دستور تهیه 4 مربای خوشمزه و خانگی/ از انجیر تا انار

دستور تهیه 4 مربای خوشمزه و خانگی/ از انجیر تا انار


منبع: ناز وب

151

1399/12/3

07:45


دستور تهیه 4 مربای خوشمزه و خانگی/ از انجیر تا انار

بازهم نازوب برای هنرمندان عزیز دستور تهیه 4 مربای بسیار خوشمزه Recipe for 4 very tasty jams را تدارک دیده است که علاوه بر طرز تهیه خواص آنهارو هم گفته ایم امیدواریم با پخت این مرباها لذت فراوانی ببرید. با ما همراه باشید.

 

دستور تهیه 4 مربای خوشمزه و خانگی + خواص آن

طرز تهیه مربای انجیر

 

دستور تهیه 4 مربای خوشمزه و خانگی/ از انجیر تا انار

 

مواد لازم برای ۱ شیشه متوسط

انجیر ۱ کیلوگرم

آب ۲ لیوان

شکر ۷۵۰ گرم

آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

گلاب ۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه مربا انجیر

 

مرحله اول

برای تهیه مربای انجیر مجلسی ابتدا انجیرها را تمیز می کنیم و دم های اضافی آن را می گیریم سپس آنها را به خوبی می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه شربت مربا را باید درست کنیم برای این منظور ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

 

مرحله دوم

قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید سپس شکر را به قابلمه اضافه می کنیم و هم می زنیم تا شکر به طور کامل داخل آب حل شود. پس از اینکه شکر به طور کامل در آب حل شد و شربت به غلظت کافی رسید، انجیرها را به آرامی به قابلمه اضافه می کنیم.

 

مرحله سوم

برای اینکه متوجه شویم شربت به غلظت کافی رسیده است مقدار کمی از آنرا داخل یک قاشق تمیز و خشک می ریزیم، سپس اجازه می دهیم خنک شود. پس از خنک شدن اگر شربت کشدار بود یعنی شربت قوام آمده است.

 

مرحله چهارم

در این مرحله حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و اجازه می دهیم انجیرها بپزند و نرم شوند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه گلاب را به همراه آبلیمو به قابلمه اضافه می کنیم و حدود ۵ دقیقه دیگر صبر می کنیم سپس قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

 

مرحله پنجم

پس از برداشتن مربا از روی حرارت صبر می کنیم تا مربا خنک شده و با دمای محیط یکسان شود. پس از اینکه مربا خنک شد آنرا در یک ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم و درب آنرا محکم می بندیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

 

نکات تهیه مربای انجیر

مربای انجیر خرد شده

اگر انجیرهای شما کوچک و یکدست هستند می توانید مربای انجیر را به صورت درسته درست کنید، اما اگر می خواهید از انجیرهای درشت استفاده کنید بهتر است انجیر ها را خرد کنید تا در پایان یک مربای انجیر له شده داشته باشید. قطعات انجیر به دلخواه شما می باشد اما سعی کنید انجیرها را خیلی ریز خرد نکنید Do not chop the figs too finely چون در روند پخت مربا خودشان له می شوند.

جلوگیری از له شدن انجیرها

برای اینکه مربای انجیر شما پس از پخت له نشود باید از انجیرهایی که پوست شان نازک است یا اینکه ترک خورده است استفاده کنید. بهتر است از انجیرهایی استفاده کنید که کاملا سالم هستند استفاده کنید وگرنه در حین پختن انجیرها می ترکند و له می شوند.

 

خاصیت های انجیر

کاهش کلسترول خون

درمان یبوست

درمان ریزش مو

کاهش فشار خون

کاهش وزن و لاغری

سلامت چشم

پیشگیری از پوکی استخوان

قوای جنسی مردان

سلامت دستگاه گوارش

زیاده روی در مصرف انجیر

 

طرز تهیه “مربای انار” خوشمزه

 

دستور تهیه 4 مربای خوشمزه و خانگی/ از انجیر تا انار

 

مواد لازم مربای انار

• آب انار : سه پیمانه و نیم

• دانه انار : یک پیمانه

• شکر : سه پیمانه

• آب لیمو :به مقدار لازم

 

طرز تهیه مربای انار

در سینک ظرفشویی کاسه بزرگی بگذارید و انار را به دو نیم تقسیم کنید.قسمت بریده شده را به کف کاسه بگیرید و با یک دست نصفی از انار را بگیرید و فشار دهید با انگشتان دیگر دانه های انار را به داخل آن میتوانید فشار دهید و آب آن را در بیاورید. با این کار آب انار تلخ نمیشود.

بعد در ظرفی آب انار و شکر را با هم ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به مدت 30 دقیقه بجوشد.سپس دانه های انار و آب لیمو را به ظرف در حال جوش آب انار بریزید و 30 دقیقه دیگر بپزید. بعد از اینکه مربا قوام لازم را بدست آورد.

یک قطره از آن را در یک ظرف سرد بریزید و ظرف را کج کنید اگر به سختی سرازیر شد قوام مربای شما آمادست.
مربای آماده شده را در ظرف های استیل و در جای خنک و تاریک قرار دهید.

 

نکات تکمیلی در مورد مربای انار

مربای انار جزو مربا و کمپوت میباشد.

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت میباشد.

مربای انار را می توانید در وعده صبحانه – میان وعده – سرو کنید.

 

خاصیت و درمان بیماری ها با مصرف انار

برای مصارف دارویی از گل، برگ، پوست درخت، پوست ریشه و دانه انار استفاده می شود.

* انار شیرین ادرار آور است.

* انار با دانه ملین مزاج است.

* آب انار شیرین Sweet pomegranate juice برای بیماریهای مجاری ادرار مفید است.

* ترشح صفرا را زیاد می کند.

* اگر انار را با عسل مخلوط کرده و هر روز چند قطره در بینی بچکانید از رشد پولیپ در بینی جلوگیری می کنید.

* برای سالمندان بهترین دارو برای تقویت کلیه است.

* آب انار خنک کننده است.

* رنگ صورت را شاداب می کند.

* صدا را باز کرده و گرفتگی صدا را برطرف می کند.

* برای وزن اضافه کردن انار بخورید.

 

طرز تهیه مربای به

 

دستور تهیه 4 مربای خوشمزه و خانگی/ از انجیر تا انار

 

مواد لازم برای ۱ شیشه کوچک

میوه به ۵۰۰ گرم

هل ۲ عدد

شکر ۵۰۰ گرم

آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه مربا به

 

مرحله اول

برای تهیه مربای به مجلسی ابتدا به ها را می شوییم و پوست آن ها را با یک کارد تیز می گیریم و روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و از وسط آن ها را نصف می کنیم و هسته های آن را داخل پیاله ای می ریزیم و کنار می گذاریم.

 

مرحله دوم

حالا به ها را با قالب یا با چاقو به هر مدلی که دوست دارید خرد می کنیم و داخل قابلمه ای ترجیحا مس سفید می ریزیم و ۶ لیوان آب و شکر را به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت زیاد می گذاریم تا به جوش بیاید.

 

مرحله سوم

بعد حرارت را کم می کنیم و روی درب قابلمه در دمی می گذاریم و اجازه می دهیم تا به مدت ۱ ساعت مربا پخته شود و به غلظت مورد نظربرسد. اگر می خواهید مربای به شما قرمز شود باید بدانید که در دمی باعث قرمز شدن رنگ به ها می شود و بسیار زیباست.

 

مرحله چهارم

این نکته نیز مهم است که شهد مربا بعد از سرد شدن سفت تر می شود پس نباید خیلی مربا را غلیظ از روی حرارت برداریم. می توانید علاوه بر هل و آبلیمو از یک تکه چوب دارچین نیز برای طعم دار کردن مربای به استفاده کنید.

 

مرحله پنجم

بعد از گذشت حدود ۳۰ دقیقه درب قابلمه را بر می داریم، سپس پوست خشک روی هل ها را می گیریم و دانه های آن را به همراه زعفران دم کرده به مربا اضافه می کنیم. حالا باید مطمئن شویم که مربا به قوام مناسب رسیده است.

 

مرحله ششم

برای این منظور یک قطره از شهد مربا A drop of nectar jam را داخل یک لیوان آب سرد می ریزیم، اگر شهد بدون اینکه متلاشی شود به ته لیوان برسد یعنی مربای ما به قوام مناسب رسیده است، ولی در صورتی که متلاشی شود مربا نیاز به جوشیدن دارد.

 

مرحله هفتم

در صورتی که شهد مربا متلاشی شد یعنی هنوز باید بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دیگر مربا را روی حرارت قرار دهیم تا به غلظت مناسب برسد. پس از اینکه مربا به غلظت مناسب رسید آب لیمو را اضافه می کنیم و با مربا مخلوط می کنیم.

 

مرحله هشتم

در این مرحل درب قابلمه را می گذاریم و صبر کنیم تا مربا با دمای محیط هماهنگ شود و به طور کامل خنک شود. در ادامه پس از اینکه مربا خنک شد، آنرا درون ظرف های شیشه ای می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

 

قرمز شدن رنگ مربای به

پس از اینکه ۳۰ دقیقه از پخت مربا گذشت، یک دم کنی تمیز روی درب قابلمه قرار می دهیم و حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم. در ادامه یک شعله پخش کن زیر قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم مربا با حرارت بسیار کم به مدت یک تا دو ساعت بپزد.

در این مدت ممکن است که شربت مربا کم شود، به همین دلیل باید هر ۳۰ دقیقه یک بار مربا را چک کنیم و در صورتی که شربتش بیش از حد غلیظ شده بود، کمی آب جوش به آن اضافه کنیم و مجددا درب قابلمه را می گذاریم تا به رنگ دلخواه برسیم.

 

خواص مربای به

میوه “به” حاوی قند، فیبر، پروتئین، پکتین و مواد معدنی مانند منیزیم، آهن، کلسیم، سدیم، پتاسیم و انواع ویتامین‌های A ، C ، D و گروه ویتامین‎‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶ و B۱۲ است.

مربای به، بدلیل پختن و مخلوط شدن با شکر یا عسل، ضررهای استفاده از «به» خام را ندارد و نفخ تولید نمی‌کند. ضمن اینکه مصرف مربای “به”، سبب تقویت معده می‌شود و می‌تواند جلوی ریفلاکس یا همان برگشت محتویات معده به مری را بگیرد.
مصرف مربای به تاثیر زیادی در تقویت قوه بینایی دارد؛

شادی و نشاط را در افراد به همراه داشته و برای اشخاصی که دچار ترس می‌شوند، مناسب است. مصرف این مربا ورم روده را از بین برده، اعصاب را تقویت می‌کند و سبب ایجاد تعادل در افراد می‌شود.

همچنین مصرف مربای به، برای زنان باردار در مدت زمان بارداری بسیار مفید است و سبب زیبایی چهره نوزاد می‌شود؛ همچنین مصرف این مربا سبب تقویت رحم شده و از سقط جنین جلوگیری می کند.

 

طرز تهیه مربای توت فرنگی

 

دستور تهیه 4 مربای خوشمزه و خانگی/ از انجیر تا انار

 

مواد لازم برای تهیه ی مربا توت فرنگی:

توت فرنگی 1/5 کیلو

شکر 1/250 کیلو

آبلیمو 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربا توت فرنگی:

ابتدا توت فرنگی ها را داخل ظرف بزرگی پر از آب بریزید تا اگر شنی به آن ها چسبیده باشد به ته ظرف ته نشین شوند. سپس توت فرنگی ها را از روی آب بگیرید و داخل سبد بریزید و دوباره با آب بشویید. برگ سر توت فرنگی ها را بگیرید Peel a squash, grate it and squeeze the juice.

توت فرنگی های ریز به صورت کامل تهیه کنید اما توت فرنگی های درشت را به 2 قسمت تقسیم کنید. بهتر است از توت فرنگی های یک اندازه مربا را تهیه کنید زیرا اگر به صورت کامل و نصف را با هم مخلوط کنید ظاهر زشتی پیدا می کند.

سپس مقداری از توت فرنگی ها را داخل قابلمه لعابی بریزید و یک لایه شکر روی آن بریزید و باز لایه ای توت فرنگی و لایه ای شکر بریزید این کار را تکرار کنید تا شکر و توت فرنگی ها تمام شوند بعد در ظرف را بگذارید و مدت یک شبانه روز در یخچال قرار بدهید تا آب بیندازد.

اگر آب ننداخته بود می توانید یک استکان کوچک آب به آن اضافه کنید اگر آب انداخته بود لازم نیست آب اضافه کنید.

مربا را روی حرارت ملایم بگذارید و حواستان به آن باشد تا سر نرود زیرا زود سر می رود. بعد از اینکه چند جوش زد مربا کف می کند، کف روی مربا را بگیرید و هم بزنید. آخرای پخت 2 قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید و هم بزنید و صبر کنید تا مربا قوام بیاید.

زمان پخت مربا نیم ساعت زمان می برد زیرا اگر بیشتر بجوشد مربا تیره می شود و توت فرنگی ها له می شوند.

برای اینکه متوجه شوید مربا قوام آمده مقداری از آب آن را داخل بشقابی بریزید اگر سرد شد و سفت بود و به راحتی تکان نخورد مربا قوام آمد.

در قابلمه را نگذارید زیرا عرق می کند. بعد از سرد شدن مربا را داخل شیشه ای تمیز و خشک بریزید.

 

نکاتی برای تهیه ی مربا توت فرنگی:

• برای پختن مربای توت فرنگی از قابلمه لعابی در ابعاد و اندازه مناسب استفاده کنید.

• مهمترین نکته در پخت مربا، قوام آمدن شربت آن است که باید به آن دقت کنید.

• از توت فرنگی های سفت، ریز و بدون لک برای تهیه مربا استفاده کنید تا هنگام پخت مربا توت ها له نشوند و ظاهرخود را از دست ندهند.

• توت فرنگی های درشت را برای تهیه مربا خرد کنید. تا هم زمان پخت مربا کوتاه تر شود و هم رنگ مربا در اثر جوشیدن زیاد تیره نشود.

• درب قابلمه ی مربا را از اول تا آخر پخت نبندید تا رنگ مربا تغییر نکند.

• حتما کف مربا را هنگام پخت بگیرید، تا مربای شما خوش رنگ شود.

• می توانید از دارچین ،هل، وانیل و زعفران برای خوش عطر شدن مربا The aroma of the jam استفاده کنید. هرچند طعم توت فرنگی به تنهایی عطر مربا را منحصر به فرد می کند.

• اگر مربا را شیرین تر دوست دارید شکر و توت فرنگی را به یک اندازه استفاده کنید.

• برای طرز تهیه مربای توت فرنگی مجلسی، می توانید از مغز گردو در آن استفاده کنید.

 

چه زمانی مربا شکرک می زند؟

• اگر بیشتر از زمان گفته شده بجوشد هم تیره می شود و هم شکرک می زند.

• شکر آن بیشتر از اندازه باشد.

• کف روی آن را جدا نکنید.

 

چه زمانی “مربای توت فرنگی” کپک می زند؟

• اگر توت فرنگی ها کاملا پخته نشده باشد سبب کپک زدن مربا می شود.

• اگر از قاشق استیل استفاده کنید سبب آب انداختن مربا می شود و بعد کپک می زند.

• مربا باید به اندازه ی کافی قوام آمده باشد و شکر آن کم نباشد تا کپک نزند.

• ظرف مربا کاملا خشک و تمیز باشد.

 

خواص توت فرنگی

شکل ظاهری و قلب مانند توت فرنگی اولین علامتی هست که نشون میده این میوه خوش رنگ و خوشمزه برای سلامت قلب مفید هست، کلسترول و فشار خون رو پایین میاره و از بدن در برابر سرطان محافظت میکنه.

توت فرنگی سرشار از انواع ویتامین، فیبر و سطوح بالایی از انتی اکسیدان هست و از بدن در برابر رادیکال های ازاد مراقبت میکنه و همچنین یک منبع غنی از منگنز و پتاسیم هست. چیزی در حدود 8 عدد توت فرنگی ویتامین c بیشتری از یک پرتقال داره و نیاز بدن به این ویتامین رو تامین میکنه.

استفاده از توت‌ فرنگی یک راه طبیعی و موثر برای سفید کردن دندان‌ ها Teeth whitening نیز هست. ویتامین C موجود در توت‌ فرنگی، باعث از بین رفتن پلاک‌ های روی دندان میشه و زردی دندان ها رو از بین میبره. تنها کاری که باید انجام بدید این هست که مقداری توت فرنگی له شده رو به دندان ها بمالید چند دقیقه صبر کنید و بعد دندان هاتون رو بشویید. تکرار این روش باعث میشه تا دندان هاتون به تدریج سفید تر شوند.

 

دستور تهیه مربای کیوی خوشمزه و عالی

دستور تهیه مربای پرتقال حلقه ای

7 فوت و فن برای تهیه یک مربای عالی

دلیل تغییر رنگ و شکرک در مربا

 

Recipe for preparing 4 delicious and homemade jams + its properties

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو