بهبود شرایط پرورش طیور با بهره مندی از تجهیزات مخصوص مرغداری

منبع: آرگا

69

1399/12/3

16:37


راه اندازی سالن های پرورش طیور نیازمند بهره مندی از برخی تجهیزات مخصوص همچون انواع تجهیزات سیستم تهویه ، تجهیزات گرمایشی و تجهیزات تهیه دان طیور همچون آسیاب ، بالابر ، میکسر و … می باشد .در این متن به بررسی برخی از این دستگاه ها و ویژگی های آنها خواهیم پرداخت تا نقشه ی راهی مناسب برای راه اندازی صحیح سالن های پرورش طیور در اختیار کاربران عزیز قرار دهیم.

شرایط پرورش طیور

نوع پرورش و انتخاب تجهیزات مناسب :

تعداد و ظرفیت پرورش و طیوری که قصد پرورش آنها را دارید در تعیین نوع سیستم های مورد استفاده و تجهیزات مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. پس ابتدا نوع طیور و ظرفیت پرورش را انتخاب کرده و سپس اقدام به خرید تجهیزات نمایید.

سیستم تهویه :

پس از مشخص کردن موارد اولیه که شامل ظرفیت و نوع پرنده می باشد ، نقشه ی اولیه ی سالن پرورش طرح ریزی می شود. در این نقشه سیستم تهویه باید مورد توجه قرار گیرد و محل و ورود هوا و خروج هوا توسط فن مرغداری به صورت دقیقی تعیین شود. اهمیت تهویه ی هوا از آن جهت زیاد است که طیور دارای سیستم تنفسی بسیار حساسی هستند و کاهش میزان اکسیژن تازه در محیط میتواند سبب بروز مشکلات فراوانی در آن ها شود.

سیستم تهویه شامل پنجره های ورود هوا که غالبا در جهت باد قرار داده میشوند تا هوای تازه امکان ورود بهتری به داخل سالن داشته باشد، پنجره های کناری که به آنها دریچه مرغداری نیز گفته میشود که امکان ورود هوا با جهت دهی مناسب را فراهم میکنند و همینطور فن ها یا هواکش های مخصوص خروج هوا. این فن ها بسته به اندازه سالن و نیاز به دبی هوایی مشخص، کارکرده و هوا را منتقل می کنند. اکثر این فن ها دارای سیستم مخصوصی به نام دمپر می باشند که در زمان خاموش شدن هواکش ، ارتباط هوایی بین فن و محیط بیرون را قطع می کند. این مورد در کنترل روشنایی سالن و همینطور کنترل دما بخصوص در فصل سرما تاثیر بسیاری دارد.

تولید جیره غذایی :

اگر قصد پرورش طیور در ظرفیت محدودی را دارید بهتر است برای تهیه دان به شرکت های بزرگ تولید کننده دانهای مخصوص اعتماد کنید و دان ها را با توجه به ظرفیت و سن جوجه ها تهیه کنید.

در غیر این صورت نیازمند جیره نویسی مخصوص و تولید دان اسیاب شده خواهد بود. برای این منظور از سه دستگاه ویژه در خط تولید دان باید استفاده کنید که شامل آسیاب مرغداری ، بالابر و میکسر مرغداری میشود.

– آسیاب مرغداری : آسیاب مرغداری همانطور که از اسمش پیداست دستگاهی به منظور آسیاب مواد مختلف می باشد. طیور با توجه به هوشی که دارند امکان تشخیص مواد غذایی مختلف از یکدیگر را دارا می باشند و بدین ترتیب در صورتی که مواد غذایی به صورت مستقیم در اختیار طیور قرار گیرد ، به فرض دان های مختلف همچون گندم و ذرت و … در مقابل پرنده قرار گیرد ، پرنده تنها اقدام به خوردن موادی خواهد کرد که طعم مناسبی دارند .در نتیجه ی این امر بسیاری از ویتامین ها را از دست داده و امکان ایجاد اختلال در روند رشد پرنده نیز ایجاد میشود . از سویی دیگر امکان افزایش هزینه های ناشی از مصرف ان یک نوع دان نیز افزایش می یابد. در نتیجه مرغداران به منظور رفع این مشکل اقدام به آسیاب دانها و مخلوط کردن آنها با یکدیگر می کنند تا طیور امکان تشخیص دان را نداشته باشند و در این صورت مواد مغذی به صورت کامل در اختیار پرنده قرار میگیرد.

دستگاه آسیاب مرغداری اولین دستگاه در زنجیره آسیاب تا میکس دان ها می باشد. این دستگاه دارای مخزنی مخصوص به منظور قرار گیری مواد و چکش هایی ویژه برای آسیاب مواد می باشد. پس از خروج مواد از اسیاب ، مواد توسط بالابر مرغداری به سمت مخزن ورودی میکسر منتقل میشود.

بالابر مرغداری : بالابر مرغداری عمل انتقال اتوماتیک دانهای اسیاب شده به داخل میکسر را انجام میدهد. بالابر مرغداری بسته به اندازه ی دستگاه آسیب و میسکر انتخاب میشود. این دستگاه دارای شکلی استوانه ای است که از لوله های فولادی تولید میشود. در داخل ان یک مارپیچ قرار داشته که توسط موتوری قدرتمند به حرکت درامده و دان ها را به سمت میکسر منتقل میکند.

میسکر مرغداری : میکسر اخرین دستگاه از خط تولید دان می باشد. در این دستگاه یک مخزن بزرگ قرار دارد که در داخل مخزن چرخاننده ای مخصوص شرایط مناسب برای همزنی کامل دان های میکس شده را ایجاد میکند. بدین ترتیب دان ها به صورت مداومی شروع به همزنی میشوند و به صورت کامل در داخل همدیگر میکس میشوند. چنین شرایطی امکان تولید دانی بسیار مناسب و مخلوط شده حاوی مواد غذایی مقوی با ویتامین های مختلف را فراهم میکند .

اندازه ی میکسر مرغداری رابطه ی مستقیمی با اندازه ی آسیاب دارد چرا که تولید دان ها به صورت زنجیره ای صورت گرفته و در مرحله ی اخر به میکسر میرسد. در خروجی میسکر کیسه های مخصوصی قرار دارد که دان ها به صورت مستقیم در داخل کیسه قرار گرفته و انبار می شود .

شرایط پرورش طیور

تجهیز سالن :

تجهیز سالن شامل دانخوری ها و آبخوری ها و سیستم های گرمایشی می باشد. دانخوری ها و آبخوری ها در سالن های بزرگ به صورت اتوماتیک طراحی میشوند تا رفت و امد اپراتورهای مرغداری به داخل سالن کاهش یابد . با کاهش این امر ریسک ابتلا به بیماری های مختلف در طیور نیز کاهش پیدا میکند.

ابخوری های اتوماتیک در چندین نمونه موجود می باشند که بسته به نوع سالن و متراژ ان امکان استفاده از مدلهای مختلف مهیا شده است. بهترین نمونه ی این نوع از ابخوری ها ابخوری های نیپل می باشد که پرتی انرژی در انها به صفر رسیده است .

دانخوری ها نیز امکان طراحی به صورت نیمه اتوماتیک را داشته و به صورت خطی در سالن های بزرگ جاسازی می شوند.

طراحی خطی این دانخوری ها و ابخوری ها سبب می شود که سیستم های گرمایشی آویزان شده از سقف بیشتر مورد توجه قرار گیرند. این سیستم ها شامل جت هیتر های گرمایشی می باشند که انتخاب بسیار مناسبی برای استفاده در سالن های پرورش طیور هستند.

نتیجه گیری :

تجهیزات مورد استفاده در سالن های پرورش بسیار گسترده می باشند. نیاز به استفاده از این تجهیزات با نیاز سنجی اولیه پرورش دهنده صورت میگیرد. پرورش دهنده باید با سنجش هزینه های اولیه و ظرفیت سالن و … لیستی از تجهیزات را اماده کند و سپس اقدام به خرید تجهیزات نماید. در خرید تجهیزات مدرنتر و باکیفیت تر تردیدی داشته باشید چرا که هزینه های جاری شما را کاهش داده و طول عمر بالاتری خواهند داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو