مصرف دخانیات هنگام ابتلا به کرونا، علائم کشنده تری ایجاد می کند

39

1399/12/5

14:43


مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: مصرف دخانیات هنگام ابتلا به کرونا، علائم بسیار شدیدتر و کشنده تری ایجاد می کند و دود ناشی از دخانیات مانع از رسیدن اکسیژن به ریه ها می شود.

مصرف دخانیات هنگام ابتلا به کرونا، علائم کشنده تری ایجاد می کند

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مریم پورآدینه اظهار کرد: گرچه همه افراد جامعه از کوچک تا بزرگ و زن و مرد در معرض خطر کرونا ویروس هستند، اما سن و جنس به عنوان دوفاکتور مهم در ابتلا یا شدت علایم تاثیر گذارند.

وی بیان کرد: ابتلا و سن افرادی که علائم شدیدتری پیدا می کنند یا ابتلا به کرونا در آنها منجر به مرگ می شود، در سال های پایانی میانسالی و دوره سالمندی بیشتر است همچنین تاکنون موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده و این افراد نیازمند مراقبت و توجه بیشتر هستند.

پورآدینه سپس به عوامل تاثیرگذار در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید 19 در مردان اشاره و عنوان کرد: دلایل بیولوژیکی مانند دلایل ژنتیکی، هورمونی و آنزیم ها، دلایل مربوط به پروفایل اجتماعی و مسئولیت شغلی و اقتصادی مردان که سبب مواجهه بیشتر آنان با عوامل خطر می شود و دلایل فرهنگی از جمله باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی تر بودن مردان و رفتارهای ناسالم مردان مانند تغذیه ناسالم و بی تحرکی و مصرف دخانیات از جمله عوامل تاثیرگذار است.

وی درخصوص باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی تر بودن نسبت به زنان گفت:  این باور غلط باعث شده مردان کمتر به مراکز درمانی مراجعه و به انجام آزمایش تن دهند یا کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده مانند شستشوی مکرر دست ها و استفاده از ماسک و دستکش اهمیت دهند.

پورآدینه برنامه غذایی کامل و صحیح را در تقویت سیستم دفاعی  بدن موثر خواند و افزود: در زمان فاصله گذاری اجتماعی، از زندگی بی تحرک پرهیز کنید چرا که فعالیت بدنی با شدت متوسط، ایمنی بدن را در مقابل بیماری کرونا بالا برده و در کاهش استرس های ناشی از این بیماری موثر است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو