پشیمانی بعد از ازدواج / پایان همه اختلاف ها جدایی نیست

منبع: دکتر سلام

90

1399/12/5

12:27


هر فردی که به بلوغ جسمی، اجتماعی و روانی می‌ رسد، هر چقدر هم که از نظر محبت در کانون خانواده کمبودی نداشته باشد، باز هم یک کشش روانی او را به سمت جنس مخالف می‌کشاند. در واقع نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن موجب بروز این کشش می‌شود و اینجاست که این نیاز روحی باعث می‌شود فرد با وجود تمام مشکلات، مسئولیت یک زندگی مشترک را به عهده گیرد.
انتخاب همسر یکی از دغدغه های بزرگ و اساسی و مهمترین تصمیم دختران و پسران جوان شده است، به طوری که اگر انتخاب همسر به درستی انجام شود می توان از بروز مشکلات در آینده تا حدود زیادی جلوگیری کرد.
اگرچه آینده ازدواج امری غیرقابل پیش بینی است اما می توان با انتخاب درست از مشکلات آینده کاست. همانطور که می دانید، یک زندگی موفق در سایه یک انتخاب موفق شکل می‌گیرد.
انتخاب همسر شاید مهم ترین انتخاب زندگی شما باشد که در کنار انتخاب های دیگر زندگی، می تواند میزان رضایت مندی شما از عمرتان را فراهم کند.

حس پشیمانی بعد از ازدواج

حس پشیمانی از ازدواج حالتی است که برخی ممکن است پس از عقد یا گذشت مدتی از ازدواج دچار آن شوند. این حس و تردیدهای همراه با آن سطح اضطراب را در فرد افزایش می دهد و عدم توجه به آن می تواند تبعات زیادی برای زندگی مشترک و شخصی فرد به همراه داشته باشد.

مقایسه با دیگران

اصلی ترین دلیل پشیمانی بعد ازعقد، نبود شناخت کافی زن و مرد از یکدیگر و ازدواج به سبک کاملا سنتی است. در عصر حاضر و با گسترش ارتباطات اجتماعی و مجازی، افراد دیگر مثل گذشته با انتخاب‌های محدودی برای ازدواج مواجه نیستند. در صورتی که ازدواج با آگاهی کامل اتفاق نیافتد، ممکن است مقایسه‌های زیاد همسر با دیگران، آن‌ها را از ازدواج پشیمان کند.

ترس از پذیرش مسئولیت

ازدواج جزو مراحلی از زندگی انسان است که به شدت با مفهوم مسئولیت گره خورده است.

برخی از افراد در خانواده و جامعه برای پذیرش مسئولیت‌های خود آماده و تربیت نشده‌اند و ناگهان با حجمی از مسئولیت‌ها و تعهدات روبرو می‌شوند که توان درک و پذیرش آن را ندارند.

ازدواج برخلاف میل

ازدواج‌هایی که بدون عشق انجام می‌شود، معمولا بلافاصله پشیمانی به بار می‌آورد . ازدواج بدون عشق حتی اگر دوام داشته باشد، گرمی و صمیمت آن کم خواهد بود. دوست نداشتن یکدیگر بزرگترین دلیل برای پشیمانی بعد از عقد است. درست است که پایه‌های ازدواج سنتی برعشق بنا نشده است، اما برخی بعد از ازدواج عاشق هم می‌شوند و عده‌ای از این لذت محروم می‌مانند و پشیمانی از این ازدواج بدون عشق زندگی مشترکشان را تلخ می‌کند.

عشق کهنه ای در دلتان مانده

ازدواج کرده‌اید، اما عشق همسرتان هرگز به دلتان راه نیافته است، چون عشق دیگری در زندگی‌ تان وجود داشته و نتوانسته‌ اید او را فراموش کنید. فردی که نتوانسته‌ اید به او برسید، عشق زندگی ‌تان بوده و از صمیم قلب از این ازدواج بدون عشق پشیمان هستید. بهتر است در شرایطی که از احساس خود به همسرتان مطمئن نیستید هرگز ازدواج نکنید.

همسرتان به شما خیانت کرده است

 

از یادآوری این واقعیت که همسرتان به شما خیانت کرده، دیوانه می‌شوید و این خیانت بی‌رحمانه از درون شما را مثل خوره می‌خورد. خیانت یکی از دلایل اصلی پشیمانی بعد از ازدواج است. خیانت ازدواج را به نابودی می‌کشاند و مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند . ازدواج بزرگترین تعهد زندگی است. اگر یکی از طرفین آن را زیر پا بگذارد، شاید لذتی کوتاه ‌مدت ببرد، ولی در نهایت پشیمانی همیشگی در انتظار او خواهد بود.

ازدواج با فرد اشتباهی

ازدواج با فرد اشتباه بیشتر از هر چیز دیگری در زندگی پشیمانی به بار می‌آورد. گاهی اینکه دو نفر برای یکدیگر مناسب نباشند، از همان ابتدا خودش را نشان نمی‌دهد. وقت گذرانی زیاد با یکدیگر باعث شناخت بهتر می‌شود و افراد با گفتگو اعتقادات خود را بهتر بروز می‌دهند. ورود فرد اشتباه به زندگی ، به مرور باعث سرد شدن رابطه و به دنبال آن پشیمانی از ازدواج می شود. حتی وقتی که این همسران پشیمان سعی می‌کنند تا رابطه‌ای صمیمی با هم داشته باشند، بازهم اوضاع بر وفق مرادشان پیش نمی‌رود.
رابطه‌ گرم و صمیمانه مهم‌ ترین عامل برای موفقیت در ازدواج است و اگر وجود نداشته باشد ، دلبستگی‌های جنسی و عاطفی ازدواج نیز محکوم به شکست است.

بیشتربخوانیم:عجول بودن برخی دختران در انتخاب همسر مناسب

علائم پشیمانی بعد از ازدواج چیست؟

• هیچ حرفی برای گفتن ندارید
• نسبت به یکدیگر سرد شده اید
• درباره زندگی بدون همسرتان خیالپردازی می‌کنید
• فاصله بینتان هر روز بیشتر می شود
• دیگر دوستش ندارید
• در کنار او به شما خوش نمی گذرد

راه کارهایی برای مواجهه با پشیمانی بعد از ازدواج

معیارهایتان را بررسی کنید
خوبی های همسرتان را مرور کنید
ایده آل گرایی و مقایسه کردن را کنار بگذارید
عشق گذشته خود را فراموش کنید
انتظاراتتان را تعدیل کنید
واقع‌بین باشید
حساسیت‌ها را کاهش دهید
گذشته را رها کنید
از مشاور کمک بگیرید
کمال گرا نباشید

بیشتربخوانیم:گذراندن دوران نامزدی و این توصیه ها

چطور می توان از پشیمانی بعد از ازدواج جلوگیری کرد؟

بهترین کاری که می توانید برای خود و همسر آینده تان انجام دهید این است که شناخت کافی از یکدیگر به دست آورید. مرحله تحقیق درباره خواستگار را به خوبی و بادقت انجام دهید. برای شناخت کامل همسرتان حداقل شش ماه را نامزد باشید و زیر نظر خانواده ها با یکدیگر در ارتباط باشید.
از همه مهم تر از مشاور قبل از ازدواج برای رسیدن به شناخت کافی از همسر و تجهیز به مهارت های سازگاری و ارتباطی استفاده کنید.

مشاور خانواده را فراموش نکنید

باید در نظر داشت که نباید صرفا با توجه به نشانه ها و دلایلی که در بالا به آن ها اشاره شد،رابطه را تمام کرد چرا که در اکثر مواقع این نشانه ها گذراست و قابل حل است. فرد در هنگام بروز حس پشیمانی بعد ازدواج،دچار سردرگمی می شود و به همین دلیل نمی تواند تصمیم گیری درستی درباره ی رابطه داشته باشد به همین دلیل به راهنمایی مشاور و روانشناس برای برطرف کردن این حس پشیمانی و روشن شدن تکلیف رابطه، نیاز دارد.
مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک زیادی می کند که از تردیدها و پشیمانی از ازدواج جلوگیری کنید. به شما کمک می کند که تصمیم مطمئن تری بگیرید. معمولا اگر مرحله تحقیق، نامزدی، شناخت و مشاوره را به خوبی طی کرده باشید، تصمیم مطمئن تری خواهید گرفت. اما به هر حال، اگر این کارها را انجام نداده اید یا با وجود طی کردن تمام این مراحل، باز هم همه چیز به خوبی پیش نرفته و پشیمان شده اید، برای ازدواج کردن عجله نکنید.

بیشتربخوانیم:ارتقای مهارت‌های والدگری قبل از بچه دار شدن

حرف آخر
درست است که تا به این جای رابطه هزینه های زیادی کرده اید، زمان زیادی را از دست داده اید و شاید حتی به مشکل حرف مردم فکر می کنید، اما به یاد داشته باشید که ادامه زندگی با پشیمانی و تردید هزینه و تبعات بیشتری نه تنها برای شما، بلکه برای فرزندان آینده تان دارد.
ترس از آبرو و حرف مردم نباید به دلیلی برای ادامه زندگی اجباری و غلط تبدیل شود. فراموش نکنید که در بدترین حالت سختی های حرف مردم چند روز یا ماه است و پس از آن همه به زندگی خود مشغول می شوند و شما را تنها می گذارند. اما ادامه یک زندگی غلط و تبعات آن تا آخر عمر با شما همراه است.

بیشتربخوانیم:هرگز این سه راز را به همسرتان نگوئید!

گزارش: شبنم موسوی خصال

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو