طرز تهیه کوفته سیخی

طرز تهیه کوفته سیخی قلقلی با سیخ چوبی ترکیه ای هندی

کوفته یکی از غذاهای سنتی ایرانی و ترکی است که از دیر باز مورد توجه مردم این کشور ها و توریست ها قرار گرفته است. کوفته بسته به مواد اولیه آن، انواع مختلف و متنوعی دارد. یکی از این نوع کوفته ها، کوفته سیخی است که علاوه بر طعم خوب و خوشمزه ای که دارد، ظاهر عالی و مجلسی نیز دارد. این کوفته یک نوع کباب نیز محسوب می شود اما در فر طبخ می شود. همچنین در کنار سیب زمینی تنوری سرو می گردد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
پیاز۱ عدد
آرد سوخاری½ پیمانه
زیره½ قاشق غذاخوری
جوش شیرین (اختیاری)نوک قاشق چایخوری
گوجه فرنگی۲ عدد
فلفل دلمه ای۱ عدد
مواد لازم برای سیب زمینی
سیب زمینی۴ عدد
روغن زیتون۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
آویشنبه مقدار کافی

دستور پخت کوفته سیخی

مرحله اول

برای تهیه کوفته سخی خوشمزه به روش ترکیه ای ابتدا یک کاسه بزرگ بر می داریم و گوشت چرخ کرده را داخل آن می ریزیم. در ادامه پیاز را شسته و پوست می کنیم، سپس خیلی ریز خرد می کنیم و به گوشت اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در صورت تمایل می توانیم پیاز را رنده کنیم، اما بعد از رنده کردن باید پیاز را به خوبی با دست فشار دهیم تا آب اضافی آن کاملا گرفته شود، بعد به گوشت چرخ کرده اضافه کنیم، چون پیاز آبدار باعث باز شدن کوفته ها می شود.

مرحله سوم

در این مرحله تخم مرغ را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه، زیره و در صورت تمایل جوش شیرین به کاسه حاوی گوشت و پیاز اضافه می کنیم. در آخر آرد سوخاری را کم کم اضافه کرده و خوب ورز می دهیم تا مواد بیکدست شوند.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که در پایان ورز دادن مایه کوفته باید مایه ای با بافت منسجم و کاملا یکدست بوجود آید. از مخلوط به اندازه یک گرد بر می داریم و گرد می کنیم. به ترتیب یک کوفته یک تکه گوجه و یک تکه فلفل را به سیخ می کشیم.

مرحله پنجم

در این مرحله سیب زمینی ها را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت خلالی درشت خرد کرده و روغن زیتون و نمک و فلفل و آویشن به آن اضافه می کنیم و به خوبی مخلوط می کنیم. سپس سیب زمینی ها را هم به سیخ می کشیم.

مرحله ششم

کف سینی فر را چرب می کنیم. کوفته ها را یک طرف سینی فر قرار می دهیم. سیب زمینی ها را هم در ظرف دیگر می چینیم. سپس داخل فری که از قبل با دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد گرم شده است، می گذاریم تا با همان دما بپزد.