«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، امروز (یک‌شنبه) در پیامی سیاست فشار حداکثری آمریکا را عامل تضعیف توافق هسته‌ای ایران دانست.

اولیانوف با انتشار پیامی توییتری گفت: «تصویر شفاف آغاز خوب برجام با سیاست فشار حداکثری آمریکا و پیامدهایش تضعیف شد. اما همچنان ما شانس خوبی برای بازبینی اجرای کامل توافق داریم و نباید این فرصت را از دست دهیم.»

دولت دونالد ترامپ در ماه می سال ۲۰۱۸ در اقدامی یکجانبه توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را به بهانه‌های واهی نقض آن ازسوی ایران زیرپا گذاشت و پس از آن کمپین غیرانسانی فشار حداکثری را با محوریت تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به‌راه انداخت. اکنون مسئله برجام و احیای آن از چالش‌های پیش روی دولت جدید آمریکا به ریاست‌جمهوری «جو بایدن» است.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، در تازه‌ترین مصاحبه خود با پرس تی‌وی تاکید کرد گفت‌وگو‌ها با آمریکا درباره برجام زمانی آغاز می‌شود که همه طرف‌ها به تعهداتشان عمل کنند.

او با اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های غربی برجام گفت: «طرف اروپایی درباره توافق هسته‌ای ابراز نگرانی می‌کند و این خود به منزله دورویی است. کشور‌های اروپایی باید در زمینه روابط اقتصادی، به شکل درست رفتار کنند.»

به تازگی اتحادیه اروپا اعلام کرد قدرت‌های اروپایی در تلاش برای تشکیل جلسه‌ای با حضور طرف‌های برجام هستند، اما تاکنون زمانی برای این جلسه تعیین نشده و هیچ دعوتی صورت نگرفته است.

کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز امروز گزارش داد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، قرار است فردا (دوشنبه) نخستین گفت‌وگو‌های راهبردی خود با محوریت تصمیم دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را برگزار کند.

در این نشست مقاماتی ازجمله «بنی گانتز» وزیر دفاع، «گابی اشکنازی» وزیر خارجه، «یوسی کوهن» رئیس موساد و «مئیر بن شابات» رئیس شورای امنیت ملی این رژیم نیز شرکت خواهند داشت.