عاشقان کتاب از قرنطینه نمی‌ترسند

منبع: دلگرم

87

1399/12/5

07:24


عاشقان کتاب از قرنطینه نمی‌ترسند

امکان خرید آنلاین با کاهش خطر ابتلا به کرونا، گذراندن قرنطینه را برای ما راحت‌تر کرد. یکی از فروشگاه‌های اینترنتی که توانسته با موفقیت رضایت کاربران را تا حد زیادی جلب کند، 30بوک است چرا که خرید کتاب به صورت اینترنتی از 30بوک بسیار آسان است. یکی دیگر از دلایل موفقیت 30بوک داشتن بیش از 120.000 عنوان کتاب و دلیل دیگر آن مجلۀ اینترنتی 30بوک است. بچه‌های 30بوک در این مجله هرروز به شکل‌های مختلف (متن، عکس و ویدیو) کتاب‌های متنوعی را معرفی می‌کنند.

عاشقان کتاب چه نام دارند؟

روزی از روزهای سال ۱۸۲۴ دائره‌المعارف آکسفورد برای نخستین بار لغتی را به رسمیت شناخت که معرف قشری بود که نادیده گرفتن‌شان دیگر به صلاح نبود.

«بیبلیوفایل» لغتی است که قرار بود معرف دوست‌داران شدید کتاب باشد. اما بحث دیگری هم وجود دارد که ادعا می‌کند لغت «کرم کتاب» خیلی قبل‌تر از این لغت یعنی سال ۱۵۸۰ مورد استفاده قرار گرفت (گفته می‌شود که بن جانسون شاعر و نمایشنامه‌نویس قرن شانزدهم این لغت را یک بار در یکی از آثارش استفاده کرده‌است).

کرم کتاب به صورت کلی کسی است که رابطه‌اش با کتاب در یک مثل سه ضلعی خواندن، لذت بردن و جمع کردن کتاب تعریف می‌شود و در صورتی که بخواهیم تعریفی جزئی‌تر از ویژگی‌های افراد عاشق کتاب ارائه دهیم به این موارد خواهیم رسید:

  • آنها معتقدند که هر کتابی و هر داستانی جادوی مخصوص به خودش را دارد.
  • آنها از هر فرصتی برای کتاب خواندن استفاده می‌کنند.
  • آنها قبل خروج از خانه مطمئن می‌شوند که کتاب‌شان در جیب یا کیف‌شان باشد.
  • آنها شخصیت درون کتاب‌ها را تحلیل و بعضاً عاشق آن‌ها می‌شوند.
  • وقتی از آنها می‌پرسند که کتاب مورد علاقه‌تان چیست جوابی برایش ندارند.
  • تفریح اصلی آنها کتاب خواندن و گم شدن در خط اصلی داستان است.
  • آنها گاهی اوقات در خواب با شخصیت‌های داستان‌هایی که خوانده‌اند هم‌نشین می‌شوند.
  • دوستان نزدیک این افراد (اگر داشته باشند!) همان‌هایی هستند که کتاب بخشی از زندگی‌شان باشد.
  • آنها همچنین دو دغدغه ذهنی عمده دارند: آیا وقت کافی برای کتاب خواندن دارم؟ چقدر پول برای تهیه کتاب لازم دارم؟

بهشت یا جهنم

تصویری از درب بهشت و جهنم

آژانس کتاب و کتاب‌خوانی انگلیس، در روز جهانی کتاب و حق مولف، بیست و سوم آوریل سال ۲۰۲۰، تنها کمی بعد از شروع قرنطینه سراسری، گزارش جالبی از حال و هوای کتاب و کتاب‌خوان‌ها ارائه کرد.

بر اساس این گزارش از هر سه نفر یک نفر بیشتر از قبل کتاب می‌خواند. نزدیک به نیمی (یعنی حدود ۴۵ درصد) از جمعیت جوان (سن ۱۸ تا ۲۴ سال) به مراتب بیشتر از زمان قبل از قرنطینه کتاب می‌خوانند. از هر ۱۰ نفر، هفت نفر خواننده داستان‌های تخیلی هستند. ژانر جنایی و کلاسیک دو ژانر مورد علاقه دوران قرنطینه بود.

این بررسی از سوی آژانس کتاب و کتاب‌خوانی انگلیس در نخستین ماه‌های قرنطینه جهانی ناشی از ویروس کرونا انجام شده‌است. یعنی در روزهایی که استرس و ملال در جهان هم‌پای ویروس کرونا همه‌گیر بود.

موردی که این گزارش نادیده گرفته نقش اینترنت در اقبال عمومی به کتاب است. در فیس‌بوک گروه‌های هوادارن کتاب‌خوانی زیادی تشکیل و دامنه‌اش به سایر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام کشیده شد.

صحبت کردن درباره تازه‌هایی که خوانده شده و پیدا کردن نقاط مشترک میان افراد در این حوزه از جمله سرگرمی‌های تازه دوران قرنطینه بود. به بیانی دیگر اینترنت و کتاب کاری کردند تا دل‌های اهل کتاب در دوران قرنطینه به هم نزدیک شوند.

ولی افتاد مشکل‌ها

یک کتاب‌خوان یا در مرحله شدیدتر یک «کرم کتاب» در تعریفی که از هویت خودش ارائه می‌دهد همیشه جملۀ «سرگرمی‌ام کتاب خواندن است.» را می‌گنجاند.

برای چنین شخصیتی ماندن در خانه و دوری از شلوغی‌های روزمره و سکوت یک تهدید نیست بلکه فرصت است.

در واقع، کرونا و قرنطینه برای آدم‌های عاشق کتاب یک فرصت طلایی است. تنها اشکالی که می‌توانست در این عیش اختلال ایجاد کند این بود که توانایی رفتن به کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌ها را از آنها سلب کرده‌بود.

آنها دیگر نمی‌توانستند به فروشگاه‌های کتاب بروند، کتاب‌ها را در دست بگیرند، ورق بزنند، بوی کاغذ‌های کتاب چاپی را نفس بکشند و چند سطری را از کتاب را بخوانند تا ببیند جریان از چه قرار است!

این تنها ملالی بود که می‌توانست دامن‌گیر کرم‌کتاب‌ها بشود. ولی هر مشکلی یک راه‌حلی دارد و برای این مشکل هم راه‌حل خرید غیرحضوری اختراع شد.

خرید اینترنتی خیلی پیش از اینها وجود داشت اما برای کتاب‌فروشی‌ها چندان الزامی نداشت. آنها مشتری‌های ثابت خودشان را داشتند و می‌دانستند برای داشتن کتاب تحت هر شرایطی حاضر خواهند بود.

اما قرنطینه و خانه‌نشینی اجباری با همه شرایط‌های قبلی فرق داشت. در چنین مقطع حساسی از تاریخ که سابقه نداشت، کتاب‌فروشی‌ها هم تصمیم گرفتند روی خوش به خرید غیر حضوری و اینترنتی نشان دهند.

در دنیا داستان‌هایی زیادی از کتاب‌فروشی‌های مستقلی وجود دارد که قصد کردند با همکاری هم کار فروش غیرحضوری را جدی بگیرند تا کتاب را تحت هر شرایطی، حتی با استفاده از دوچرخه و سورتمه، به دست مشتری‌ها برسانند.

در ایران اما تجربه انجام چنین کاری به خیلی پیش از شروع قرنطینه بر می‌گردد و نیازی به سورتمه و دوچرخه نبود.

تصویری از یک موبایل که تبدیل به یک کتابفروشی اینترنتی شده

فروشگاه اینترنتی کتاب ۳۰بوک از سال ۹۳ کارش را شروع کرد. در این فروشگاه اینترنتی همه کتاب‌ها در دسته‌بندی‌های مشخص وجود دارد که به راحتی می‌توان آنها را پیدا کرد. علاوه بر این کتاب‌های این فروشگاه همیشه شامل حال درصدی از تخفیف در قیمت می‌شوند.

بخش مجله این سایت هم خلاصه و بخش‌هایی از برخی کتاب‌ها گنجانده شده و مخصوص آن دسته از افرادی است که دل‌شان می‌خواهد بدانند کتاب درباره چیست تا با اطمینان بیشتری برای خرید اقدام کنند.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو