتی برخی از این محصولات ممکن است به سیستم شما آسیب برساند، بنابراین اگر تصمیم به استفاده از آنها گرفتید بسیار محتاط باشید.

واقعیت: برخی از مواد برای سلامتی شما مفید است

مارتیغال: خار شیر یا مارتیغال به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی یک مکمل معروف پاک کننده کبد است که حتی به کاهش التهاب کبد کمک می کند.

زردچوبه: زردچوبه باعث کاهش مولکول های اصلی پیش التهاب می شود که به شروع، ایجاد یا تشدید بیماری ها کمک می کنند حتی به شما در کاهش خطر ابتلا به بیماری کبدی نیز کمک می کند. به دلیل فراهمی زیستی کم زردچوبه بهتر است به صورت مکمل مصرف شود و برای 95 درصد کورکومینوئیدها استاندارد شود. برای دوزهای مکمل دستورالعمل های روی برچسب سازنده را بخوانید.

تحقیقات در مورد این مکمل ها و سایر مکمل ها در حال انجام است، بنابراین با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای احتمالی آنها مشورت کنید.

پاکسازی کبد به کاهش وزن کمک می کند

هیچ مدرکی دال بر ارتباط پاکسازی کبد با کاهش وزن وجود ندارد. در واقع مطالعات نشان داده است انواع خاصی از رژیم های پاکسازی با کاهش میزان متابولیسم بدن در لاغری و کاهش وزن نقش دارند. برخی از افراد مدعی هستند با انجام پاکسازی کبد وزن کم می کنند، اما در بیشتر موارد فقط شامل از دست دادن مایعات است. به محض اینکه این افراد عادات غذایی معمول خود را از سر بگیرند اغلب خیلی سریع وزن اضافه می کنند.

واقعیت: برخی از مواد به کاهش وزن کمک می کنند

سه عامل مهم برای کاهش وزن شما دریافت کالری، مصرف کالری و کیفیت رژیم غذایی است.

میزان کالری دریافتی:

میزان کالری دریافتی روزانه توصیه شده تقریبا هزار و 600 تا 2 هزار و 400 کالری در روز برای زنان بزرگسال و 2 هزار تا 3 هزار کالری برای مردان بزرگسال است. پزشک می تواند طیف متناسب با مشخصات فردی شما را در اختیار شما قرار دهد.

میزان کالری مصرفی:

 ورزش برای سوزاندن کالری و کاهش وزن گزینه ضروری است. تغییرات رژیم غذایی به تنهایی یا طولانی مدت کار نمی کنند. حرکت و مصرف کالری توامان به بدن کمک می کنند تا از شر وزن اضافی خود خلاص شوید.

کیفیت رژیم:

در حالی که کالری مهم است اگر رژیم کم کالری دارید و تمام این کالری ها را از غذای فرآوری شده تامین می شوند باز هم احتمال می رود نتوانید لاغر شوید.

غذاهای بی ارزش فرآوری شده کیفیت پایینی دارند، بنابراین برای کمک به کبد در عملکرد بهتر و کاهش وزن به جای آن غذاهای با کیفیت بالا را انتخاب کنید. این شامل انواع مختلفی از:

سبزیجات

میوه ها

غلات کامل تصفیه نشده

چربی های سالم مانند روغن زیتون و آجیل

پروتئین ها مانند مرغ، ماهی و تخم مرغ

رژیم غذایی سالم و باکیفیت یکی از بهترین راه ها برای دستیابی به کاهش وزن است. دلیل آن این است که به طور طبیعی میزان کالری دریافتی شما را کاهش می دهد در حالی که تعداد ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات مفیدی را که مصرف می کنید را افزایش می دهد.

پاکسازی کبد از شما در مقابل بیماری کبدی محافظت می کند

در حال حاضر هیچ مدرکی برای اثبات پاک سازی کبد برای محافظت از شما در برابر بیماری کبد وجود ندارد. بیش از 100 شکل مختلف بیماری کبدی وجود دارد. چند مورد رایج عبارتند از:

هپاتیت A ، B و C

بیماری کبدی مربوط به الکل

بیماری کبدی غیر الکلی

دو عامل بزرگ خطر ابتلا به بیماری کبد نوشیدن بیش از حد الکل و داشتن سابقه خانوادگی بیماری کبدی است.

واقعیت: مواردی وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود در برابر بیماری های کبدی انجام دهید

گرچه نمی توانید عوامل ژنتیکی را تغییر دهید، اما می توانید برای محافظت در برابر بیماری های کبدی بر تغییر سبک زندگی تمرکز کنید:

مصرف الکل را محدود یا قطع کنید

الکل سمی است که کبد شما مسئولیت مقابله با آن را برعهده دارد. در صورت مصرف زیاد باعث آسیب کبدی می شود. نوشیدن الکل به میزان کم مهم ترین عامل برای محافظت در برابر بیماری کبدی است. هرگز در همان دوره 24 ساعته نوشیدن الکل از داروها حتی استامینوفن استفاده نکنید.

واکسیناسیون در برابر هپاتیت

هپاتیت یک بیماری کبدی است که توسط ویروس ایجاد می شود. اگر در معرض خطر قرار دارید در مورد واکسیناسیون هپاتیت A و B با پزشک خود مشورت کنید. در حال حاضر برای هپاتیت C درمان وجود دارد، اما آسیب های ناشی از آن روی کبد بسیار سخت است واکسیناسیون بهترین روش محافظت از خود در برابر این ویروس ها است.

داروها را با دقت انتخاب کنید

 کبد شما باید داروها را پردازش کند، بنابراین چه داروهای تجویز شده و چه داروهای بدون نسخه را با دقت انتخاب کنید و در مورد گزینه های جایگزین با پزشک خود مشورت کنید. از همه مهم تر هرگز الکل را با هیچ دارویی مخلوط نکنید.

مراقب سوزن باشید

 خون حامل ویروس های هپاتیت است، بنابراین هرگز سوزن را برای تزریق دارو یا موارد دیگر به اشتراک نگذارید و اگر خال کوبی می کنید مطمئن شوید به مرکز تمیز و معتبری مراجعه می کنید.

از کاندوم استفاده کنید

مایعات بدن نیز ویروس را حمل می کنند، بنابراین همیشه رابطه جنسی ایمن را مدنظر قرار دهید.

با خیال راحت از عهده مواد شیمیایی برآیید

 مواد شیمیایی و سمی از طریق پوست وارد بدن شما می شوند. برای محافظت از خود هنگام دست زدن به مواد شیمیایی، حشره کش ها، قارچ کش ها یا رنگ از ماسک، دستکش و شلوار یا پیراهن آستین بلند استفاده کنید.

وزن مناسب خود را حفظ کنید

بیماری کبدی غیر الکلی مرتبط با مسائل متابولیکی مانند چاقی و دیابت نوع 2 است، بنابراین با انتخاب شیوه زندگی سالم می توانید خطر خود را برای هرکدام کاهش دهید.

پاکسازی کبد هرگونه آسیب کبدی موجود را اصلاح می کند

در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر اینکه پاکسازی کبد می تواند آسیب موجود در کبد را درمان کند، وجود ندارد.

واقعیت: برخی از اصلاح ها و بازیابی ها امکان پذیر است

آسیب رساندن به پوست یا سایر اعضای بدن باعث ایجاد زخم می شود. کبد عضوی منحصر به فرد است زیرا با بازسازی سلول های جدید می تواند بافت آسیب دیده را بازسازی کند، اما بازسازی دوباره زمان می برد. اگر همچنان از طریق داروها، مصرف بیش از حد الکل یا رژیم غذایی ضعیف به کبد خود آسیب می زنید این امر می تواند از بازسازی جلوگیری کند که در نهایت منجر به زخم شدن کبد می شود. ایجاد زخم غیرقابل برگشت است هنگامی که به سطح شدیدتری برسد به عنوان سیروز کبدی شناخته می شود.

خط آخر

مزایای تبلیغاتی محصولات پاکسازی کبد و مکمل ها بر اساس شواهد یا واقعیت ها نیست و آنها فقط یک افسانه در زمینه بازاریابی هستند. اگر نگران سلامتی خود هستید بهترین شخصی که می توانید با وی صحبت کنید پزشک شما است. وی می تواند به شما در مورد کارهایی که می توانید برای ارتقای سلامت کبد یا رفع هرگونه نگرانی دیگر پیرامون سلامت خود انجام دهید، به شما مشاوره دهد.

منبع: دکتر سلام

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو