درمان پروستات با چه روش هایی صورت می گیرد؟

درمان پروستات با چه روش هایی صورت می گیرد؟


منبع: آرگا

77

1399/12/3

08:11


یکی از بیماری های مردانه که تقریبا ۸۰ درصد از مردان را در سنین ۶۰ سالگی مبتلا می کند پروستات می باشد. در این مطلب برترین و موثرترین روش های درمان پروستات را مرور خواهیم کرد.

یکی از غده های مردانه که تقریبا به اندازه یک گردو است و در زیر مثانه مردان قرار دارد پروستات می باشد. این غده بخشی از دستگاه تناسلی مردانه را تشکیل می دهد. این غده در دو دوره زمانی در طول زندگی بزرگ می شود در اوایل بلوغ و حدودا در سن ۲۵ سالگی این غده بزرگ می شود هر چند بزرگ شدن این غده بی ضرر است اما اگر مردان در سنین بالا به این بیماری مبتلا شوند ممکن است دچار مشکلات ادراری شوند. اگر درمان پروستات دیر انجام گیرد ممکن است بیماری های حادی به همراه خود داشته باشد.

بزرگ شدن غده پروستات خوش خیم است اما بزرگ شدن آن باعث می شود به مجاری ادرار فشار وارد شود و با مشکلات ادراری از جمله تکرر ادرار، ناچار شدن به دفع ناگهانی ادرار، در طول شب از خواب بیدار شدن برای دفع ادرار، احساس ناراحتی در زمان شروع ادرار و قطره قطره شدن آن، تخلیه نشدن مثانه بطور کامل و گاهی اوقات عدم توانایی در دفع ادرار همراه باشد. در ادامه مطلب روش های بهبود پروستات را با یکدیگر مرور می کنیم.

 

درمان بیماری پروستات

درمان پروستات و بزرگ شدن آن

یکی از مهمترین و اولین نکاتی که باید در رفع پروستات در نظر گرفت این است که تقریبا ۸۰ درصد مردان تا سن ۵۰ سالگی به این بیماری مبتلا می شوند و به همین دلیل آشنایی با علایم آن ضروری می باشد مردان در این سنین پس از مشاهده علایم بزرگ شدن پروستات باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. اگر این بیماری زودتر تشخیص داده شود دوره بهبود راحت تر و بهتر سپری خواهد شد و هر چه دیرتر به پزشک مراجعه کنید بیماری شدید تر شده و دوره بهبود به سختی طی خواهد شد و در برخی مواقع حتی ممکن است باعث مبتلا شدن فرد به سرطان پروستات شود.

درمان پروستات

علایم بزرگ شدن پروستات

علایم و نشانه های بزرگ شدن پروستات را در ادامه مشاهده می نمایید:

  • جریان ضعیف یا آهسته ادرار
  • احساس عدم تخلیه کامل مثانه
  • مشکل در آغاز ادرار
  • تکرر ادرار
  • دفع ادرار اضطراری
  • بیدار شدن در طول شب به دفعات زیاد برای تخلیه مثانه
  • قطره قطره شدن ادرار
  • تلاش برای ادرار کردن
  • بی اختیاری ادرار
  • مشاهده خون در ادرار

درمان بزرگی پروستات در مردان

روش های درمان بیماری

بزرگ شدن پروستات اگر برطرف نشود ممکن است باعث ایجاد عفونت در مجاری ادرار، سنگ کلیه یا سنگ مثانه شود. در موارد حاد نیز ممکن است به کلیه آسیب وارد کند. بهبود این بیماری با استفاده از دارو و عمل جراحی امکان پذیر می باشد.

درمان بزرگی پروستات

مسدود کننده های آلفا

اوایل از این مسدود کننده ها برای درمان فشار خون بالا استفاده می شد. این دارو اختلال در ادرار را درمان می کنند و باعث می شوند بیمار در زمان ادرار مشکلات کمتری داشته باشد. بعضی از این مسدود کننده ها شامل ترازوسین، تامسولوسین، دوکسازوسین و آلفازوسین می باشند.

آنزیم های بازدارنده

این آنزیم ها می توانند در طول زمان پروستات را کوچک کرده و به تدریج آن را برطرف کنند. تا جایی که اندازه پروستات به حالت اولیه خود بازمی گردد. این آنزیم ها فیناستراید و دوتاستراید هستند و زمانی استفاده از این آنزیم ها توصیه می شود که سایز آن ها واقعا بزرگ باشد.

میکروویو درمانی

در این روش، آنتن دستگاه میکروویو از طریق مجاری ادرار وارد بدن می شود و انرژی بدست آمده از امواج این دستگاه قسمتی از پروستات که بزرگ شده است را تخریب می کند. این روش تنها زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بزرگی پروستات در حد متوسط باشد. برای این روش دقت کنید که باید به نزد پزشک ماهر و حاذق بروید زیرا این شیوه تا حدودی به عنوان شیوه تهاجمی در نظر گرفته می شود.

روش های مختلف درمانی پروستات

عمل جراحی برای برداشتن بافت بدن

این روش بهبود بیماری بزرگ شدن پروستات با استفاده از گرمایی که از طریق امواج رادیویی ایجاد می شود امکان پذیر می باشد. در این روش وسیله ای به نام سیتوسکوپ وارد مجرای ادرار می شود و بخشی از پروستات که بزرگ شده است را تخریب می کند و تا حدودی باعث رفع مشکلات ادراری در بیمار می شود.

عمل جراحی

آخرین روش درمان بزرگی پروستات عمل جراحی می باشد که در موارد حاد و شدید از این روش استفاده می شود. عمل جراحی در چند بخش انجام می شود و در نهایت پس از انجام این عمل جراحی بخش داخلی پروستات حذف می شود.

عمل جراحی برای درمان پروستات

زمان مناسب برای جراحی پروستات

در ابتدا پزشک بعد از تشخیص بیماری پروستات، درمان آن را با دارو آغاز می کند که مصرف داروها می تواند نقش موثری در کوچک کردن پروستات داشته باشد، ضمن اینکه ممکن است عوارض جنسی نیز به همراه داشته باشند، در موارد شدیدتر ممکن است پزشک متخصص تصمیم به جراحی داشته باشد، در زیر به این موارد اشاره می کنیم :

  • اگر دارو ها تاثیری نداشته باشند و علائم بیماری با مصرف آنها بهبود پیدا نکند.
  • اگر خون در ادرار مشاهده شود.
  • در صورت وجود عفونت ادراری مقاوم
  • وجود سنگ مثانه که نشان دهنده ایستایی ادرار در مثانه می باشد.
  • مسدود شدن راه خروجی کلیه و به دنبال آن تورم و آسیب به آن و در نتیجه بالا رفتن اوره و کراتین در فرد
  • فرد دو بار دچار احتباس ادراری شود و سوند گذاشته شود و در صورتی که چندر روز بعد از خارج کردن سوند دوباره، احتباس ادراری اتفاق افتد.

درمان پروستات

درمان بیماری به روش سنتی

بیماری پروستات بیماری سختی است و استفاده از مواد شیمیایی برای رفع آن توصیه نمی شود، زیرا احتمال ایجاد مشکلات زیادی برای فرد بیمار در آینده خواهد داشت، ضمن اینکه  در بیماران بالای ۵۰ سال نیز به هیچ عنوان استفاده از مواد مضر توصیه نمی شود، از این رو برای بهبود پروستات بهتر است از روشهای سنتی استفاده شود.

به کار بردن مواد گیاهی برای بهبود پروستات نیز موثر می باشد، استفاده از این مواد نه تنها مضر نیست بلکه می توان از این طریق بیماری های مختلف دیگری که در بدن وجود دارند را نیز برطرف کرد، البته استفاده از دارو های گیاهی نیاز به برخی ملاحظات دارد و باید از موادی استفاده شود که در تولید آنها ناخالصی استفاده نشده باشد.

در زمینه رفع مشکل پروستات، فراوارده های زنبور عسل می تواند بسیار موثر واقع شود؛ همچنین فراورده گرده گل ماده ای تخصصی برای بهبود پروستات می باشد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، ضمن اینکه در هر نوع رژیم غذایی برای بهبود بیماری پروستات از این ماده استفاده می کنند.

بهبود پروستات

درمانهای خانگی زیادی برای بهبود بیماری پروستات توصیه شده است که از جمله آنها می توان به استفاده از گرده گل، جو بریزیلی، فلفل قرمز، کلم بروکلی، قارچ، گوجه فرنگی، ماهی سالمون، تخم کدو، تخم کتان، انار، چای و … اشاره کرد، البته لازم است قبل از استفاده از هر داروی گیاهی برای هر بیماری حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

روش های مختلف درمان پروستات برای حذف بافت اضافه غده پروستات با استفاده از امواج میکروویو و رادیویی و لیزر انجام می گیرد تا از این طریق بافت اضافی پروستات حذف شده و فرد در هنگام ادرار با مشکلات کمتری روبرو شود. برای مشاهده درمان بیماری های مردانه به بخش بیماری ها رجوع کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو