طرز تهیه اوتورتما سیب زمینی

طرز تهیه اوتورتما سیب زمینی غذای ترکیه ای خوشمزه لازانیای ترکیه ای

اوتورتمای سیب زمینی یک نوع غذای ترکی است که از ترکیب لایه لایه سیب زمینی و مواد گوشتی و سبزیجات و پنیر چدار تهیه می شود. از آن جا که این غذا کم روغن تهیه می شود می تواند یک غذای سالم و در عین حال با وجود گوشت و سبزیجات و سیب زمینی، یک غذای مقوی به حساب آید. این غذا را به عنوان پیش غذا یا یک میان وعده و حتی شام استفاده نمود. با توجه به ظاهر زیبایی که دارد می توان آن را در مجالس و مهمانی ها سرو نمود، برای مشاهده این آموزش آشپزی ترکیه ای در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر
سیب زمینی۵ عدد بزرگ
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
سیر۲ حبه
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۳ عدد
فلفل سبز۲ عدد
روغن زیتون۴ قاشق غذاخوری
کره۱ قاشق غذاخوری
پاپریکا۱ قاشق چایخوری
زیره۱ قاشق چایخوری
پنیر چدار۲۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

دستور پخت اوتورتما سیب زمینی

مرحله اول

برای تهیه اوتورتما سیب زمینی خوشمزه به روش ترکیه ای ابتدا سیب زمینی ها را شسته و پوست می کنیم. در ادامه سیب زمینی ها را به صورت ورقه ای نازک برش می زنیم. کف سینی فر را کاغذ روغنی پهن می کنیم.

مرحله دوم

سپس سطح کاغذ روغنی را کمی چرب می کنیم و سیب زمینی ها را کف سینی می چینیم و پخش می کنیم. روغن زیتون را با فرچه روی سیب زمینی ها می مالیم و کمی روی آن نمک می پاشیم. فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم.

مرحله سوم

سپس سینی فر را به مدت ۱۵ دقیقه درون فر با همان درجه قرار میدهیم تا سیب زمینی های ورقه شده سرخ شود. یک تابه بر می داریم و روی حرارت با روغن کم می گذاریم تا داغ شود. پیاز را شسته و پوست می کنیم.

مرحله چهارم

سپس آن را نگینی ریز خرد می کنیم و درون روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. سیر را رنده کرده و به پیاز ها اضافه می کنیم و تفت می دهیم. سپس گوشت چرخ کرده به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رنگ گوشت عوض شود.

مرحله پنجم

گوشت که کمی سرخ شد، رب گوجه را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رنگ رب باز شود. سپس گوجه فرنگی ها را که شسته و به صورت نگینی ریز خرد کرده ایم به تابه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

مرحله ششم

فلفل دلمه ای را هم به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم. گوجه و فلفل ها که کمی نرم شد، نمک و ادویه ها را به آن اضافه می کنیم کمی مخلوط می کنیم تا ادویه ها هم کمی تفت بخورد.

مرحله هفتم

سپس درب ماهی تابه را می بندیم و به مدت ۵ دقیقه اجازه می دهیم مواد با شعله کم بپزد و آب گوجه کشیده شود. سپس مواد را از روی حرارت بر می داریم. یک ظرف مناسب فر را بر می داریم. کف آن را چرب می کنیم.

مرحله هشتم

یک لایه ورقه سیب زمینی تنوری شده را درون آن می چینیم. یک لایه مواد گوشتی را روی سیب زمینی ها می ریزیم. دوبازه یک لایه سیب زمینی قرار می دهیم. روی آن را کمی آویشن ریخته و روی سطح آن را کامل با پنیر چدار رنده شده می پوشانیم.

مرحله نهم

ظرف را به مدت ۱۰ دقیقه درون فری که از قبل گرم شده در دمای ۱۸۰ می گذاریم تا پنیر ها آب شود. ۱۰ دقیقه نیز گریل فر را روشن کرده و می گذاریم تا روی پنیر ها هم طلایی شود. سپس از فر در می آوریم و سرو می کنیم.