دکتر فرهاد ابول‌نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در نشست خبری با رسانه ها اظهار داشت: در حال حاضر ۱۱ شهر استان قرمز و هشت شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند. شهرهای امیدیه، شوش، باغملک، ایذه، هفتکل، اندیمشک، امیدیه و هندیجان در وضعیت نارنجی هستند.

وی افزود: پیک اول بیماری در استان از اردیبهشت تا تیرماه امسال بود که روند بیماری در هفته اول مرداد به حالت نزولی تبدیل شد. از اواسط شهریور باز وضعیت استان شیب رو به بالا داشت که این وضعیت تا اوایل آذر ادامه داشت و کل فوتی‌های استان روزانه سه تا چهار نفر بود. از ابتدای بهمن آمار مراجعان به بیمارستان‌ها افزایش یافت و از یازدهم بهمن به بعد سرعت مراجعه و انتشار بیماری در استان خیلی زیاد شد.

طرح شهید قاسم سلیمانی با ۱۵ هزار نیرو در حال اجراست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در ۱۰ روز اول بهمن ماه نمودار بیماری افزایشی بود اما شیب ملایمی داشت که سعی کردیم با کمک طرح شهید قاسم سلیمانی موج جدید را مهار کنیم. این طرح با ۱۵ هزار نیرو در استان شروع به فعالیت کرد که هشت هزار نفر از آنها نیروهای دانشگاه علوم پزشکی بوده و بیش از ۶ هزار نفر هم  از نیروهای هلال احمر و بسیج بودند که به صورت هماهنگ این طرح را انجام دادند.

وی ادامه داد: از شانزدهم بهمن ماه سرعت انتشار بیماری بالا رفت تا حدی که احتمال دادیم این ویروس از نوع جهش یافته انگلیسی است به همین دلیل نمونه‌های خود را به انستیتو پاستور ایران ارسال کردیم. پس از شناسایی یک نمونه انگلیسی در اهواز، تمام ۹۱ مسافر همراه این خانم را در پرواز ردیابی کردیم که ۸۲ نفر آنها در تهران و ۹ نفر در اهواز بودند ضمن اینکه آن خانم را در قرنطینه قرار دادیم. از ۱۰ نمونه‌ای که برای تهران فرستادیم، ۹ نمونه کرونای انگلیسی گزارش شد و ۲ نمونه ویروس از آبادان ارسال کردیم که هر ۲ انگلیسی بودند.

منشا ویروس جهش‌یافته انگلیسی عراق است

دکتر ابول‌نژادیان ادامه داد: وقتی این افراد را ردگیری کردیم به یک خانم ۴۰ ساله رسیدیم که مهمانی از کشور عراق داشت و این شخص باعث شروع گسترش بیماری در استان شد. همچنین یک آقای ۲۵ ساله از عراق به اهواز سفر کرده بود که در یکی از هتل های شهر مستقر بود که به دنبال این موضوع از ۷۴ نفر پرسنل آن هتل تست گرفتیم که چهار نفر به ویروس جهش یافته مبتلا بودند و نیز خانواده این چهار نفر نیز درگیر بیماری شدند که مایه نگرانی ما شد و وزیر بهداشت و استاندار را در جریان گذاشتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: نمونه های دیگری از نقاط مختلف استان از شهرهای اهواز، هویزه، دزفول و دشت آزادگان به انستیتو پاستور فرستادیم که متوجه شدیم تمام سوش ها انگلیسی هستند. در حال حاضر جنوب و غرب استان درگیر این ویروس انگلیسی هستند لذا از مردم خواهش می‌کنم که در خانه بمانند تا این موج را رد کرده  و از انتقال این بیماری به افراد دیگر جلوگیری شود.

وی افزود: روزانه ۶ هزار و ۲۰۰ تست انجام می دهیم که ظرف یک یا ۲ روز آینده این تعداد را به ۱۰ هزار تست افزایش می‌دهیم. در منطقه کیانپارس و نادری که از آلوده‌ترین نقاط اهواز هستند اتوبوس آمبولانس مستقر کردیم تا از مردم تست گیری کندو بزودی یک اتوبوس در خیابان امیری آبادان نیز مستقر خواهد شد.

۵۰ درصد محدودیت‌ها در سطح استان اجرا می‌شود

ابول‌نژادیان گفت: با تلاش های دانشگاه علوم پزشکی محدودیت‌هایی ایجاد شد که دلخواه ما نیست و شاید ۵۰ درصد آن اعمال می شود در حالی که برای کنترل سرعت انتشار این بیماری باید اقدامات جدی تری لحاظ شود و انتظار داریم همشهریان با ما همراهی کنند.

وی گفت: در حال حاضر ظرفیت بیمارستان های رازی، امیرالمومنین و فاطمه الزهرا اهواز به صورت کامل در اختیار بیماران کرونایی قرار دارد

وی افزود: همچنین در بیمارستان‌ سینا اهواز ۲۰ تخت آی سی یو و ۴۰ تخت عادی و در بیمارستان‌ گلستان ۵۰ تخت آی سی یو و ۴۰ تخت عادی برای بیماران کرونایی تخصیص یافته است.

وی افزود: تعداد مراجعه به بیمارستان ها به حدی است که مجبور شدیم طبقه اول بیمارستان امام (ره) را تخلیه کنیم و ۱۲۵ تخت آن را در اختیار بیماران کرونایی قرار دهیم تا بیماران سر ریز بیمارستان رازی را به آنجا منتقل کنیم و نیز  ۳۵ تخت بیمارستان امام را به آی سی یو تبدیل کردیم. 

موارد فوت در استان ۴۵ درصد افزایش یافته است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: در حال حاضر حوزه بهداشت و درمان اهواز به طور کامل درگیر بیماری است و ظرفیت کمک کردن به شهرستان‌های دیگر  را نداریم لذا به همه شهرستان اعلام کردیم که بیماران را در همان شهر بستری کنند و تنها بیماران بسیار بدحال را به اهواز منتقل کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: موارد بستری در استان نسبت به هفته گذشته ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: همچنین موارد بیماری و  فوت  در استان به ترتیب ۷۴ و ۴۵ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: موارد ابتلا به بیماری در شهرستان دهدز ۹۰۰ درصد افزایش یافته است همچنین موارد ابتلا در اندیکا ۵۰۰ درصد، آغاجاری ۳۶۰ درصد، حمیدیه ۲۳۷ درصد، امیدیه ۲۰۹ درصد، دشت آزادگان ۲۰۱ درصد، اهواز ۶۸ درصد و بهبهان ۱۳ درصد افزایش یافته است.

در پیک سوم تعداد بیماران  ظرف هشت روز ۲ برابر شد 

ابول نژادیان بیان کرد:  در پیک اول و دوم تمام استان گرفتار بودند اما درپیک سوم بیماری جنوب و غرب استان بیشتر درگیر هستند.

به گفته وی در پیک اول تعداد موارد بیماری ۳۲ هزار و ۷۵۲ نفر بود و حداکثر تعداد روزانه بیماران بستری شده ۸۵۶ نفر بود.

وی گفت: در پیک دوم ۱۹ هزار بیمار داشتیم و حداکثر تعداد بیمار در روز ۴۵۱ نفر بود اما در پیک سوم ۱۰ هزار بیمار داریم و حداکثر بیمار در روز ۹۱۴ نفر است.

ابول نژادیان اظهار داشت: در پیک اول ظرف ۱۴ روز تعداد بیماران ۲ برابر شد، در پیک دوم ظرف ۲۱ روز تعداد بیماران ۲ برابر شد و در پیک سوم به مدت هشت روز تعداد بیماران ۲ برابر شد لذا اگر همکاری مردم را نداشته باشیم، ظرفیت بیمارستان ها پر شده و دیگر نمی ‌توانیم به دیگر بیماران کرونایی خدمت رسانی کنیم.

وی گفت: حداکثر میزان روزانه بستری در پیک اول ۱۴۹ نفر بود که این میزان در پیک دوم به ۷۹ نفر رسید و در پیک سوم به ۱۱۵ نفر رسیده است.

بگفته ابول نژادیان در ۱۱ هفته اخیر یکی از عوامل مهم انتشار بیماری تماس با موارد مثبت در خانواده ها است که میزان آن یک چهارم است. همچنین تماس با سایر بستگان و دید و بازدیدهای خانوادگی ۲۴ درصد موارد ابتلا را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: تماس با موارد مثبت و مشکوک در محل کار ۲۳ درصد موارد ابتلا و  ترددهای درون شهری ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد ابتلا به بیماری را دارند. شرکت در مراسم ترحیم و ازدواج ۱۱ درصد موارد ابتلا به بیماری را تشکیل می دهند.

میانگین درگیری افراد بالای ۷۴ سال به بیماری، ۵/۴ درصد است 

رئیسظدانشگاه علوم پزشکی افزود: میانگین درگیری افراد بالای ۷۴ سال به بیماری ۵/۴ درصد است که توصیه می‌کنم این افراد در خانه بمانند.

وی گفت: افراد ۶۰ تا ۷۴ سال ۱۳ درصد، افراد ۴۵ تا ۵۹ سال ۲۲ درصد، افراد ۳۰ تا ۴۴ سال ۳۵ درصد، افراد ۱۵ تا ۲۹ سال ۲۲ درصد، افراد ۶ تا ۱۴ ساله ۵ درصد و افراد زیر یک سال کمتر از یک درصد موارد ابتلا به بیماری را دارند.

در حال حاضر ۱۱ شهر استان در وضعیت قرمز قرار دارند.