موسیقی به دست لشگر سایبری و پوپولیسم افتاده است/ گلایه‌های خواننده پاپ پس از خداحافظی

منبع: ایران آرت

91

1399/12/5

08:58


خشایار اعتمادی می‌گوید: شاید روزی به عنوان تهیه‌کننده به عرصه فعالیت بازگردم و برای خلق آثار خوب برای سایر هنرمندان در حوزه‌های مختلف تجارب بیست و هفت‌ساله‌ام را وسط بگذارم.

ایران آرت: خشایار اعتمادی جزو اولین هنرمندانی است که در سال‌های پس از انقلاب برای تداوم و ماندگاری موسیقی پاپ تلاش کرد و خواننده اولین آلبوم پاپ پس از انقلاب است. او موسیقی را از کودکی با فراگیری ساز پیانو آغاز کرده و از ۱۵ سالگی به فعالیت جدی پرداخت و چند سال بعد با خواندن ترانه "بارون" سروده احمد شاملو به شهرت رسید. او سپس علاوه بر همکاری مشترک با برخی خوانندگان در چند آلبوم، طی همکاری با ترانه سرایان و آهنگسازان مطرح، آلبوم‌های "لیلا"، "دلشوره"، "یادته"، "خاتون"، "مثل هیچکس"، "طعنه"، "عاشقی هرکی هرکی شد"، "خدا تورو ببخشه"، "باید به تو برگردم"، "تو محکومی به برگشتن" و تعدادی تک آهنگ را تولید و ارائه کرد. 

اعتمادی سال گذشته به دلیل اعتراض به وضعیت فعلی موسیقی پاپ که عاری از کیفیت است و به دلیل انتقاد از عدم وجود فضای مناسب و وجود نگاه صرفا تجاری به موسیقی، با ارائه یادداشتی از عرصه موسیقی خداحافظی کرد. 

او یک سال پس از خداحافظی‌اش در گفتگو با ایلنا می‌گوید: به نظرم امکانات موسیقی حال حاضر ما در دست افرادی است که آن را هدایت شده پیش برده‌اند، و اینگونه است که لشگری سایبری فکاهی، پوپولیسم و لمپن‌پرور همه امور را در اختیار گرفته‌ است. همه چیز مشهود است و این افراد به صورت هدایت شده سطح فکر و شعور مخاطبان و مردم را تنزل می‌دهند. 

اعتمادی افزود: به نظرم از ابتدا قرار بوده موسیقی فاخر و فکر شده را با موسیقی نازل بزنند و تخریب کنند و اتفاقا موفق هم بوده‌اند. این نفوذ اختاپوسی بوده است.

اعتمادی با اشاره به اینکه آن‌هایی که امور را در دست دارند، می‌دانند چه کاری انجام می‌دهند، اذعان داشت: رد پای این رویه و خط فکری غلط را لااقل در بخشی از عملکردهای مدیریتی می‌بینید. آنچه که به عنوان موسیقی پاپ به گوش مردم می‌رسد را اسباب بازی نام نهاده‌ام و غیر از این هم نیست. 

اعتمادی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمش در رابطه بازگشتش به فضای موسیقی تغییر کرده یا خیر، گفت: سال گذشته از موسیقی خداحافظی کرده‌ام و به هیچ وجه از این تصمیم پشیمان نیستم و قصد بازگشت دوباره ندارم. گاه عزت آدم در گرو این است جایی نباشد که در شأنش نیست. 

اعتمادی با تاکید بر اینکه به عرصه خوانندگی باز نخواهد گشت، گفت: شاید روزی به عنوان تهیه کننده به عرصه فعالیت باز گردم و برای خلق آثار خوب برای سایر هنرمندان در حوزه‌های مختلف تجارب بیست و هفت‌ساله‌ام را وسط بگذارم اما اینکه بخواهم به عنوان یک استار روی صحنه بروم خیر. به هیچ وجه من الوجوه این اتفاق نخواهد افتاد. طی ۲۷ سال حضورم در عرصه موسیقی بیش از صد و شصت کنسرت روی صحنه برده‌ام و در چند جشنواره بین المللی شرکت کرده‌ام و در همه آن‌ها مقام کسب کرده‌ام، بنابراین آنچه را باید ببینم را دیده‌ام و تجربه کرده‌ام و در این زمینه سطح بالاتری برایم وجود ندارد. 

خشایار اعتمادی در پایان گفت: من عاشق موسیقی هستم، اما قرار نیست مانند برخی از خوانندگان قدیمی مثلا تا هفتاد، هشتاد سالگی روی صحنه بروم و آثار بیست سال پیشم را مدام بخوانم. این کار برای خودم نیز فرسایشی است و اتفاق جدیدی برایم محسوب نمی‌شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو