جایگاه «پدر» در سینمای ایران/۴ توکلی: امروزه در سینما نقش و جایگاه «پدر» مضحکه آمیز به تصویر کشیده شده و او را ناتوان و ذلیل نشان می دهند/ برخی افراد شوراهای نظارتی بی اخلاق هستند!

منبع: سینما پرس

4

1399/12/5

11:15


سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر در خصوص جایگاه «پدر» در سینمای ایران گفت: متأسفانه چند سالی است عنصر مهم و کلیدی خانواده در آثار سینمایی ما چندان جایگاهی ندارد؛ اسفبارتر آنکه امروزه در سینما نقش و جایگاه «پدر» مضحکه آمیز به تصویر کشیده شده و او را ناتوان و ذلیل نشان می دهند و این اتفاق بسیار تلخ و دردآور است!

هوشنگ توکلی

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر در خصوص جایگاه «پدر» در سینمای ایران گفت: متأسفانه چند سالی است عنصر مهم و کلیدی خانواده در آثار سینمایی ما چندان جایگاهی ندارد؛ اسفبارتر آنکه امروزه در سینما نقش و جایگاه «پدر» مضحکه آمیز به تصویر کشیده شده و او را ناتوان و ذلیل نشان می دهند و این اتفاق بسیار تلخ و دردآور است!

بازیگر فیلم های سینمایی «زادبوم» و «خانه ابری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به دلیل حوادث متعدد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک سری از مناسبات طبیعی جای خود را به مناسبات مصنوعی دادند. دشمنان مردم در این بیش از ۴۰ سالی که از پیروزی این انقلاب می گذرد مردم و جامعه را به هم ریختند.

وی در همین راستا ادامه داد: در نسل ما وقتی که پسری به سربازی می رفت بعد از آن باید تشکیل خانواده می داد و نان آور می شد اما بعد از پیروزی انقلاب به دلایل متعدد این مناسبات در هم شکست چرا که مناسبات اقتصادی نیز در هم شکسته شده بود. دیگر خانواده ها نمی توانستند آبرومندانه زندگی شان را اداره کنند و مناسبات زندگی آن ها به دلیل درآمد اندک به هم ریخته بود و اغلب نمی توانستند حتی نیازهای حداقلی شان را تأمین کنند.

توکلی ادامه داد: در دهه ۷۰ هم موج مصرف گرایی در کشور باب شد و نسل تازه به دوران رسیده ای که به ثروت های بادآورده رسیده بود تضادهای رفتاری شدیدی در جامعه به وجود آوردند؛ اصولاْ‌ وقتی نظام مدیریتی تصمیم می گیرد نوعی سیاست اقتصادی را تعریف و پیاده سازی کند طبیعتاً مردم عقب می افتند و بافت قدیمی متلاشی می شود و به هم ریختگی داخل خانواده می رود. نظام ضد تولید و ضد کار که بر مبنای رانت ها و فساد در قدرت تقسیم شده بود از میانه های دهه ۷۰ شکل گرفت و جامعه را به سمت تباهی و بی توجهی به اخلاقیات و خانواده و... سوق داد.

این سینماگر در همین راستا تصریح کرد: بی توجهی به جایگاه خانواده و به ویژه پدر در امتداد آنچه در جامعه شاهدش بودیم در حوزه ادبیات و فرهنگ و هنر نیز به شدت بروز کرد. اصولا وقتی پدری در خانواده وجود ندارد یا پدر دیگر ساختار طبیعی خودش را به عنوان اقتدار و احترام و اخلاق نمی تواند حفظ کند از دید هنرمند دور می افتد.

کارگردان سریال های تلویزیونی «مدرس» و «پدر» در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا مدیران سینمایی هیچ سیاست گذاری برای توجه به عنصر مهم و حیاتی خانواده ندارند اظهار داشت: مهمترین علت این اتفاق شوراهای نظارتی اند! متأسفانه از سال ها قبل کسانی که در این شوراها حضور دارند و برای سینمای کشور تصمیم گیری می کنند از نسل دومی های رانت خوار و شکم سیر و بی دغدغه و بی اخلاق هستند!

وی در همین راستا تصریح کرد: من خیلی از این افراد را می شناسم و بارها آن ها را نصیحت کرده و به ایشان تذکر داده ام اما متوجه آن ها نه تذکرات ما را می بینند و نه متوجه هستند که سینما را به چه آشفته بازاری بدل کرده اند!

توکلی در پایان این گفتگو افزود: وقتی برای حذف برخی تفکرات و جایگزین کردن تفکرات دیگر و ضداخلاقی کسی را رئیس می کنند که ارتباطی با سینما ندارد وضعیت از این بهتر هم نمی شود. هنرمندان بی تردید این خلاءها را می بینند و می شنوند و تذکر هم می دهند اما کسی به دغدغه هنرمندان توجهی ندارد.

مطالب مشابه


تصویری


ویدئو