نماینده کارگران: وارد بازی با اعداد نخواهیم شد

منبع: برترین ها

51

1399/12/3

00:32


نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به پیشنهاد برخی در خصوص افزایش 35 درصدی دستمزد کارگران برای سال آینده گفت: نگاه گروه کارگری به ماجرای دستمزد فراتر از اعداد و ارقام است.

عصر ایران: نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به پیشنهاد برخی در خصوص افزایش 35 درصدی دستمزد کارگران برای سال آینده گفت: نگاه گروه کارگری به ماجرای دستمزد فراتر از اعداد و ارقام است. اینکه در رسانه ها اعلام می کنند 25 درصد، 30 و 35 درصد افزایش پیدا کند، به هیچ عنوان منطقی نیست. مد نظر ما سبد معیشت خانوار است که باید قدرت خرید جبران شود.

«علی خدایی» اظهار کرد: اگر با اعداد و ارقام بازی کنیم، یعنی اگر 35 درصد یک میلیون و 910 هزار تومان به ریال تبدیل شود، عددی کمتر از 700 هزار تومان خواهد بود. آیا هزینه های زندگی خانوار طی یک سال گذشته برای چهار نفر حدود 700 هزار تومان در ماه افزایش پیدا کرده است؟ قطعا خیلی بیشتر از اینها است. آقایان بجای اعلام درصد، اینگونه نظر دهند که 600 هزار تومان به درآمد کارگر اضافه شود، آن موقع می توانیم بررسی کنیم که این اعداد و ارقام کافی است یا خیر.

نماینده کارگران: وارد بازی با اعداد دستمزد نخواهیم شد

خدایی در ادامه افزود: از نظر بنده این اعداد به هیج عنوان راضی کننده نیست و به همین دلیل وارد بازی با این اعداد نخواهیم شد چون هزینه ها بسیار بیشتر از حداقل دستمزد است و باید فاصله جبران شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه افزایش دستمزد به صورت رقم ثابت عملی نیست، عنوان کرد: تاکنون چنین پیشنهادی را مطرح نکردیم و احتمالا سوء برداشتی از گفته های ما شده که برخی اینگونه برداشت می کنند. در صورت افزایش عدد ثابت روی دستمزد کارگران فاصله دستمزدی سابقه و مهارت از بین می رود و ضمن اینکه این موضوع برای بازار کار و طبقه بندی مشاغل تصمیم مناسبی نخواهد بود.

خدایی در ادامه به طولانی شدن جلسات برای تعیین سبد معیشت اشاره کرد کرد و گفت: متاسفانه گروه کارفرمایی در هر جلسه از زیر بار تعیین رقم سبد فرار می کند اما امیدواریم در جلسه آینده که روز دوشنبه برگزار می شود، رقم سبد نهایی شود. اگر هم تحت هر شرایطی نهایی نشود با توجه به توافقات قبلی، گروه کارگری به صورت یک جانبه این عدد را اعلام و روی آن پافشاری خواهد کرد.

وی در خصوص اینکه آیا جلسات دستمزد باز هم طولانی خواهد شد، تاکید کرد: اگر در 10 دقیقه اول طرف مقابل عدد منطقی را پیشنهاد دهد، حتما می پذیریم. در جلسات سال های گذشته گروه کارفرمایی اعداد غیر منطقی را پیشنهاد می داد و به همین دلیل جلسات طولانی می شد و طبیعتا وقتی گروه کارفرمایی با پیشنهاد عدم افزایش و دولت با افزایش 15 درصد وارد مذاکره می شود، نیاز به ساعت ها چانه زنی است تا رقم منطقی تصویب شود.

خدایی در ادامه گفت: برای سال آینده بنده پیش بینی نمی کنم که مزد چقدر و چه زمانی تصویب می شود. اگر کروه کارفرمایی پیشنهاد دهد که افزایشی نباید صورت بگیرد، نیاز به چندین جلسه است و اگر با پیشنهاد خوبی وارد مذاکره شوند شاید در خیلی زود تصویب شود و دیگر نیازی به بازی رسانه ای و بازی با روح و روان مردم نباشد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار کرد: کل جامعه تقریبا می داند که اکثریت رای در جلسات شورای عالی کار را گروه کارفرمایی دارد و در زمینه افزایش دستمزد نمی توانم قولی به کارگران بدهم اما به عنوان نماینده کارگران نهایت تلاش را می کنم تا در سال آینده اتفاق خوبی رقم بخورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو