توصیه های طلایی برای بهبود سلامت روان مردان

41

1399/12/4

14:12


عموماً مردان به دلیل رویارویی با چالش‌های روزمره، اهمیت کمتری به سلامت جسمی و روانی خود داده و از مسائلی مانند قند و فشار خون به راحتی می‌گذرند.

توصیه های طلایی برای بهبود سلامت روان مردان

به گزارش بهداشت نیوز، عموماً مردان به دلیل رویارویی با چالش‌های روزمره، اهمیت کمتری به سلامت جسمی و روانی خود داده و از مسائلی مانند قند و فشار خون به راحتی می‌گذرند.

با توجه به اینکه مدیریت خشم و استرس در مردان گاهی ضعیف است و این مساله بعضاً عامل مهم بروز بیماری‌های جسمی در آنان می‌شود، مصرف مواد، استرس‌های شغلی، پرخاشگری، حالات نامتعادل هیجانی و اضطراب جزو شایع‌ترین اختلالات روانی در مردان است. هرچند ممکن است اکثر افراد جامعه با این معضل روبه ‌رو باشند، اما به واسطه اینکه مردان بیشتر در امور بیرون از منزل فعال هستند در آنان بیشتر به چشم می‌خورد. 

برای بهبود سلامت روان مردان توصیه به نکات زیر ضروری است:

طرز تفکر خودتان را عوض کنید

در بدو تولد، به طور معمول به پسران آموخته می‌­شود که باید قوی، سخت و محکم باشند، احساسات خود را ابراز نکنند، رهبر شوند و بروز عواطف نشانه ضعف است، نه مردانگی.

مورد دیگری که باعث شده مردان کمتر در جستجوی کمک­‌های تخصصی و روان­‌درمانی باشند، این است که مسئله سلامت روان آنها از طرف جامعه به اندازه کافی جدی، رسانه‌­ای و رایج نشده است و در مقایسه با سلامت روان زنان از اولویت کمتری برخودار است.

اولین راهکار این است که خود مردان این کلیشیه­‌های جنسیتی را کنار بگذارند و به دنبال پشتیبانی حرف‌ها و کمک باشند. بدانید که سلامت روان مسئله حیاتی‌ است؛سلامت روان، بخش مهمی از سلامتی و بهزیستیِ کلی هر انسانی است.

خوب غذا بخورید

مغز ما به مواد مغذی خاصی از جمله پروتئین و ویتامین­‌ها نیاز دارد تا مواد شیمیایی موجود در آن به خوبی کار کند. برخی از مواد مغذی در سلامت روان دخیل هستند؛ از جمله اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین B و D، اسید فولیک و روی. این مواد پیش سازهایی هستند که با علائم افسردگی مرتبط است و معمولاً کمبود این مواد و سایر مواد مغذی، می­‌تواند علائم بیماری روانی را افزایش دهد. مراقبت از خود از لحاظ جسمی در دراز مدت فواید خوبی برای بهزیستی ذهنی شما نیز ایجاد خواهد کرد.

فعال باشید و ورزش کنید؛حتی کم

اختصاص زمان اندکی به ورزش، صرف نظر از شدت آن، می‌­تواند به جلوگیری از افسردگی و افزایش سلامت روان کمک کند. یافته‌­های پژوهشی نشان داده‌­اند، مردان غیرفعال ۶۰ درصد بیشتر از مردان فعال در معرض افسردگی هستند. یک پیاده ­‌روی روزانه ۱۰ تا ۲۰ دقیقه می‌­تواند بهزیستی روانی و ذهنی شما را بهبود بخشد. حتی پنج دقیقه ورزش، ماده شیمیایی مفیدی به نام «اندورفین» را آزاد می‌­کند که باعث می‌شود احساس بسیار بهتری نسبت به قبل داشته باشیم.

مشکلات خود را بنویسید

نوشتن عباراتی که بیانگر احساسات واقعی باشند، باعث کاهش نمرات افسردگی در بین افرادی با اختلال افسردگی اساسی شده است. فقط یک قلم و کاغذ را بردارید و شروع به نوشتن کنید. اگر هنوز نمی‌­دانید از کجا شروع کنید، فقط سعی کنید آنچه را که هر روز به خاطرش سپاسگزار هستید را یادداشت کنید. ابراز سپاس، علائم افسردگی را کاهش داده و سلامت روان را بهبود می‌­بخشد.

زمان با کیفیتی را در محیطی کاملاً مردانه با دوستان خود بگذرانید

کارشناسان توافق دارند، پیوند اجتماعی برای سلامت روان ضروری است. مطالعات نشان داده است که حمایت اجتماعی، خواه از طرف دوستان و افراد خانواده باشد یا افراد مهم، به شدت با افزایش سلامت روانی و جسمی همراه است. همچنین گذراندن وقت با یک دوست می‌­تواند تأثیر یک تجربه استرس‌­زا و منفی را تضعیف کند. ارتباطات با کیفیت اجتماعی شانس بروز مشکلات سلامت روان مانند افسردگی ، اضطراب و ایجاد اعتیاد را کاهش می‌­دهد. پس حتماً روابط دوستانه را در اولویت­‌های خود قرار دهید.

موارد بالا، راهکارهایی در دسترس و غیر کلینیکی برای افزایش سلامت روان در مردان هستند و مسلماً برای حل مشکلات اساسی و بحرانیِ سلامت روان در مردان، هر یک از ما به عنوان عضوی از جامعه وظیفه داریم تا کلیشه‌­های جنسیتی را از بین ببریم و گفت‌وگو درباره سلامت روان مردان را رواج دهیم و به رسمیت بشناسیم  تا این قشر از جامعه برای مراجعه به روان‌پزشک، روان‌شناس، مشاور یا مددکار و استفاده از طیف گسترده‌­ای از تکنیک‌های مدرن و روش‌های درمانی تخصصی ترغیب شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو