اجرای آثار عبدالمراغه‌ای در کنسرت همنوازان فاخته

136

1399/12/5

14:34


اجرای گروه موسیقی همنوازان فاخته با تمرکز بر موسیقی دوره تیموری دومین اجرای روز هفتم جشنواره بود که ساعت 18:30 پخش شد.

اجرای آثار عبدالمراغه‌ای در کنسرت همنوازان فاخته

سرویس موسیقی هنرآنلاین: کنسرت گروه موسیقی فاخته با اجرای قطعه «پیشرو» آغاز شد. این قطعه یک فرم برای دوره تیموری است که شبیه پیش درآمد امروزی است ولی به صورت فرمال اجرا می‌شود. ملودی «پیشرو» برای یکی از آهنگسازان ایرانی دربار عثمانی بوده و آن‌ها نیز روی این قطعه آهنگسازی کرده بودند.

آهنگ‌های بعدی که توسط این گروه اجرا شدند، آهنگ‌هایی در فرم‌های «کار» و «نقش» از عبدالقادر مراغه‌ای بود.

عبدالقادر مراغه‌‎ای آخرین موسیقی‌‎دان و نوازنده‌‎ای چیره دست و طبق شواهد تاریخی، بانی موسیقی جهان اسلام، نخستین ردیف‌‎نویس موسیقی ایران، آخرین نظریه‌‎پرداز موسیقی کلاسیک ایرانی و معلم ثالث در دانش موسیقی مشرق زمین پس از فارابی و ابن‌‎سینا است.

خشایار پارسا (سنتور)، حیدر کلاری (سه تار) محمدمهدی شیخ و نیما داغکی (نوازندگان تار)، مهدی طالبی (نوازنده دایره)، حسین گازل (نوازنده تنبک) ابوذر حسینی (عود)، آرمان حیدریان (کمانچه) علیرضا رسولی (قیچک) اعضای این ارکستر را تشکیل می‌دادند.

گروه موسیقی فاخته در سال 1386 تشکیل شده و هدف اصلی این گروه ابتدا بازسازی قطعات قدما در موسیقی دستگاهی بوده و بعد در ادامه به آهنگسازی خودشان رسیده‌اند.

اجراهای جشنواره طبق تصمیم ستاد برگزاری جشنواره و با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌هایاجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا به‌صورت مجازی پخش گردید.

هفت سایت شامل جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران، تیوال، بیپ تونز، تماشاخونه، گپ فیلم و نواک اجراهای جشنواره راپخش می‌کردند.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر مجموعاً میزبان ۴۲ اجرا و بالغ بر ۱۸۹۰ دقیقه ضبط در تالار رودکی‌ با حضور ۴۶۴ هنرمندداخلی و ۱۱ هنرمند بین‌المللی است.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند برگزار شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو