راه حلهای خانگی برای درمان تبخال دستگاه تناسلی

راه حلهای خانگی برای درمان تبخال دستگاه تناسلی


منبع: بیتوته

136

1399/12/4

08:24


راه حلهای خانگی برای درمان تبخال دستگاه تناسلی



تبخال دستگاه تناسلی,درمان خانگی تبخال تناسلی,راهکارهای خانگی درمان تبخال دستگاه تناسلی

درمان خانگی تبخال تناسلی

 

درمان تبخال دستگاه تناسلی به روش خانگی

تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی بیماری متداولی است. بررسی ها نشان می دهد میان سنین 14 الی 49 سال از هر 6 نفر 1 نفر به بیماری تبخال تناسلی مبتلاست. خوشبختانه علاوه بر درمان دارویی راهکارهای خانگی هم برای درمان تبخال تناسلی وجود دارد . در ادامه به بعضی از آنها می پردازیم.

گسترش تبخال تناسلی به دلیل ویروس‌های هرپس سیمپلکس 1 و هرپس سیمپلکس 2 به وجود می آید. این ویروس‌ها می‌توانند داخل سیستم ایمنی بدن انسان به طور پنهانی زندگی کنند و می‌توانند باعث پیدایش تاول، ضایعه های پوستی و گسترش زخم شوند.

 

ویروس نوع ۱ مسئول پیدایش زخم سرد در اطراف دهان است که مثل زردزخم به چشم می آیند. تبخال تناسلی به وجود آمده از حمله‌ی ویروس نوع ۲ است. این نوع تبخال سبب التهاب پوست و ایجاد ضایعات قرمز در قسمت دستگاه تناسلی شما می‌شود. زخم‌های سرد به وجود آمده از تبخال تناسلی به صورت طبیعی در کمتر از ۳ هفته از بین می روند، با این حال، شما باید از داروهای خانگی استفاده کنید تا نشانه های آن از بین برود.

 

به دلایل نا مشخصی تبخال تناسلی در زنان متداولتر از مردان است. زنان بیش‌تر از مردان آماده گرفتن این عفونت آزاردهنده‌ی سیستم ایمنی هستند. برای رعایت ایمنی بیشتر، زنان باید غذاهای ضد التهابی را به مقدار بیشتری استفاده کنند و هر روز ورزش کنند و از بروز علامت های این بیماری پیشگیری کنند.

 

تبخال دستگاه تناسلی,درمان خانگی تبخال تناسلی,راهکارهای خانگی درمان تبخال دستگاه تناسلی

راهکارهای خانگی درمان تبخال دستگاه تناسلی

 

علائم تبخال تناسلی

علامت های مشترک میان زن و مرد دارای موارد زیر می شوند:

- پیدایش تاول در دهان یا بر روی لب ها، صورت، یا هرجای دیگری که در تماس با نواحی آلوده بوده است.

- اکثرا پیش از ظاهر شدن تاول ها قسمت آلوده شده شروع به خارش یا سوزش می کند.

- تاول ها امکان  دارد به زخم (زخم باز) تبدیل شده و مایعاتی ترشح کنند.

- امکان دارد در هفته اول یک پوسته بر روی زخم ها به وجود بیاید.

- امکان دارد، غدد لنفاوی شخص ورم می کند. غدد لنفاوی با التهاب ها و عفونت های بدن مبارزه می کنند.

- شخص می تواند به سردرد، بدن درد و تب دچار شود.

 

چند شیوه درمان خانگی تبخال تناسلی

جوش شیرین

خشک کردن قسمت های آلوده برای اینکه سریعتر درمان شود بسیار مهم است. جوش شیرین خاصیت خشک کنندگی دارد. به جز جوش شیرین از پودر ذرت هم می توانید استفاده کنید. هر دو نوع پودر ارزان و در دسترس هستند. قدری جوش شیرین را در شیر ترکیب کنید و با مقداری پنبه روی نواحی زخمی تبخال دستگاه تناسلی بمالید.

 

تبخال دستگاه تناسلی,درمان خانگی تبخال تناسلی,راهکارهای خانگی درمان تبخال دستگاه تناسلی

درمان تبخال تناسلی

 

حمام یا دوش گرم

با حمام یا دوش گرم می توانید نشانه ها و علامت های تبخال تناسلی که همراه با یک حمله اولیه یا ثانویه شدید هستند، التیام ببخشید. بنابراین 3 تا 4 بار در روز حمام گرم نیاز است. در بیشتر اشخاص، گرما سبب خشک شدن زخم ها می شود و روند درمان را سرعت می دهد. پس از دوش گرفتن، ناحیه تناسلی را با سشواری که با درجه خنک یا ملایم تنظیم کنید و آن ناحیه را خشک کنید و احتیاط کنید که با این کار باعث سوختگی ناحیه تناسلی نشوید. هوای سشوار همینطور سبب التیام محل شده و به احتمال زیاد پیشرفت بهبودی زخم را سرعت می بخشد.

 

چای کیسه ای

هیچ چیز مثل یک فنجان چای داغ در یک روز سرد زمستانی نمی چسبد. استفاده از چای کیسه ای می تواند به بیماری تبخال دستگاه تناسلی کمک کند. ولی نمی توان هر نوع چای را مصرف کرد؛ چای باید سیاه باشد. چای سیاه دارای تانیک اسید است خاصیت ضد ویروسی دارد. چای سیاه کیسه ای را حدود یک ساعت در آب داغ قرار دهید. بگذارید خنک شود و به طور مستقیم روی ناحیه مورد نظر بگذارید، چند دقیقه بماند و آنگاه محل را کامل خشک کنید. چای کیسه ای را هرچه زودتر دور بیندازید.

 

پرهیز از پوشیدن لباس های تنگ و  پوشیدن لباس زیر نخی

پوشیدن لباس زیر نخی و پرهیز از پوشیدن لباس های تنگ،  چون آنها می توانند جریان هوا را در ناحیه تناسلی کم کرده و سبب کم شدن سرعت درمان تبخال تناسلی شوند.

 

سیر

سیر در برخورد با توسعه بیماری تبخال تناسبی بسیار موثر است. این ماده با توجه به خواص ضد ویروسی و ضد التهابی که دارد می تواند درد و التهاب پوست را کم می کند. مصرف موضعی این گیاه ریشه ای برای مبارزه با ویروس موثر است و مانع از زیاد شدن آنها برای پیشگیری از پیدایش ضایعات بیش تر می شود. سیر کمک می کند که ضایعات به سرعت درمان شوند و قرمزی را در طول زمان کم می کند.چند قاشق سیر را له کنید تا به خمیر تبدیل شوند.خمیرحاصل را در محل صدمه دیده استفاده کنید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند. این شیوه درمانی را تا زمانی که بهتر شدید، تکرار کنید

 

همینطور می توانید از روغن سیر استفاده کنید که همه فواید سیر را دارد.چند قطره از روغن را روی محل مورد نظر بریزید و بگذارید به مدت ۱ ساعت بماند. از این درمان ۲ بار در روز استفاده کنید تا وقتی که این اختلال در شما بهبود بیابد.

 

تبخال دستگاه تناسلی,درمان خانگی تبخال تناسلی,راهکارهای خانگی درمان تبخال دستگاه تناسلی

چند درمان خانگی برای تبخال تناسلی

 

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا  پوست تحریک‌شده را آرام می‌کند و با ویروس تبخال مبارزه می‌کند. خاصیت آرامش ‌بخش آلوئه‌ورا می‌تواند شدت و اندازه‌ی زخم را کم کند. این گیاه دارویی به عنوان یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی، به صورت پیشرفته ای برای دیگر اختلالات پوستی متداول مثل خارش واژن، عفونت قارچی کشاله ران و ضایعه در ناحیه‌ی خصوصی استفاده می‌شود.

 

ژل را از برگ تازه‌ی آلوئه‌ورا جدا کنید. ۵ دقیقه آن را در یخچال بگذادید. از این ژل به عنوان کرم تبخال تناسلی برای کم شدن اندازه‌ی زخم و ضایعات پوستی استفاده کنید.

 

شیوه دیگر این است که ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا را با یک فنجان آب مخلوط کنید. برای بهبود ضایعه، با ترکیب به دست آمده دو بار در روز واژن خود را شستشو دهید.

 

تبخال دستگاه تناسلی,درمان خانگی تبخال تناسلی,راهکارهای خانگی درمان تبخال دستگاه تناسلی

درمان سریع تبخال دستگاه تناسلی

 

لیزین

لیزین یک اسید آمینه است که از افزایش ویروس تبخال پیشگیری می کند و همزمان برای درمان التهاب پوست و زخم های دردناک به وجود آمده از تبخال تناسلی موثر است. خوردن غذاهای سرشار از لیزین ثبات ایمنی را زیاد می کند بهترین درمان برای هر نوع عفونتی، تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن است که می تواند ویروس و باکتری را از بین ببرد.

 

محصولات لبنی مثل پنیر منبع سرشار از این اسید آمینه هستند. تمپه یک محصول سویا است که دارای مقدار زیادی مواد مغذی ضروری مانند ترکیبات لیزین است. کینوا بهترین مکمل غذایی برای تبخال تناسلی است. این ماده به جز اینکه منبع خوبی از لیزین به حساب می آید، به روند هضم مواد غذایی هم کمک زیادی می کند.

 

یخ

یکی از بهترین روشهای آرام شدن درد و خارشی که در اثر شیوع تبخال دستگاه تناسلی به وجود آمده، استفاده از یخ است. قدری یخ را به صورت غیر مستقیم روی قسمت آسیب دیده بمالید. به این شکل که قدری یخ خرد شده را داخل کیسه پلاستیکی ریخته و به مدت 10 دقیقه روی ضایعه بگذارید. چند بار در روز این کار را تکرار کنید. بعد از استفاده، کیسه را سریع دور بیندازید.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو