پایگاه خبری «المعلومه» عراق یکشنبه شب به نقل از یک منبع امنیتی این کشور بدون ذکر نام نوشت: آسمان منطقه القائم به سمت مناطق نوار مرزی غرب استان الانبار با سوریه شاهد عملیات پیمایش هوایی بی سابقه ای بود؛ با وجود اینکه این منطقه به یاری اقدامات امنیتی همه رده های دستگاههای امنیتی عراقی مستقر در آنجا شاهد هیچ گونه نفوذ یا رخنه امنیتی نبوده است.

وی افزود: فرماندهان امنیتی عراقی اطلاعی از انگیزه پرواز پرنده های نظامی و پهپادها در این مناطق نداشتند و تاکید کردند که حرکت نیروهای آمریکایی با موافقت نیروهای امنیتی مستقر در بخش غربی استان الانبار صورت نمی گیرد.

این منبع گفت: عملیات پیمایش هوایی با قصد نیروهای آمریکایی برای احداث پایگاهی در نزدیک مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن همزمان شده است.

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ پیش تر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق در آن زمان اعلام کرد که خروج نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

وزارت خارجه عراق اوسط بهمن ماه جاری در بیانیه ای اعلام کرد که شمار نظامیان آمریکایی در عراق در چارچوب دو دور گفت وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن از۵۲۰۰ نفر به کمتر از ۲۵۰۰ نفر رسیده است.

با این حال، برخی محافل سیاسی و امنیتی عراقی شمار واقعی نیروهای آمریکایی در کشورشان را بیش از این دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند؛ بویژه که به گفته آنها، نظارت دقیقی از جانب عراق در زمینه جابجایی و ورود و خروج نظامیان آمریکایی در این کشور وجود ندارد.

این درحالی است که با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، این کشور اعلام کرده است که در اندیشه بازنگری در طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق است.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.