نحوه کاشت نهال چنار در روز درختکاری و نکات مهم

نحوه کاشت نهال چنار در روز درختکاری و نکات مهم


منبع: مینویسم

143

1399/12/4

11:27


نحوه کاشت نهال چنار

به بهانه نزدیک شدن به روز درختکاری تصمیم گرفتیم درباره نحوه کاشت نهال چنار و نگهداری های بعد آن توضیح دهیم. درخت چنار دارای برگ های پهن می باشد و زیبایی خاصی دارد، اگر به درخت های کنار خیابان ها توجه کنید بیشتر آن ها درخت چنار می باشند. امروزه درخت های زیادی را قطع می کنند تا در مصارف دیگر از آن ها استفاده کنند. با افزایش تعداد ماشین ها در سطح هر شهر و افزایش کارخانه ها، هوای شهر ها به شدت آلوده می شود به همین دلیل وجود درختان سبز در شهر ها لازم می باشد تا هوای پاک در آن جا وجود داشته باشد. پس اگر درختی قطع می شود سعی کنیم جای آن درختی دیگر بکاریم تا هم شهر زیبایی داشته باشیم و هم هوا پاک و تمیز باشد. در مطالب زیر نحوه ی کاشت نهال چنار توضیح داده شده است.

نحوه کاشت نهال چنار

برای کاشت نهال چنار می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

کاشت نهال چنار

بیشتر بخوانید: متن و شعر زیبا درباره درخت به مناسبت روز درختکاری (۱۵ اسفند)

  • زمان انتقال: اگر نهال چناری که می خواهید بکارید در کیسه یا گلدان باشد، هر زمان از سال که بخواهید می توانید آن را به زمین انتقال دهید و بکارید. ولی اگر نهال چنار در زمین باشد باید آن را در اوایل بهار از زمین خارج کنید و به جایی که می خواهید انتقال دهید و نهال چنار را بکارید.
  • نحوه كاشت درخت چنار جدید: ابتدا محلی که می خواهید نهال چنار را بکارید علامت گذاری کنید و خاک آن جا را بردارید تا یک گودال ایجاد شود. قطر گودالی که ایجاد می کنید برای نهال هایی که از زمین خارج کرده اید 3 تا 5 برابر گسترش قطر ریشه می باشد و برای نهال هایی که از گلدان خارج کرده اید 2 برابر قطر گلدان می باشد. عمق گودال هم باید به اندازه عمق ریشه ها باشد. و همچنین خاک 30 سانتی متر خارج از قمست کاشت را کمی زیر و رو کنید.
  • در هنگام قرار دادن نهال در گودال دقت کنید طوقه گیاه (جایی بین ریشه و ساقه) حتما در سطح خاک قرار بگیرد. اگر آن را عمیق بکارید اکسیژن مورد نیاز به ریشه ها نمی رسد و در نتیجه نهال به خوبی رشد نمی کند و رطوبت در قسمت طوقه و بالای آن افزایش پیدا می کند و زمینه ی بیماری های قارچی برای نهال فراهم می شود.
  • قبل از این که نهال را بکارید به ریشه های آن دقت کنید، اگر ریشه ها به هم چسبیده و درهم بودند آن ها را با دست یا یک وسیله ای که تیز نباشد از هم جدا کنید و بعد نهال چنار را بکارید.
  • بعد از این که نهال را به درستی در گودال قرار دادید، نهال چنار را به صورت قائم نگه دارید و گودال را با خاک مرغوب و کود حیوانی مخلوط شده کاملا پر کنید.
  • بعد از پر کردن گودال سطح آن را به طور کامل، صاف و یکنواخت کنید و نهال چنار را آبیاری کنید.

شرایط مناسب برای کاشت نهال چنار چیست؟

معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی مناسب برای تصفیه هوا

شرایط رشد نهال چنار

خاک مناسب و مرغوب

چنار به دلیل ریشه های قوی و عمیق، در خاک های ریز بافت، عمیق آبرفتی با رطوبت متعادل و زهکشی شده، به خوبی رشد می کند. در خاک های کم عمق، قلوه سنگی، متراکم یا درشت بافت و آهکی، رشد آن کاهش می یابد و قبل از فصل پاییز خزان می کند. و همچنین جمع شدن آب در خاک ریشه ها را خفه می کند یا آن ها را می پوساند. پس، از کاشت نهال چنار در خاک هایی که زهکشی مناسب ندارند و مرغوب نیستند خودداری کنید.

تهویه مناسب

اگر خاکی که نهال چنار را در آن کاشته اید تهویه مناسب نداشته باشد، باعث حمله ی آفت ها و بیماری های مختلف به ریشه نهال می شود. و همچنین اگر تهویه نامناسب باشد، نهال چنار در برابر آسیب های ناشی از اوزون نیز حساس می شود.

دور نهال را با سیمان و بتن و… نپوشانید

هنگامی که برای نهال گودال درست می کنید کمی آن را وسیع تر و عمیق تر ایجاد کنید و با خاک مرغوب و قابل نفوذ پر کنید. دور طوقه درخت را با سیمان، آسفالت و بتن نپوشانید. همچنین برای این که ریشه درخت تهویه مناسب داشته باشد و از کثیفی های جوی های کنار خیابان در امان باشد می توانید اطراف را با آجر های دور از هم بچینید.

بیل زدن و استفاده از کود حیوانی

درخت های چناری که اطراف خیابان ها کاشته می شوند معمولا به دلیل رفت و آمد زیاد عابر ها، خاک زیر درخت ها فشرده می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از فشردگی بیش از حد خاک، خاک زیر درخت را بیل بزنید و از کود حیوانی استفاده کنید.

بیشتر بدانید: علت سوختن نوک برگ گیاهان آپارتمانی چیست؟

آفت ها و بیماری های نهال و درخت چنار 

درخت چنار سرسبز

زنجرک چنار:

این حشره با فرو بردن خرطوم خود به داخل پارانشیم برگ و مکیدن شیره گیاهی و نیز ترشح بزاق دهان که کلروفیل سلولهای اطراف محل نفوذ خرطوم را فاسد می کند، مانع از رشد طبیعی گیاه می شود. آثار فعالیت این حشره را می توان در سطح فوقانی برگ به صورت لکه های سبز متمایل به زرد مشاهده کرد.

کرم سفید ریشه:

لارو این حشره از پوست، ریشه و قسمت های سطحی چوب تغذیه می کند و جریان شیره نباتی را قطع می کند. در نتیجه درخت بعد از مدتی زرد می شود و در پی آن به علت قطع ریشه ها، درخت قطع شده و به زمین می افتد.

پروانه مینور چنار:

این حشره در اوایل بهار تخم های خود را در سطح زیرین برگ های چنار می گذارد. پس از آن، لاروها وارد برگ می شوند و پس از تغذیه از برگ لکه های سفیدی را روی برگ های چنار ایجاد می کنند.

زردی:

یکی از بیماری های فیزیولوژیکی مهم چنار، زردی است که ابتدا روی برگ های جوان و سرشاخه ها ایجاد شده و از طرفی رگ برگ ها سبز و پارانشیم زرد است. از بین عوامل مختلف که باعث ایجاد کمبود آهن و کلروز در گیاهان می گردد، یکی قلیایی بودن خاک و زیادی آهک در آن و کمبود مواد آلی و عدم تهویه کافی ریشه ها می باشد و دیگری زیاد بودن مقدار یون بی کربنات در آب آبیاری است که موجب کاهش قابلیت استفاده از آهن در خاک و غیر فعال شدن آن در گیاه می شود.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو