روایت رها حاجی‌زینل از نمایش «هولودومور» | روزمرگی‌های خانواده یک دهقان در کشاکش قحطی

33

1399/12/3

12:05


حاجی‌زینل می‌گوید: نمی‌دانم چرا فشار کنترل شیوع ویروس کرونا بیشتر روی فضای فرهنگی کشور است؟

روایت رها حاجی‌زینل از نمایش «هولودومور» | روزمرگی‌های خانواده یک دهقان در کشاکش قحطی

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش «هولودومور» نوشته علی صفری به کارگردانی رها حاجی‌زینل از اول اسفندماه ساعت در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه است. بازیگران این نمایش سارینا آزاد میلانی، فرشاد ایوبی مبرهن، محمد پسندیده، تیما تقی‌زاده، فرزانه سیری، آهو شفیعی، میلاد صالح وند، مهدی عباسی، نیکا قاسمی، عاطفه موسوی و علیرضا ولی پور هستند.

رها حاجی‌زینل درباره علت انتخاب نمایشنامه «هولودومور» برای اجرا گفت: این اثر پس از دو نمایش «آشویتس زنان» و «برلین ۱۰: ۱۰»، آخرین بخش از یک سه‌گانه بود. ما استقبال‌ و بازخورد مخاطبان در اجراهای قبل را دیدیم و فکر کردیم شاید از این نمایش استقبال بهتری صورت بگیرد. به همین خاطر با همسرم، علی صفری صحبت کردم و نگارش نسخه‌های ابتدایی نمایش «هولودومور» را در تابستان شروع کردیم.

وی با بیان این که نمایش «هولودومور» ربطی به فضای نازی‌ها ندارد، درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: تعریف خود هولودومور، مرگ بر اثر گرسنگی است. این واژه، واژه‌ای است که اسم نمایشنامه ما را در برمی‌گیرد و بهانه شروع داستان ما بود. ما در این نمایش خانواده دهقانی را می‌بینیم که در کشاکش این قحطی دارد روزمرگی خودش را نشان می‌دهد.

این کارگردان تئاتر که نمایش «هولودومور» را با هنرجویان خودش به صحنه آورده است، درباره این همکاری گفت: من پس از اجرای نمایش «آشویتس زنان» بضاعت بچه‌های تحصیل‌کرده این رشته را دیدم و سعی کردم با این بچه‌ها صحبت کنم. سعی کردیم یک فضای آموزشی و تمرینی بگذاریم و از دانشجویان خوش‌ذوق این رشته گزینش کنیم و روی همین بچه‌ها وقت بگذاریم. من فکر می‌کنم اگر بتوانم روی این بچه‌ها تأثیر بگذارم و بازی آن‌ها را نشان دهم در کارگردانی موفق‌تر خواهم بود. به همین دلیل در اجرای این نمایش از هنرجویان خودم استفاده کردم.

حاجی‌زینل درباره فضای اجرایی نمایش «هولودومور» اظهار داشت: ما اتفاقات را به‌صورت واقعی به تماشاگر نشان می‌دهیم. چند روز پیش صحبت می‌شد که آیا این میزان به واقعیت پرداختن لازمه نمایش است و من گفتم ما چیزی به اسم المان نمی‌توانیم داشته باشیم. بچه‌ها باید فضا را باور کنند تا بتوانند مخاطب را تحت تأثیر قرار دهند. به همین دلیل یک فضای رئالیستی و به‌شدت حسی در فضای نمایش وجود دارد که با موسیقی و طراحی صحنه‌ای بسیار مینی‌مال ولی درخور نمایش آمیخته می‌شود. شاید بتوانم بگویم این شیوه اجرایی، شیوه خوبی است که ما برای این نمایش در نظر گرفته‌ایم.

او درباره پیامدهای تعطیلی‌ احتمالی دوباره سالن‌های نمایشی در اسفندماه گفت: نمی‌دانم چرا فشار کنترل شیوع ویروس کرونا بیشتر روی فضای فرهنگی کشور است؟ ما الآن یک سال است که درگیر این فضا هستیم. باور کنید که پروتکل‌های بهداشتی در سالن نمایش ما اجرا می‌شود. خوشبختانه این بیماری تاکنون اعضای گروه ما را در برنگرفته است. من احساس می‌کنم اگر این فشارها را از روی محیط فرهنگی بردارند اتفاق بدی نمی‌افتد. با رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی می‌توان از شیوع ویروس جلوگیری کرد. من گروه‌های بسیار زیادی را می‌شناسم که امسال علیرغم تمرین‌هایی که کردند به اجرا نرسیدند. یعنی پس از تمام هزینه‌هایی که کردند ترجیح دادند اجرای خودشان را کنسل کنند. ما برای اینکه اجرایمان را در اسفندماه روی صحنه ببریم زحمت زیادی کشیدیم.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: اگر سالن‌های نمایش تعطیل شود، من که می‌خواهم این هنرجوها را تربیت کنم باید چه کار کنم؟ من که می‌خواهم در راه فرهنگ کشورم یک قدم بردارم و جوانان را به این فضای فرهنگی دعوت کنم باید چه کار کنم؟ به نظرم می‌توانند حداقل، زمان اجراها را زمان‌بندی کنند. مثلاً دو ماه اجازه اجرا به نمایش‌ها بدهند و بعد یک ماه نمایش‌ها را تعطیل کنند. در این صورت ما می‌دانیم که چه زمانی می‌توانیم اجرا برویم.

رها حاجی‌زینل در پایان گفت: من از حمایت‌های آقای داوود نامور تشکر می‌کنم. سالن تازه تأسیس نوفل‌لوشاتو که ایشان تأسیس کردند سالن بسیار خوبی است و باعث شده که مخاطب ما با خیال راحت به دیدن نمایش بیاید. از تهیه‌کننده نمایش آقای طاهریان هم تشکر می‌کنم. ما بیش از هر چیزی به نگاه مخاطب احتیاج داریم. امیدوارم مسئولان فضا را برای ما بازتر کنند تا بتوانیم نگاه گرم مخاطب را ببینیم. از علی صفری همسرم به خاطر نوشته‌های خوبش ممنون هستم که این جرئت را به من می‌دهد تا در این فضا قدم بگذارم.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو