فواید اهدای خون برای افراد پایان ندارد، بر اساس اعلام صلیب سرخ آمریکا هر اهدای خون به 3 نفر زندگی می بخشد و هر 2 ثانیه در ایالات متحده آمریکا یک نفر به خون نیاز دارد. البته اهدای خون فقط به نفع گیرندگان آن نیست بلکه برای اهداکنندگان نیز مزایایی دارد. به گزارش هلث لاین، در ادامه می توانید فواید اهدای خون برای سلامتی را بخوانید.

فواید اهدای خون

اهدای خون برای سلامت عاطفی و جسمی فرد فواید بیشماری دارد. بر اساس گزارش بنیاد بهداشت روان کمک به دیگران می تواند در موارد زیر موثر باشد:

کاهش استرس

بهبود بخشیدن بهزیستی عاطفی

بهره مندی از سلامت جسمی

کمک به خلاص شدن از شر احساسات منفی

کاهش انزوای اجتماعی و ایجاد احساس تعلق

تحقیقات شواهد بیشتری در مورد فواید سلامتی ناشی از اهدای خون را نشان می دهد.

معاینه رایگان فرد با اهدای خون

برای اهدای خون نخست باید غربالگری سلامتی را انجام دهید که یک فرد آموزش دیده این معاینه را انجام می دهد. وی شما را از نظر موارد زیر بررسی می کند:

نبض

فشار خون

دمای بدن

سطح هموگلوبین

این مینی معاینه فیزیکی رایگان می تواند بینشی عالی در مورد سلامتی شما ارائه دهد و به طور موثری مشکلاتی را که می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای یا عوامل خطرزا برای برخی بیماری ها باشد را تشخیص دهد، همچنین خون شما برای چندین بیماری مورد آزمایش قرار می گیرد که شامل:

هپاتیت B

هپاتیت C

اچ آی وی

ویروس نیل غربی

سیفلیس

تریپانوزوم کروزی

آیا اهدای خون خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد؟

تحقیقات در مورد اینکه آیا اهدای خون خطر ابتلا به بیماری و حمله قلبی را کاهش می دهد متفاوت است. یک منبع معتبر در سال 2017 نشان داد اهدای خون منظم با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی به احتمال زیاد به دلیل سطح نامطلوب کلسترول مرتبط است. با این حال، یک مطالعه در سال 2013 نشان داد اهدای خون به طور منظم احتمال می رود ذخیره آهن بدن فرد را کاهش دهد که این امر شاید در کاهش خطر حمله قلبی موثر باشد زیرا اعتقاد بر این است که ذخیره بالای آهن در بدن خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. تصور می شد اهدای خون منظم فشار خون را کاهش می دهد، اما یک مطالعه در سال 2017 نشان داد این مشاهدات فریبنده هستند و پاسخ فیزیولوژیکی واقعی نیستند.

عوارض جانبی اهدای خون

اهدای خون برای بزرگسالان سالم بی خطر است و خطر ابتلا به بیماری در آنها وجود ندارد زیرا تجهیزات جدید و استریل برای هر اهدا کننده استفاده می شود. برخی از افراد ممکن است پس از اهدای خون حالت تهوع، سرگیجه یا حالت گیجی پیدا کنند. البته این عوارض باید فقط چند دقیقه طول بکشند و می توانید در حالت خوابیده پاهایتان را بالا نگه دارید تا زمانی که حالتان بهتر شود، همچنین ممکن است در محل وارد شدن سورن خونریزی داشته باشید که با فشار دادن محل و بالا بردن بازو برای چند دقیقه به طور معمول متوقف می شود البته احتمال می رود کبودی در این ناحیه بروز پیدا کند. در موارد زیر با مرکز اهدای خون تماس بگیرید:

بعد از نوشیدن، غذا خوردن و استراحت هنوز احساس سبکی سر، گیجی یا حالت تهوع دارید.

محل وارد شدن سوزن برجسته شده یا خونریزی هنوز ادامه دارد.

در دست خود درد، بی حسی یا گزگز دارید.

بیشتر بخوانید: درمان افسردگی در خانه / علائم شایع افسردگی 

هنگام اهدای خون

برای اهدای خون باید ثبت نام کنید که این روند شامل ارائه شناسنامه، سابقه پزشکی و انجام معاینه سریع پزشکی است، همچنین اطلاعاتی در مورد اهدای خون به شما داده می شود تا بخوانید. پس از آماده شدن مراحل اهدای خون آغاز می شود. اهدای خون کامل، رایج ترین نوع اهدای خون است زیرا بیشترین انعطاف پذیری را دارد. در این روش خون کامل که اهدا می شود برای گیرندگان مختلف به سلول های قرمز، پلاکت و پلاسما تجزیه می شود.

برای یک روش اهدای خون کامل:

شما روی یک صندلی قرار می گیرید که می توانید به صورت نشسته یا درازکش خون اهدا کنید.

ناحیه کوچکی از بازوی شما تمیز می شود سپس یک سوزن استریل وارد می شود.

در حالی که یک پیمانه از خون شما کشیده می شود در حالت نشسته یا دراز کشیده خواهید ماند و این کار 8 تا 10 دقیقه طول می کشد.

وقتی حجم ظرف پر شد سوزن برداشته می شود و محل وارد شدن سوزن پانسمان می شود.

انواع دیگر اهدای خون عبارتند از:

اهدای پلاکت

اهدای پلاسما (پلاسمافرز)

اهدای گلبول قرمز

این نوع کمک ها با استفاده از فرایندی به نام آفرزیس انجام می شود. دستگاه آفرزیس به هر دو بازوی شما متصل است. قبل از اینکه اجزای استفاده نشده را به شما برگرداند مقدار کمی خون را جمع و اجزا را جدا می کند. پس از اتمام اهدای خون یک میان وعده و نوشیدنی به شما داده می شود و می توانید 10 یا 15 دقیقه قبل از خروج  از مرکز اهدای خون بنشینید و استراحت کنید. اگر احساس ضعف یا حالت تهوع کردید بهتر است دراز بکشید تا زمانی که حالتان بهتر شود.

آنچه که باید قبل از اهدای خون بدانید

در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که باید قبل از اهدای خون بدانید:

برای اهدای خون کامل باید 17 سال به بالا داشته باشید. برخی از ایالت ها به شما اجازه می دهند در سن 16 سالگی با رضایت والدین خون اهدا کنید.

برای اهدا باید حداقل 110 پوند وزن داشته و سلامت باشید.

شما باید اطلاعاتی در مورد شرایط پزشکی و هر دارویی که مصرف می کنید را ارائه دهید زیرا این موارد در صلاحیت شما برای اهدای خون تاثیر می گذارد.

باید حداقل 8 هفته بین اهدای خون کامل و 16 هفته بین اهدای گلبول قرمز صبر کنید.

اهدای پلاکت می تواند هر 7 روز حداکثر 24 بار در سال انجام شود.

در زیر چند پیشنهاد برای کمک به شما در آماده سازی برای اهدای خون وجود دارد:

قبل از مراجعه 16 اونس آب اضافی بنوشید.

یک وعده غذایی سالم و کم چرب بخورید.

پیراهن آستین کوتاه یا پیراهنی آستین داری بپوشید که به راحتی جمع شود.

اگر از یکی از دست ها یا رگ های خاص خود می خواهید خون اهدا کنید یا اینکه حالت نشسته یا دراز کشیدن را ترجیح می دهید قبل از شروع روند اهدای خود به کارمندان مرکز اطلاع دهید. گوش دادن به موسیقی، خواندن یا گفتگو با شخص دیگر می تواند به شما در آرامش حین روند اهدای خون کمک کند.

معایب اهدای خون

بدون شک اهدای خون فواید زیادی برای فرد به همراه دارد، اما خوب به طور قطع این کار بدون مضرات هم نیست. هر اهدا کننده مورد معاینه کوچک جسمی قرار می گیرد، اما هنوز عوارض جانبی جزئی نیز وجود دارد که این شامل:

کبودی

ادامه خونریزی

سرگیجه، سبکی سر و حالت تهوع

درد

ضعف جسمی

مترجم: الهه زارعی