جلال ابراهیمی اظهار کرد: انجمن جذب سرمایه گذار ترکیه اعلام کرده در حوزه اموال غیرمنقول که مسکن اصلی‌ترین بخش آن به شمار می‌رود، باید ۱۵ میلیارد دلار سرمایه جذب شود. تاکنون ترکیه توانسته از ۴۸ کشور جهان سرمایه گذارانی برای این حوزه جذب کند و در سال‌های آینده بنا دارد این عدد به بالاتر از این نیز برسد.

به گفته وی، سرمایه گذاران خارجی در ترکیه پیش از آنکه به سپرده گذاری در بانک علاقه داشته باشند، ترجیح می‌دهند پول خود را در حوزه‌هایی مانند مسکن وارد کنند و البته به این ترتیب سرمایه خود را از سوی دولت تضمین شده ببینند.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه در پاسخ به این سوال که چه میزان از سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در این کشور به منظور دریافت اقامت انجام شده، توضیح داد: بر اساس براوردهای صورت گرفته در کنار مسکن، فروش کارخانه، مشارکت در کشاورزی و صنعت و خرید زمین‌های کشاورزی نیز از سوی خارجی‌ها در ترکیه ادامه دارد اما در مجموع ۲۷ درصد از سرمایه گذاران جدید با هدف دریافت پاسپورت ترکیه یا اقامت دائم در این کشور، سرمایه گذاری کرده‌اند.

ابراهیمی با بیان اینکه ترکیه برای جذب سرمایه گذاران خارجی، برنامه ریزی ویژه‌ای داشته است، توضیح داد: این کشور در تمام سفارت‌ خانه‌های خارجی، به هشت زبان زنده دنیا، شرایط و مقدمات سرمایه گذاری در این کشور را تشریح کرده و مقدمات ورود آنها به این کشور را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: ترکیه حتی در میان سرمایه گذاران نیز هدف گذاری‌های خاصی کرده است. جذب سرمایه گذاران دو کشور روسیه و انگلیس برای این کشور اهمیت فراونی دارد و از سوی دیگر جذب پزشکان و مهندسان نیز برای ترکیه اهمیت فراوانی دارد. هرچند آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته خرید و فروش خانه در ترکیه کاهش یافته اما این برنامه از سوی ترکیه پیگیری خواهد شد.

آمارهایی که از وضعیت بازار مسکن ترکیه منتشر شده نشان می‌دهد که سرمایه گذاران ایران در سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین مشتریان خانه در ترکیه بوده‌اند.

استانبول اصلی‌ترین مقصد سرمایه گذاری ایرانی‌ها بوده است.