بررسی پوکو x2 و شناخت قابلیت های فنی آن

بررسی پوکو x2 و شناخت قابلیت های فنی آن


منبع: آرگا

155

1399/12/5

15:04


در این مطلب به بررسی کامل پوکو x2 می پردازیم. چنانچه قصد خرید گوشی مشابه ردمی K30 را دارید انتخاب پوکو X2 با قیمت اقتصادی تر(حدود ۲۰۰ یورو در زمان عرضه) می تواند گزینه جذابی باشد. این اسمارتفون میان رده در فوریه ۲۰۲۰ به بازار معرفی و عرضه گردید.

بسیاری از افراد عقیده دارند شیائومی یک نسخه کپی برداری شده از شیائومی ردمی k30 می باشد. از این رو در این مطلب به بازبینی مشخصات و قابلیتهای پوکو x2 می پردازیم تا با برتری های این گوشی نسبت به شیائومی ردمی آشنا شوید.

بررسی پوکو x2 شیائومی

گوشی پوکو x2 در فوریه سال ۲۰۲۰ به بازار معرفی و عرضه شد. بسیاری بر این باورند که این اسمارتفون یک نسخه کپی شده از شیائومی ردمی k30 می باشد. ولی باید اشاره کرد که پوکو x2 برتری هایی نسبت به شیائومی ردمی دارد و با قیمتی اقتصادی تری(حدود ۲۰۰ یورو) عرضه می شود. کیفیت ساخت و طراحی این اسمارتفون به ویژه در مورد ماژول دوربین به گونه ای است که حقیقتا متفاوت بوده و توجهات زیادی را به خود جلب می کند. در این که پوکو x2 گوشی عالی می باشد جای شک وجود ندارد ولی نباید از آن انتظاری همانند پوکوفون f1 (عرضه شده در سال ۲۰۱۸) داشت. اما در حد یک میان رده عملکرد عالی از خود به نمایش می گذارد. در حقیقت هدف از تولید این گوشی رقابت با گوشی هایی همچون ریلمی x2  می باشد. پوکو x2 یک اسمارتفون قدرتمند ولی کاملا متفاوت با پوکوفون f1 می باشد. این  گوشی پانزده ماه پس از نسخه اصلی پوکوفون f1 روانه بازار شد. افراد زیادی در انتظار نسخه جایگزین برای پوکوفون f1 بودند ولی مشخص شد که پوکو x2 جانشین اسمارتفون f1 نیست. با این مقدمه در ادامه به بررسی کامل مشخصات و قابلیتهای پوکو x2 قدرتمند می پردازیم.

طراحی ظاهر

با توجه به بررسی ها می توان گفت از نظر طراحی ظاهر ، شباهت گوشی پوکو x2 به شیائومی ردمی k30 انکار ناپذیر می باشد. باید اشاره کرد در سال ۲۰۱۹ در طراحی گوشی شیائومی شاهد پیشرفت بودیم و حالا پوکو x2  نیز یک نمونه آشکار از این پیشرفت می باشد.در حقیقت طراحی پوکو x2  نسبت به طراحی پوکوفون f1 پیشرفت داشته و یک جهش بزرگ در برابر f1 دارد. می توان گفت پوکو x2  یک اسمارتفون با اصلاحات اساسی نسبت به نسخه قبلی البته با قیمت مناسب می باشد.

بدنه این اسمارتفون از جنس شیشه گوریلاگلس ۵ تشکیل شده و فریم آن آلومنیومی می باشد. مشابه با گوشی ردمی k30 سنسور اثر انگشت ( یکی از سریعترین سیستم های موجود در بازار می باشد) در لبه سمت راست دستگاه حضور دارد و عملکرد آن با کلید پاور یکی است. دقیقا در بالای آن نیز کلید ولوم صدا دیده می شود.

در سمت چپ نیز پورت سیمکارت حضور دارد. در لبه پایین گوشی نیز شاهد یک اسپیکر تک پنجره ای، جک هدفون ۳.۵ میلیمتری و پورت Type-c 1.0 هستیم و در لبه بالایی میکروفون دوم و درگاه مادون قرمز تعبیه شده است. بررسی ها نشان می دهد از نظر طراحی پورتها و کلیدها دقیقا شبیه گوشی ردمی k30 کار شده است.

پنل پشتی این گوشی با طراحی براق در رنگهای متفاوت عرضه می شود تا دامنه انتخاب شما را افزایش دهد. ضمنا در طراحی قسمت بالای آن تاحدودی از طراحی هواوی میت ۳۰ پرو الهام گرفته اند. همچنین این پنل که از جنس گوریلا گلس ۵ می باشد جاذب اثر انگشت نبوده و صفحه آن به آسانی پاک می شود. در این پنل ماژول دوربین اصلی دقیقا نقطه اشتراک اصلی بین پوکو x2  و ردمی k30 می باشد.

وزن گوشی پوکو x2  با ابعاد ۸.۸* ۷۶.۶* ۱۶۵.۳ میلیمتر حدود ۲۰۸ گرم می باشد که با توجه به باتری غول پیکر ۴۵۰۰ میلی آمپرساعتی آن می توان از انتقاد به وزن گوشی چشم پوشی کرد. باید اشاره کرد استفاده از گوریلاگلس در پنل رویی و پشتی گوشی موجب لغزنده شدن پوکو x2 شده است. ضمنا طبق ادعای شرکت کورنینگ اگر گوشی از فاصله ۱.۵ متری سقوط کند تا ۸۰ درصد احتمال آسیب به نمایشگر وجود ندارد. ناگفته نماند پوکو x2 در برابر پاشش آب نیز مقاوم است.

نمایشگر

چنانچه ماژول دوربین اصلی یک ویژگی برجسته در پنل پشتی باشد می توان گفت حفره روی صفحه نمایش نیز یک ویژگی جالب در نمایشگر غول پیکر پوکو x2 می باشد. در این حفره دو لنز برای عکاسی سلفی تعبیه شده که خوشبختانه دوربین سلفی نیز از تب و تاب افزایش لنزهای بکار رفته در گوشی های هوشمند عقب نمانده است. این دو لنز به صورت افقی ریز در گوشه سمت راست نمایشگر قرار گرفته اند که چهره ای جذاب به پوکو x2 بخشیده اند. بررسی نمایشگر پوکو x2 نشان می دهد که با ابعاد ۶.۶۷ اینچ دارای پنل IPS LCD لمسی خازنی می باشد و رزولوشن ۱۰۸۰* ۲۴۰۰ پیکسل را به ارمغان می آورد. ضمنا این نمایشگر با نسبت تصویر ۲۰:۹ تراکم پیکسلی ۳۸۶ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد که برای علاقمندان به تماشای ویدیو یک مزیت محسوب می شود.

رنگهای پس زمینه صفحه نمایش اندکی غیریکنواخت هستند که این موضوع در برنامه های تیره تر بیشتر مشهود است. چنانچه به گوشی از نزدیک نگاه کنید متوجه خواهید شد که دو بریدگی بر روی دوربین جلو وجود دارد که موجب غیریکنواختی نور پس زمینه گوشی می شوند. البته به نظر می رسد این ناهماهنگی نوری به صورت عمدی توسط کمپانی برای زیبا شدن تصاویر لحاظ شده است. روشنایی صفحه نمایش نیز در نور مستقیم خورشید برای استفاده از گوشی کافی می باشد.

قابل ذکر است نمایشگر این اسمارتفون حدود ۸۸.۸ درصد نمای روبروی دستگاه( برخلاف نسبت نمایشگر به بدنه k30 با ۸۴.۸ درصد) را به خود اختصاص داده و حاشیه های جانبی از قاب رویی تنها ۱۰.۲ درصد سهم می برند. در ادامه باید اشاره کرد نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز موجب شده نمایشگر پوکو x2 پیشتاز میدان رقابت شود. این قابلیت به طور چشمگیر در اسمارتفون های مجهز به اسنپدراگون سری ۸ دیده شده که لذت لمس سرعت را به ارمغان می آورد.  ضمنا فرمت HDR10 برای نمایش واقعی ترین حالت تصاویر و شفافیت ۵۰۰ نیت نیز از ویژگی های جذاب این نمایشگر می باشد.

بررسی ها درباره نمایشگر پوکو x2 نشان می دهد که نخستین گوشی شیائومی محسوب می شود که با صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی ارائه شده است. در صورتی که تاکنون در بیشتر اسمارتفون های میان رده نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی به کار گرفته شده است. قطعا با مشاهده محتوای نمایشگر پوکو x2 تفاوت بین صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز و ۶۰ هرتز را حس خواهید کرد. به طور کلی نمایشگر پوکو x2 برای استفاده روزانه با ارائه کیفیت ال سی دی و ویژگی HDR10 یک سیستم خوب برای استفاده مدیا و رسانه های صوتی و تصویری می باشد.

نرم افزار و سخت افزار

سیستم عامل گوشی پوکو x2 بر مبنای اندروید ۱۰ با رابط کاربری MIUI 11 اجرا می شود. این نسخه از رابط کاربری امکان سفارشی سازی زیادی نیز دارد. همچنین روش های زیادی جهت کاربردی بودن بیشتر این لانچر در آن لحاظ شده است. با توجه به پیش بینی ها سیستم عامل پوکو x2 نسبت به سری های قبل با تغییراتی همراه شده و کاربر در این سیستم عامل موقع نصب اپلیکیشن ها با تبلیغات متعدد مواجه نمی شود.

در بررسی سخت افزاری پوکو x2 باید اشاره کرد که پردازنده اصلی این اسمارتفون ساخت شرکت کوالکام با مدل اسنپدراگون ۷۳۰G هشت نانومتری می باشد که پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۸ آن را همراهی می کند و پردازش های گرافیکی را انجام می دهد. پوکو x2 در سه نسخه با رم و حافظه داخلی ۶/۶۴، ۶/۱۲۸، ۸/۲۶۵  عرضه می شود و از کارت حافظه جانبی میکرو اس دی XC هم پشتیبانی می کند.

چنانچه دوستدار سرعت هستید این تراشه همراه با تکنولوژی UFS 2.1 شما را ناامید نخواهد کرد. مهمترین خصوصیت حافظه گوشی پوکو x2 پشتیبانی از تکنولوژی UFS 2.1 با سرعتی غیرقابل باور در خواندن و نوشتن اطلاعات می باشد. قابل ذکر است خط تولید پوکو به اسمارتفون های گیمینگ اختصاص دارد و برای این که بتواند از این نظر عملکرد خیلی عالی را به نمایش بگذارد و گوشی در طول بازی داغ نکند به سیستم خنک کننده مایع تجهیز شده است. حتی طی بازی های سنگینی مانند پابجی موبایل هم این اسمارتفون داغ نشده و با خیال آسوده می توان به اجرای بازی پرداخت.

دوربین

در قسمت بالا و میانه پنل پشتی پوکو x2 دوربین های چهارگانه با آرایشی عمودی جای گرفته اند و در پنل روبرویی دوربین سلفی دوگانه نه چندان رایج به صورت افقی حضور دارد. دوربین های عقب شامل یک لنز اصلی ۶۴ مگاپیکسلی واید سونی IMX686  و ۱۳ میلیمتری با دریچه دیافراگم F/1.9 ، یک لنز ۸ مگاپیکسلی ۱۳ میلیمتری فوق عریض با گشودگی دیافراگم F/2.2، و دو لنز ۲ مگاپیسلی ماکرو و سنجش عمق با دریچه دیافراگم F/2.4 می باشد. این لنزها نوید بخش عکاسی فوق العاده در شب و نور کم هستند و دوربین اصلی امکان زوم تا دوبرابر را نیز فراهم می نماید. ناگفته نماند دوربین عقب در حالت پیشفرض با کیفیت ۱۶ مگاپیکسل تصاویر را به ثبت می رساند. ولی قابلیت ارتقا به ۶۴ مگاپیکسل را دارد.

همانطور که پیشتر اشاره شد دوربین سلفی نیز در حفره نمایشگر به صورت افقی قرار گرفته و شامل دو لنز ۲۰ و ۲ مگاپیکسل می باشد تا مسیر عکاسی با دوربین سلفی چندگانه برای طرفداران عکاسی سلفی باکیفیت مهیاتر شود. سنسور ۲۰ مگاپیکسلی دارای یک لنز ۲۷ میلی متری واید با پیکسل هایی به اندازه ۰.۸ میکرومتر می باشد که نویدبخش سلفی های روشن، بدون نویز و واضح خواهد بود. با این دوربین عکسهایی با جزئیات واضح به ثبت می رسد ولی رنج دینامیکی آن اندکی پایین است.

با دوربین های این اسمارتفون عکسهای بسیار خوب و باکیفیتی در نور روز  به ثبت می رسند ولی پوکو x2 تنوع جدیدی در افکت های گوشی ایجاد نکرده است. رنج دینامیکی تصاویر نیز بسیار خوب بوده و ناحیه های سایه دار به خوبی با جزئیات نمایش داده می شود. ضمنا رنگهای طبیعی تصاویر یک نکته مثبت برای گوشی محسوب می شود. ناگفته نماند تصاویر ثبت شده با سیستم ارتقا یافته لنز ۶۴ مگاپیکسلی اندکی با نویز همراه هستند و دوربین ماکرو در نور ضعیف تصاویر را کمی تار ثبت می کند اما در نور کامل عملکرد خوبی دارد. با توجه به بررسی ها باید گفت هرچند ظاهر قرار گرفتن دوربینهای پوکو x2 با ردمی کی ۳۰ مشابه است ولی قابلیت دوربین و نرم افزار آن متفاوت می باشد و خصوصیات خوبی در عکسبرداری ارائه می دهد.

باتری

پوکو x2 از یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد که در سرعت ۱۲۰ هرتزی و کاربری معمولی به راحتی یک روز کامل می توان از گوشی استفاده کرد. هنگامی که پوکو x2 بر سرعت ۶۰ هرتزی تنظیم شود این میزان بیشتر نیز خواهد شد. این گوشی از قابلیت شارژ سریع ۲۷ واتی پشتیبانی می کند که فول شارژ شدن آن اندکی بیشتر از یک ساعت زمان (حدود ۶۸ دقیقه) نیاز دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو