خوزستان در یک قدمی قرنطینه

32

1399/12/5

14:33


خوزستان  در یک قدمی قرنطینه

سلامت نیوز: بیش از یک‌ماه از به صدا درآمدن زنگ خطر پیک جدید کرونا در خوزستان گذشته است. اوایل بهمن بود که مسئولان علوم پزشکی و کادر درمان حاضر در بیمارستان‌های خوزستان با افزایش مراجعه‌های سرپایی این زنگ خطر را به صدا درآوردند و آن را مقدمه‌ای برای ورود استان به پیک سوم دانستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،حالا هشدار‌ها به وقوع پیوسته و پیک سوم کرونا در خوزستان با شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته (کرونای انگلیسی) همزمان شده است. همین مسئله موجب شده از روز جمعه رؤسای 6بیمارستان اهواز، مسئولان و نمایندگان، بارها موضوع قرنطینه سراسری خوزستان را مطرح کنند. این در حالی است که رئیس جمهوری هم رو زگذشته برای پیگیری این موضوع به وزیر کشور دستور ویژه داده است.

درخواست اول به نتیجه نرسید

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی از درخواست و پیگیری ۱۸نماینده این استان برای تعطیلی ۲هفته‌ای خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: «این درخواست به رئیس‌جمهوری داده شده و ستاد مدیریت کرونای خوزستان هم بر این تعطیلی مصر است، اما متأسفانه ابتدا درخواست اول ما در ستاد ملی کرونا مورد موافقت قرار نگرفت و دلیل آن را هم نمی‌دانیم.»سیدکریم حسینی از رایزنی نمایندگان با هیأت دولت و معاون رئیس‌جمهوری و همچنین رایزنی استاندار با وزیر بهداشت و کشور برای قرنطینه سراسری خوزستان خبر می‌دهد و می‌افزاید:‌ « منتظر تأیید هیأت دولت برای قرنطینه سراسری هستیم.»


ضرورت قرنطینه سراسری استان

11شهر خوزستان در وضع قرمز قرار دارند و ویروس کرونای انگلیسی به سرعت در حال انتشار است. رئیس مجمع نمایندگان خوزستان تأکید می‌کند بیمارستان‌های استان پاسخگوی تعداد بالای مراجعان نیستند. قرنطینه سراسری، افزایش تعداد تست‌ها، تجهیز بیمارستان‌ها و افزایش تعداد واکسن برای مرحله دوم واکسیناسیون از مواردی است که حسینی بر آن تأکید می‌کند و معتقد است باید به سرعت تحقق یابد.

«آرش یلالی» رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز هم پیش از این مهم‌ترین کمبود خوزستان در پیک سوم را نیروی انسانی دانسته بود. علی حسین حسین‌زاده، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان هم در این‌باره به همشهری توضیح می‌دهد که طبق دستور قرارگاه ستاد مقابله با کرونا، مرزهای خارجی استان به‌طور کامل بسته شده و شهرهای قرمز هم در قرنطینه هستند. به‌گفته او، محدودیت تردد در سطح شهرها اعمال شده و اداره‌ها با یک‌سوم نیرو فعالیت می‌کنند اما قرنطینه سراسری استان منوط به تأیید دولت است.


اعمال محدودیت‌های شدید

ولی‌‌‎الله حیاتی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان و فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با توجه به شرایط بحرانی خوزستان از کنترل شدید ورودی‌های استان، تعطیلی همه اصناف به جز مشاغل گروه یک، فعالیت اداره‌ها با یک‌سوم ظرفیت، محدودیت شبانه، بسته شدن مرزهای مسافری به‌مدت یک هفته و نظارت شدید بر اجرای پروتکل‌ها خبر می‌دهد و تأکید می‌کند:‌ « برای قرنطینه سراسری منتظر جواب از مرکز هستیم.»

طبق آخرین اخبار رسیده تا لحظه تنظیم گزارش، قرار بود در جلسه ویژه شب گذشته در این‌باره تصمیم‌گیری شود. به‌گفته رئیس مجمع نمایندگان خوزستان، رئیس‌جمهوری روز گذشته به وزیر کشور دستور تشکیل یک نشست ویژه درباره خوزستان، انجام اقدامات ضروری و تصمیم‌گیری برای قرنطینه سراسری استان را داده بود.


روند افزایشی ابتلا به کرونای جهش‌یافته

علاوه بر خوزستان از ابتدای هفته جاری آمار استان‌هایی که ورود ویروس جهش‌یافته به شهرهایشان را تأیید کردند، رو به افزایش است. پس از خوزستان، البرز، قزوین، تهران و کاشان حالا نوبت به هرمزگان، خراسان رضوی، قشم، خراسان جنوبی و در نهایت گیلان رسیده است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مشاهده ۳۰مورد مشکوک خبر می‌دهد و در خراسان جنوبی هم 2مورد ابتلا به این ویروس اعلام شده است. 7نفر مبتلا در قزوین نیز شناسایی شده است.

در گیلان هم فوت یک زن 70ساله بر اثر ابتلا به کرونای انگلیسی زنگ خطر را به صدا درآورد. این شرایط نگران‌کننده‌ برای دیگر استان‌ها هم وجود دارد. بنابر اعلام وزارت بهداشت وضعیت ۱۱شهرستان کشور قرمز است و تاکنون ۶۲مورد ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور شناسایی شده که ۲۲مورد آن مربوط به خوزستان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو