آقایان! این هفته بیشتر حواستان به وضعیت سلامتی‌تان باشد

59

1399/12/4

14:17


آقایان! این هفته بیشتر حواستان به وضعیت سلامتی‌تان باشد

سلامت نیوز: مطالعات نشان داده اند که زنان و مردان به طور مساوی به ویروس جدید کرونا مبتلا می شوند. با این حال، محققان همچنین گزارش دادند که مردان به طور قابل توجهی از اثرات شدید بیماری بیشتر رنج می برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، همواره در طول تاریخ مسائل مختلفی مانند روش‌های ناسالم زندگی، بی تفاوتی به وضعیت سلامت، مراجعه نکردن به پزشک، تفاوت‌های بدنی، مواجهه بیشتر با مسائلی مانند جنگ و ... سبب شده تا مردان بیشتر از زنان در معرض انواع خطرات، بیماری‌ها و حتی مرگ باشند. همین موضوع اهمیت آگاهی رسانی و توجه به این مسئله را بالا می‌برد. در ایران هفته اول اسفند، هفته ملی سلامت مردان نام گذاری شده است.

براساس آمارها و گفته متخصصان امید به زندگی در مردان ۷۴ سال و در زنان ۷۶ سال است و ایران در رتبه ۶۴ جهان قرار دارد. گفته می‌شود که مردان در برخی موارد مقاومت کمتری مقابل بیماری دارند و سرعت رشد چاقی که منجر به ایجاد بیمارهای متعددی می‌شود در مردان ۵۰ درصد بیشتر است.

در پاسخ به این سوال که چرا مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند، دلایل مختلفی را می‌توان مطرح کرد. بسیاری از مردان وضعیت پزشکی یا بیماری خود را انکار می‌کنند و نمی‌خواهند محدودیت های ناشی از افزایش سن را بپذیرند.

کلیشه‌ها و فشارهای جامعه همچنین منجر به درونی ساختن عواطف در مردان می شود. اغلب اوقات احساس می کنند باید قوی بمانند و هیچ نشانه ای از آسیب پذیری را به اطرافیان نشان ندهند. همین مسئله ممکن است مانع کمک و درمان‌های لازم شود. دقیقا همین مسئله است که اهمیت آگاهی بخشی را مشخص می‌کند.

عادات ناسالم زندگی مانند غذای ناسالم، سیگار کشیدن ، خواب و استراحت کافی و کمبود فعالیت بدنی در سنین بالا هم از دلایل مهمی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

مردان در معرض چه بیماری‌هایی هستند؟

سرطان، افسردگی، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های تنفسی، فشار خون، حوادث جاده‌ای، سنگ کلیه، پروستات و دیابت شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که مردان همواره در معرض آن اند.

مشکلات قلبی: بیماری قلبی می‌تواند به طور متفاوتی بر مردان و زنان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، مردان بسیار بیشتر دچار یک حمله قلبی ناگهانی می‌شوند. علاوه بر این، ۵۰ درصد از مردانی که به طور ناگهانی بر اثر بیماری قلبی فوت می‌کنند، علائم قبلی ندارند. به همین دلیل بسیار مهم است که به طور مرتب به پزشک مراجعه کرده و از سلامت خود مطمئن شوند.

بیماری‌های قلبی انواع مختلفی دارند. همه اشکال آن در صورت عدم شناسایی منجر به عوارض جدی و مهلکی می‌شود. به گفته انجمن قلب آمریکا بیش از یک نفر از هر سه مرد بالغ به نوعی بیماری قلبی عروقی مبتلا است.

مشکلات تنفسی: بسیاری از بیماری‌های تنفسی با سرفه‌های ساده ناشی از سیگار شروع می‌شوند که این سرفه‌ها با گذشت زمان می‌تواند خطرات جدی مانند سرطان ریه، آمفیزم یا COPD ایجاد کنند.

انجمن ریه آمریکا اعلام کرده است که هر ساله مردان بیشتری نسبت به سالهای گذشته با سرطان ریه تشخیص داده می‌شوند و در حالی که قرار گرفتن در معرض خطرات شغلی مانند آزبست خطر ابتلا به این بیماری‌ها را را افزایش می‌دهد، سیگار همچنان متهم اصلی است.

معمولا سرطان ریه تا زمانی که پیشرفت نکند، هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. آزمایش غربالگری ممکن است در مراحل اولیه که بیماری در مرحله قابل درمان است، موثر باشد.

سرطان پروستات: دومین علت شایع مرگ سرطان در مردان سرطان پروستات است. تقریباً از هر پنج مرد یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می‌شود که اغلب مردان کهنسالی هستند که به دلایل دیگر فوت می‌کنند. این بیماری هم در ابتدا هیچ علائمی ایجاد نمی‌کند.

سنگ کلیه: مردان تقریباً دو برابر زنان دچار سنگ کلیه می‌شوند. وقتی کلیه مواد شیمیایی موجود در ادرار را تبدیل به یک توده سفت و جامد ایجاد می‌کند ، سنگ کلیه ایجاد می شود. اگر آب کافی ننوشید، خیلی کم یا زیاد ورزش کنید، اضافه وزن زیادی داشته باشید یا نمک و شکر زیادی مصرف کنید در خطرید.

افسردگی: محققان موسسه ملی بهداشت روان (NIMH) تخمین می زنند که حداقل ۶ میلیون مرد سالانه از اختلالات افسردگی از جمله افکار خودکشی رنج می برند.

ورزش منظم، حتی فقط برای پیاده روی معمول در محله خود، نوشتن افکار، معاشرت با دیگران، کمک گرفتن از رواندرمانگر می‌توانند توصیه‌های خوبی در این باره باشند.

صدمات و حوادث غیر عمد: به گفته منابع صدمات غیرعمدی دلیل اصلی مرگ و میر مردان در سال بوده است که شامل غرق شدن، آسیب‌های مغزی و حوادثی مانند انفجار می‌شود.

میزان مرگ و میر وسیله نقلیه موتوری برای رانندگان مرد و مسافران ۱۵ تا ۱۹ ساله تقریباً دو برابر زنان در سال ۲۰۰۶ بوده است. کارگران مرد ۹۲ درصد از کل ۵۲۴۴ مورد جراحات شغلی گزارش شده را متحمل شده اند.

آنفلوانزا و ذات الریه: آنفلوانزا و عفونت پنومونی دو خطر عمده سلامتی برای مردان‌اند. مردانی که به دلیل ابتلا به COPD، دیابت، نارسایی احتقانی قلب، کم خونی سلول داسی شکل، ایدز یا سرطان، سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض این بیماری‌ها هستند.

طبق گزارش انجمن ریه آمریکا، مردان در حدود ۲۵ درصد بیشتر از زنان در اثر این بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

سرطان پوست: طبق گزارش بنیاد سرطان پوست، دو سوم مرگ و میر ناشی از ملانوم در سال ۲۰۱۳ مردان بوده است که بیش از دو برابر زنان است.

استفاده از البسه آستین‌ بلند و شلوار، کلاه‌های لبه‌دار، عینک آفتابی و ضد آفتاب می‌تواند به شما در محافظت از پوستتان در برابر سرطان کمک کند.

اچ آی وی و ایدز: مردانی که به اچ آی وی آلوده شده اند ممکن است به سرعت متوجه این موضوع نشوند، زیرا علائم اولیه این ویروس ممکن است مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا بروز کند. در سال ۲۰۱۰، مردان ۷۶ درصد از افراد آلوده به HIV را تشکیل می‌دادند؛ در حال حاضر این آمار در حال کمتر شدن است و سهم زنان بیشتر شده است اما همچنان ابتلای مردان به این ویروس بیشتر است.

گل بود به سبزه نیز آراسته شد

علاوه بر تمام بیماری‌ها، کرونا معضل جدیدی است که یک سال است سلامت تمام افراد را به خطر انداخته، با این حال حتی با وجود اینکه مردان و زنان به نسبت تقریبا برابری به این بیماری مبتلا می‌شوند، مردان دو برابر بیشتر از زنان در اثر این بیماری فوت می‌کنند چرا که دفاع ایمنی زنان در برابر این ویروس بهتر از مردان است.

مطالعات نشان داده اند که زنان و مردان به طور مساوی به ویروس جدید کرونا مبتلا می شوند. با این حال، محققان همچنین گزارش دادند که مردان به طور قابل توجهی از اثرات شدید بیماری بیشتر رنج می برند.

به همین دلیل است که شعار «همه گیری کرونا؛ توجه بیشتر به سلامت مردان» را برای این هفته انتخاب شده است تا در این دوران همه گیری علاوه بر بیماری‌ها و خطراتی که به آن اشاره شد، به خطر کرونا توجهی ویژه داشته باشیم.

گفته می‌شود آمار مرگ و میر مردان در اثر کرونا دو برابر زنان است. عباس بصیری، رئیس انجمن اورولوژی ایران در آغاز این هفته گفت: بصیری درباره آمار کرونا در مردان گفت: مردان و زنان تقریباً به نسبت برابری به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند اما احتمال بدحال شدن و فوت مردان بر اثر کرونا بیش از زنان است، بر اساس تحقیقات انجام شده در بیمارستان بقیه‌الله (عج) حدوداً دو برابر بیش از زنان در معرض فوت بر اثر کرونا هستند؛ دفاع ایمنی زنان بیش از مردان است به همین دلیل بیش از مردان در برابر کرونا مقاومند.

علاوه بر این متخصصان معتقد اند مردان همچنین تمایل به انجام رفتارهای پرخطرتر مانند نادیده گرفتن فاصله فیزیکی داشته و علائم را به اندازه زنان جدی نمی گیرند.

یک مطالعه که در تاریخ ۱۰ مه منتشر شد گزارش داد که غلظت آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ۲ (ACE۲) در خون مردان بیشتر از زنان است. محققان گزارش دادند از آنجا که ACE۲ ویروس کرونا را قادر می سازد سلول های سالم را آلوده کند، این موضوع به توضیح اینکه چرا مردان نسبت به ویروس کرونا آسیب پذیرتر از زنان هستند کمک می کند.

متخصصان می‌گویند که احتمالا ژنتیک نقش مهمی را ایفا می‌کند و زنان به دلیل وجود کروموزوم X اضافی، از سیستم ایمنی قوی تر و واکنش بیشتری نسبت به مردان در برابر عفونت برخوردار هستند.

منابع: .healthline

.westernconnecticuthealthnetwork
.nursingtimes

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو