قرص رانیتیدین و تاثیر آن بر بدن

قرص رانیتیدین و تاثیر آن بر بدن


منبع: آرگا

146

1399/12/4

11:48


یکی از داروهای تجویز شده جهت درمان بیماری های معده, قرص رانیتیدین می باشد. این دارو برای بهبود و درمان بسیاری از ناراحتی های معده و روده استفاده می شود. با این حال دارای عوارضی است که مستلزم توجه بیشتری در استفاده از آن می باشد.

قرص رانیتیدین برای درمان رخم های معده و روده و جلوگیری از بازگشت آن ها استفاده می شود. همچنین این دارو جهت درمان و پیشگیری از بیماری های معده مانند سوزش معده, ترشح بیش از حد اسید معده و ترش کردن معده ناشی از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های خاص تجویز می شود

موارد مصرف قرص رانیتیدین

رانیتیدین

این قرص علاوه بر درمان زخم های معده, جهت پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها معده و مری ناشی از ترشح بیش از حد اسید معده مانند بیماری های سندرم زولینجرالیسون، ازوفاژیت فرسایشی و یا رفلاکس معده استفاده می شود.

رانیتیدین، به عنوان یک مسدود کننده هیستامین H2 شناخته می شود. عملکرد این مسدود کننده ها کاهش مقدار اسید در معده می باشد. این مسئله به بهبود و پیشگیری از زخم ها و بهبود علائمی مانند سوزش سر دل و معده درد کمک می کند.

قرص رانیتیدین را بدون نسخه نیز می توان تهیه نمود. این داروی خوراکی معمولا باید یک یا دو بار در روز همراه با غذا یا بدون آن استفاده شود. با این حال در مواردی ممکن است پزشک مصرف آن را تا ۴ بار در روز نیز تجویز نماید.

اگر روزانه یک بار از این دارو استفاده می شود, معمولا توصیه می کنند بعد از شام و قبل از خواب آن را مصرف نمود. دوز و طول مدت درمان بیماری با این دارو, به شرایط جسمی بیمار و پاسخ به این دارو تعیین می شود. در کودکان, دوز دارو ممکن است بر اساس وزن کودک تعیین شود.

برای درمان برخی بیماری ها علاوه بر این دارو ممکن است داروهای دیگری مانند آنتی اسیدها نیز تجویز شود. با این حال برای نتیجه بخشی بیشتر این دارو, توصیه می شود این دارو را مطابق دستور پزشک و به طور منظم استفاده کرد. به علاوه از مصرف این دارو بدون تایید پزشک خودداری شود چرا که در این صورت این قرص ممکن است بهبود زخم معده را به تاخیر اندازد.

اختلالات دارویی

قرص رانیتیدین

برخی داروها نباید همزمان با این دارو استفاده شوند. چرا که ممکن است موجب بروز عوارض جانبی خطرناک این دارو شده یا تاثیر این دارو را در درمان بیماری کاهش دهد. اگرچه این اختلالات دارویی ممکن است رخ دهد, با این حال همیشه این اتفاق نمی افتد.

به همین دلیل توصیه می شود در صورت مصرف داروهای دیگر, پزشک را قبل از تجویز رانیتیدین, از این دارو ها مطلع سازید. برخی از داروهایی که ممکن است با این قرص تداخل داشته باشند عبارت است از: propantheline, atazanavir, delavirdine, dasatinib, gefitinib, raltegravir, triazolam , procainamide. ضد قارچ آزول مانند کتوکونازول نیز از جمله داروهایی است که می تواند در جذب  این دارو تاثیر گذار باشد. به علاوه داروهایی مانند آسپرین NSAID ها مثل ایبوپروفن و ناپروکسن که می تواند معده و زخم آن را تحریک کند, نیز ممکن است با این دارو تداخل ایجاد نماید.

عوارض جانبی

بیماری های قابل درمان با رانیتیدین

همه داروهای درمانی, دارای عوارض جانبی می باشند. با این حال در صورت تایید پزشک, درمان بیماری ها با آن ها برای فرد خطر کمتری تا عوارض جانبی آن دارو دارد. این دارو نیز دارای عوارض جانبی است. هر چند که بسیاری از افراد این عوارض را تجربه نمی کنند. در ادامه به شرح این عوارض جانبی می پردازیم.

شایع ترین عوارض جانبی

یبوست, اسهال, سردرد, حالت تهوع, ناراحتی معده از جمله شایع ترین عوارض جانبی قرص های رانیتیدین به شمار می آیند. در صورت باقی ماندن این علائم به مدت طولانی و یا تشدید آن ها توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه شود.

عوارض جانبی خطرناک و جدی

  • واکنش های شدید آلرژیک مانند: ایجاد جوش پوست, کهیر, خارش, مشکلات تنفسی, تنگی قفسه سینه, تورم دهان/صورت/لب ها/زبان یا گرفتگی غیر طبیعی صدا
  • تغییر در مقدار ادرار
  • گیجی
  • تیره شدن رنگ ادرار
  • افسردگی
  • سریع یا کند و نامنظم شدن ضربان قلب
  • تب یا لرز و گلو درد
  • توهم
  • سردرد یا معده درد شدید و مقاوم
  • کبودی یا خونریزی غیر طبیعی
  • زردی چشم یا پوست

همه چیز درباره قرص رانیتیدین

توصیه های دارویی

قبل از مصرف داروی رانیتیدین در صورت ابتلا به بیماری های کلیوی حتما پزشک خود را در جریان بگذارید، مصرف این دارو تداخل خاصی با غذا ندارد، بنابراین می توانید قبل یا بعد از غذا آن را مصرف نمایید.

روش نگهداری دارو

لازم است دارو را در هوای خشک و خنک نگهداری کنید و به هنگام مصرف نیز حتما تاریخ انقضای آن را چک کنید زیرا دارو های تاریخ مصرف گذشته می توانند عوارض و اثرات نامشخصی در بدن داشته باشند.

نکاتی درباره مصرف داروی رانیتیدین

در اغلب موارد طول درمان بیماری وابسته به نوع بیماری و مشکل فرد می باشد، اما معمولا طول مصرف رانیتیدین کوتاه بوده و تا وقتی که احساس بهبودی پیدا کند، ادامه می یابد. حال در صورتی که مصرف این دارو با تجویز پزشک صورت گرفته است، در مورد قطع مصرف یا ادامه درمان باید حتما با وی مشورت نمایید.

قرصهای رانیتیدین

سیگار کشیدن در افزایش اسید معده تاثیر زیادی دارد، بنابراین تاثیر رانیتیدن را نیز کاهش داده و موجب بدتر شدن علائم بیماری خواهد شد.

افرادی که دارای اضافه وزن هستند،با کاهش وزن خود، مقدار فشار بر روی معده نیز کمتر شده و در نتیجه ترشک اسید معده در آنها کمتر می شود و در این صورت تاثیر قرص رانیتیدن نیز بهتر خواهد بود.

مصرف مواد غذایی و خوراکی هایی همچون نعناع، گوجه فرنگی، شکلات، غذا های پر ادویه، نوشیدنی های گرم، کافئین دار و الکلی برای معده بسیار مضر هستند و موجب افزایش ترشح اسید معده خواهند شد، از این رو بهت راست از مصرف غذا هایی از این قبیل که ترشح اسید معده را افزایش داده و علائم را تشدید می کنند، خودداری کرده یا کمتر مصرف کنید. 

داروی رانیتیدین

خوردن غذا های آبکی و مایعات می توانند اسید معده را رقیق تر کنند و در نتیجه بازگشت اسید از معده به مری تسهیل پیدا می کندف بنابراین حتما از مصرف آب و غذا های آبکی پیش از خواب اجتناب کنید و نیز حداقل نیم ساعت تا یک ساعت بعد از خوردن غذا از دراز کشیدن خودداری کنید، همچنین مصرف غذا های چرب و پرخوری نیز در کاهش تاثیر این دارو می تواند اثرگذار باشد.

با توجه به مطالب بیان شده, در استفاده از قرص رانیتیدین باید دقت زیادی شود. چرا که عوارض جدی آن می تواند سلامتی را به خطر اندازد. به همین دلیل توصیه می شود مطابق نظر پزشک این دارو مصرف شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو