جو بایدن روز دوشنبه به همراه کامالا هریس معاون در کاخ سفید یک دقیقه سکوت برگزار کرد و گفت: در این هفته در زمستان تاریک بیماری همه گیری کووید-۱۹، اکنون بیش از ۵۰۰ هزار آمریکایی بر اثر ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: این بیشتر از آمریکایی‌هایی است که جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و جنگ ویتنام کشته شدند. ما به عنوان یک ملت، باید این جان‌باختگان را به یاد بیاوریم تا بتوانیم بهبودی، اتحاد و هدف خود را به عنوان یک ملت برای شکست این همه گیری پیدا کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: با توجه به اختیاراتی که قانون اساسی و قوانین ایالات متحده به من واگذار کرده‌اند، دستور می‌دهم که پرچم ایالات متحده در کاخ سفید، ساختمان‌های عمومی و اماکن نظامی به اهتزاز درآید.

بایدن خواستار نیمه برافراشته شدن پرچم تا غروب آفتاب هشتم اسفندماه شد و اضافه کرد: من همچنین دستور می دهم که پرچم برای مدت مشابه در تمام سفارتخانه‌های ایالات متحده، دفاتر کنسولی و سایر اماکن خارج از کشور از جمله کلیه امکانات نظامی و کشتی‌ها و ایستگاه‌های نیروی دریایی نیمه برافراشته شود.

ایالات متحده تاکنون با شناسایی ۲۸ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۲۱۸ مبتلا به کرونا و همچنین ۵۰۰ هزار و ۱۷۲ جان باخته ناشی از این ویروس، بیشترین آسیب را از شیوع این بیماری در جهان دیده است.