نحوه کاشت و پرورش گل ارغوان و نکاتی که باید بدانید

نحوه کاشت و پرورش گل ارغوان و نکاتی که باید بدانید


منبع: آرگا

100

1399/12/5

14:06


توجه داشته باشید که گیاه ارغوان از دسته گیاهان پروانه آسا محسوب می شود که در این مقاله سعی داریم شما را با اصول و روش های کاشت و پرورش گل ارغوان و همچنین مراقبت از آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی گل ارغوان در واقع یک درخت بسیار زیبا با رشد نسبتا سریعی است که پرورش آن در فصل بهار شاخه ها با گل های صورتی و بنفش بسیار زیبایی پر می شود. در واقع این درخت برگریز بومی شرق ایالات متحده است که در مناطقی با دمای متعادل هوا قادر به رویش ایده آلی خواهد بود و اگر در محیط خوبی قرار گیرد تا ارتفاع ۱۲ متر نیز به خوبی رشد خواهد کرد.

آشنایی با پرورش گل ارغوان

بهتر است بدانید که در واقع ارغوان درختی است از خانواده پروانه آسا که از مشخصیات بارز آن می توان به رویش آن در فصل بهار اشاره کرد که گل هایی تیره رنگ تولید می کند و معمولا زودتر از برگ ها در می آیند و دارای شاخه های متقابل خواهند بود. در واقع این نام در ایران به عنوان نام دختر نیز استفاده می شود. بلندی گیاه ارغوان گاهی اوقات به ۱۲ متر نیز می رسد اما اکثریت به صورت درختچه ای رشد می کند. ارغوان را می توان گیاه بومی سرزمین های جنوبی اروپا و جنوب غربی آسیا دانست که در ایران در شهر های ایلام، شاهرود، کرمان، مازندران، گیلان، همدان، فارس و لرستان به صورت خودرو رشد می کند و اغلب جنبه زینتی دارد. همچنین در شهر های مختلف شمالی مانند استان خوزستان، شوشتر، هفت تپه و مسجد سلیمان نیز این گیاه به وفور یافت می شود و زمان گلدهی آن تنها در اواسط زمستان خواهد بود. این گیاه دارای برگ هایی به شکل قلب، بدون کرک و دارای کنار های صاف است که اغلب در اوایل فصل بهار در گروه های ۳ تا ۶ تایی بر روی شاخه ها و حتی روی ساقه اصلی پیش از رشد برگ ها پدید می آیند.

چگونگی پرورش گل ارغوان

دستورالعمل کاشت ارغوان:

توجه داشته باشید از آنجایی که گیاه ارغوان دارای پوشش سختی می باشد برای جوانه زنی آن بایستی پیش از کشت به مدت ۲۴ ساعت درون آب بخیسانید و سپس با استفاده از یک چاقوی تیز چندین شکاف کوچک در پوشش بذور ایجاد نمایید. همچنین می توانید بذر را به کاغذ سنباده بمالید تا پوسته آن نازک شود و سپس بذر را به مدت ۱۲ تا ۲ ساعت در آب بخیسانید و یا درون آب بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید.

پس از انجام این کار باید بذور را در یک پلاستیک یا گلدان پر از شن مرطوب قرار دهید و پلاستیک را کامل ببندید یا در صورتی که بذور را در گلدان قرار داده اید گلدان را با پلاستیک بپوشانید و سپس پلاستیک یا گلدان را درون یخچال یا فضایی که دمای آن ۴ تا ۵ درجه سانتی گراد باشد به مدت ۵ تا ۸ ساعت قرار دهید. توصیه می شود که در طول این مدت شن بستر را مرطوب نگه دارید.

پس از گذشت این مدت زمان بذر ها را از یخچال خارج کرده و درون خاکی با زهکشی ایده ال به عمق ۶ میلی متر کشت کنید. در صورتی که بذر درون یخچال جوانه زد بایستی همان لحظه از شن خارج کرده و بکارید. هر چند که جوانه زدن بذور اغلب در یخچال به ندرت اتفاق می افتد.

توصیه می شود که خاک بستر را مرطوب نگه دارید اما خیس نکنید و همچنین می توان بذور را در گلدان و یا به صورت مستقیم در زمین کشت کرد و معمولا دمای ایده آل برای جوانه زنی بذور درخت ارغوان ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است.

دقت داشته باشید که دمای ایده آل برای جوانه زنی بذور مهم است و در صورتی که دما کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد قطعا جوانه زنی مدت بیشتری طول خواهد کشید.

معمولا بهتر است ابتدا بذر گیاهتان را در گلدان کشت کنید و پس از این که کمی رشد کردند آن ها را به خارج از خانه و زمین اصلی انتقال دهید. توجه داشته باشید زمانی که نهال ها به اندازه کافی رشد کردند می توان آن ها را در اواخر تابستان به زمین منتقل کرد و در غیر اینصورت بایستی بهار سال بعد آن ها را در زمین کشت نمایید و فاصله بین کاشت بایستی بین ۶ تا ۹ متر باشد.

دستورالعمل کاشت گیاه ارغوان

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه ارغوان:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن ها را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط و اصول لازم برای کاشت و پرورش گل ارغوان پرداخته ایم:

آبیاری:

به طور کلی آبیاری یکی از نیاز های اساسی گیاه محسوب می شود که برای این گیاه بایستی هفته ای دو مرتبه آبیاری را انجام دهید. برای آبیاری دقیق بهتر است به سطح خاک نگاه نکنید و اگر لایه روی خاک خشک شده بود برای آبیاری بعدی اقدام نمایید و یا به عبارتی به میزان به گیاه آب بدهید که آب اضافی از پایین گلدان خارج شود. کمبود آب باعث بیحالی و ضعف در گیاه می شود و در مقابل غرقابی شدن آن نبز باعث پوسیدگی ریشه ها خواهد شد. توصیه می شود برای انجام آبیاری گیاه ارغوان به فصل و دمای محیط توجه داشته باشید زیرا در فصول گرم که بستر زودتر خشک می شود گیاه به آبیاری بیشترین برای رشد نیاز خواهد شد و در فصول سرد سال معکوس خواهد بود.

آبیاری مورد نیاز بستر گیاه

دما:

از آنجایی که گل ارغوان یک گیاه گرمسیری است و نسبت به دما حساسیت زیادی دارد باید بدانید دماهای پایین تر از ۱۰ درجه سانتی گراد باعث از بین رفتن گیاه می شوند و طی آن برگ ها دچار جمع شدگی و به طور کلی از بین خواهند رفت. به صراحت می توان گفت که بازه دمایی ایده آل برای پرورش گل ارغوان بین ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است. زمانی که دمای محیط کشت بیشتر از ۱۵ درجه باشد می توانید گیاه را از گلخانه خارج و به فضای آزاد انتقال دهید.

خاک:

همانطور که می دانید خاک و گلدان نقش بسیار مهمی در پرورش گیاهان دارند و برای کاشت این گیاه نیز توصیه می شود از خاک های سبک مانند پرلیت، خاک برگ، پیت ماس همراه با شن استفاده نمایید زیرا استفاده از شن و خاک برگ باعث زهکشی بهتر بستر خواهد شد و در نتیجه پوسیدگی ریشه ها را کاهش خواهد داد. در مورد کوددهی گیاه نیز می توان گفت اگر احساس کردید نور، دما و آبیاری منظمی دارید اما گیاه رشد کافی را ندارد و یا ساقه ها شکننده تر شده اند توصیه می شود از کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمان استفاده نمایید.

شرایط مورد نیاز برای گیاه ارغوان

نور:

معمولا در روند پرورش گل ارغوان برای رشد ایده آل محیط های روشن اما نور غیر مستقیم را ترجیح می دهد و با وجود اینکه در سابه مقاومت خوبی دارد اما بهتر است کمتر در معرض سایه قرار گیرد زیرا نور کم باعث کاهش گلدهی خواهد شد. در گیاهان با رنگ های قرمز تا بنفش در صورت کمبود نور رنگ گیاه به رنگ سبز تغییر پیدا خواهد شد و برای اینکه گیاهتان همیشه خوشرنگ باقی بماند بایستی آن را در محیطی با نور غیر مستقیم اما روشن قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو