آشنایی با خواص سوره قمر بر اساس روایات و احادیث معتبر

آشنایی با خواص سوره قمر بر اساس روایات و احادیث معتبر


منبع: آرگا

142

1399/12/5

00:03


سوره قمر از سوره های مبارکه قرآن کریم است که قرائت آن آثار و برکات زیادی را به همراه دارد و پنجاه و چهارمین سوره مبارکه قرآن است، در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با خواص سوره قمر آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید.

پنجاه و چهارمین سوره مبارکه قرآن کریم سوره قمر نام دارد که جزء سوره های مکی می باشد و بعد از سوره «طارق» نازل شده است و سی و هفتمین سوره ای است که بر رسول خدا (ص) نازل شده است، در ادامه مطلب شما عزیزان را با خواص سوره قمر آشنا خواهیم کرد تا از قرائت آن غافل نشوید.

آشنایی با خواص سوره قمر

سوره قمر در جزء بیست و هفتم قرآن کریم قرار دارد و دارای پنجاه و پنج آیه است که از نظر حجم می توان گفت جزو سوره های مُفَصلات (دارای آیات کوتاه) محسوب می شود و به دلیل اینکه این سوره به معجزه شق القمر پیامبر اسلام (ص) اشاره دارد به نام قمر نامگذاری شده است و قرائت آن از فاضل زیادی برخوردار است.

آشنایی با خواص سوره قمر

بیشتر آیات سوره قمر مرتبط به تهدید و انذار هستند و از اقوام پیشین و بد حالی هایشان در روز قیامت در زمان خارج شدن از قبر ها و حضور جهت حساب قیامت به منظور پندگیری از آن ها یاد می کند، در این سوره نام قوم فرعون، قوم لوط، قوم عاد و قوم ثمود گفته شده است.، بنابراین اگر شما عزیزان نیز از فواید خواندن این سوره اطلاعی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آثار و برکات سوره قمر

به روایت از پیامبر اکرم (ص) :

هر کس سوره قمر را یک روز در میان قرائت کند در حالی وارد قیامت می شود که صورتش مانند شب چهارده می درخشد و هر کس آن را هر شب قرائت کند بهتر است و در روز قیامت در حالی می آید که چهره اش از سفیدی می درخشد.

هر کس در روز جمعه هنگام ظهر سوره قمر را بنویسد و آن را زیر عمامه خود قرار دهد یا آن را همراه خود قرار دهد در نزد مردم آبرومند و محبوب خواهد بود.

 کسی که سوره‌های «سجده» و «قمر» و «مُلک» را بخواند برای او نوری و ایمنی از شرک و شیطان خواهد بود و در روز قیامت درجات رفیع و والا را خواهد داشت.

هم چنین ابن عباس از ایشان نقل می کند:

قاری سوره قمر در کتاب آسمانی تورات سپید رو نامیده شده است و در روزی که چهره ها سپید یا سیاه می شود چهره قاری آن سپید و نورانی است.

فضائل قرائت سوره قمر

به روایت از امام صادق (ع) :

هر کس سوره قمر را قرائت کند، خداوند او را در حالی از قبرش خارج می کند که بر شتری از شتران بهشتی سوار شده است.

اگر در ظهر روز جمعه سوره قمر را بنویسد و با خود همراه داشته باشد به اذن خداوند کارهای سخت بر آنان آسان می شود.

فضیلت و برکات سوره قمر

آیات مشهور سوره مبارکه قمر

وَلَقَدْ یَسَّرْ‌نَا الْقُرْ‌آنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ آیه ۱۷

قطعاً قرآن را براى پندآموزى آسان کرده‌ایم؛ پس آیا پندگیرنده‌اى هست؟

إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُّقْتَدِرٍ آیه ۵۴-۵۵

ترجمه: در حقیقت، مردم پرهیزگار در میان باغ‌ها و نهرها، در قرارگاه صدق، نزد پادشاهى توانایند.

محتوای سوره مبارکه قمر

این سوره به دلیل مکی بودن از مبدا و معاد بحث هایی دارد و بیانگر عذاب های گروهی از اقوام پیشین می باشد که به دلیل لجاجت و عناد و همچنین راه رفتن در مسیر کفر، ظلم و فساد به عذاب الهی گرفتار شدند و جمله ( ولقد یسرنا القرآن للذکر فهل من مدکر؛ ما قرآن را برای تذکر، آسان ساختیم آیا کسی هست که متذکر شود) به دنبال هر یک از سرگذشت ها تکرار می شود تا برای کفار و مسلمین درسی باشد

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان عزیز، همانطور که در این مقاله با خواص سوره قمر آشنا شدید به منظور آشنایی بیشتر با خواص دیگر سوره های قرآن کریم می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو