انجام تست پاپ اسمیر، یک روش غربالگری برای تشخیص سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم، بررسی وجود آلودگی و عفونت‌های رحم و واژن در خانم‌های بیشتر از ۲۱ سال است. این آزمایش وجود سلول های پیش سرطانی یا سرطانی روی دهانه رحم را انجام می دهد. طی روش معمول سلول های دهانه رحم به آرامی برداشته می شوند تا برای تشخیص مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند که این روش در مطب پزشک انجام می شود. این روش احتمال می رود کمی ناخوشایند باشد، اما به طور معمول منجر به درد طولانی مدت نمی شود. به گزارش هلث لاین، ادامه مطلب را بخوانید تا متوجه شوید چه کسی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارد، تعداد دفعات انجام آزمایش پاپ اسمیر و سایر موارد را بدانید.

چه کسی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارد؟

دستورالعمل های فعلی منابع معتبر توصیه می کند زنان از سن 21 سالگی هر 3 سال یکبار به طور مرتب تست پاپ اسمیر انجام دهند. اگر:
شما اچ آی وی مثبت هستید
شما دارای سیستم ایمنی ضعیف ناشی از شیمی درمانی یا پیوند اعضا هستید
اگر شما بیش از 30 سال دارید و آزمایش پاپ غیرعادی نداشته اید، اگر این آزمایش با غربالگری ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) انجام شود هر 5 سال یک بار به پزشک مراجعه کنید.
ویروس پاپیلوم انسانی، ویروسی است که باعث ایجاد زگیل می شود و احتمال سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. انواع HPV16 و HPV18 از دلایل اصلی ابتلا به سرطان دهانه رحم محسوب می شوند، بنابراین اگر HPV داشته باشید در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارید. زنان بالای 65 سال با سابقه نتایج طبیعی تست پاپ اسمیر شاید بتوانند در آینده انجام آزمایش را متوقف کنند. بدون توجه به وضعیت فعالیت جنسی، هنوز هم باید پاپ اسمیر منظم را براساس سن خود انجام دهید به این دلیل است که ویروس HPV می تواند سال ها خاموش باشد و ناگهان فعال شود.

هر چند وقت یکبار به تست پاپ اسمیر نیاز دارید؟

اینکه هر چند وقت یکبار به انجام تست پاپ اسمیر احتیاج دارید توسط عوامل مختلفی از جمله سن و عوامل خطرزا تعیین می شود.
محدوده سنی تست پاپ اسمیر
کمتر از 21 سال/ نیازی ندارند
21 تا 29 سال/ هر 3 سال یک بار
30 تا 65 سال/ هر 3 سال یا آزمایش HPV هر 5 سال یا تست پاپ و HPV با هم هر 5 سال
افراد 65 سال و بالاتر شاید دیگر نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر نداشته باشند بهتر است در این زمینه با پزشک حود مشورت کنند. البته دقت داشته باشید زنانی که با برداشتن دهانه رحم و بدون سابقه سرطان دهانه رحم عمل جراحی رحم انجام داده اند نیازی به غربالگری ندارند. توصیه ها متفاوت است و باید برای زنان دارای سیستم ایمنی ضعیف یا دچار نقص و دارای سابقه ضایعات پیش سرطانی یا سرطانی انجام شود.

بیشتربخوانیم:6 نشانه پنهان سرطان دهانه رحم که هر زن باید بداند

نحوه آماده سازی برای تست پاپ اسمیر

می توانید با معاینه سالانه زنان آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید یا وقت جداگانه ای از متخصص زنان برای انجام آن بگیرید. بیشتر بیمه ها انجام پاپ اسمیر را تحت پوشش قرار می دهند هرچند ممکن است مجبور به پرداخت هزینه پرداختی مشترک باشید. اگر در روز آزمایش پاپ اسمیر پریود هستید به احتمال زیاد پزشک از شما می خواهد برای دریافت نتایج دقیق تر انجام تست را به بعد از دوره موکول کنید. بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر بین 10 تا 20 روز پس از شروع نخستین روز قاعدگی است. بهتر است از انجام رابطه جنسی، دوش واژینال یا استفاده از محصولات اسپرم کش یک روز قبل از انجام آزمایش خودداری کنید زیرا این موارد احتمال می رود در نتایج شما تداخل ایجاد کند.
در بیشتر موارد انجام تست پاپ اسمیر در 24 هفته اول بارداری بی خطر است. پس از آن انجام آزمایش دردناک تر است، همچنین باید 12 هفته پس از زایمان صبر کنید تا دقت نتایج خود را افزایش دهید. از آنجایی که اگر بدن شما آرام باشد تست پاپ اسمیر به راحتی انجام می شود پس حفظ آرامش و تنفس عمیق در طول انجام آن ضروری است.

طی تست پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد؟

تست پاپ اسمیر کمی ناخوشایند است، اما به سرعت انجام می شود. طی این روش به پشت روی میز معاینه دراز خواهید کشید و پاها را باز کرده و پاهای خود را در تکیه گاه هایی به نام رکاب قرار می دهید. پزشک به آرامی دستگاهی به نام اسپکولوم را وارد واژن می کند. این دستگاه دیواره های واژن را باز نگه داشته و دسترسی به دهانه رحم را فراهم می کند. پزشک نمونه کوچکی از سلول ها را از دهانه رحم تراش می دهد. چند روش وجود دارد که پزشک می تواند این نمونه را انتخاب کند:
برخی از ابزاری به نام اسپاچول یا قاشقک ها استفاده می کنند.
بعضی از آنها از برس، ابزار مخصوص نمونه گیری استفاده می کنند.
برخی دیگر از دستگاهی به نام سیتو براش استفاده می کنند.
بیشتر خانم ها حین تراش کمی احساس فشار و تحریک جزئی می کنند.
نمونه سلول های دهانه رحم شما حفظ و به آزمایشگاه ارسال می شود تا از نظر وجود سلول های غیر طبیعی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. بعد از آزمایش شاید کمی احساسا ناراحتی داشته باشید یا بلافاصله پس از انجام آزمایش خونریزی بسیار کم واژن را تجربه کنید. اگر بعد از روز انجام آزمایش همچنان ناراحتی یا خونریزی ادامه داشت به پزشک خود اطلاع دهید.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر به چه معناست؟

آزمایش پاپ اسمیر 2 نتیجه طبیعی و غیرطبیعی را دارد:
تست پاپ اسمیر طبیعی
اگر نتایج آزمایش شما طبیعی است به این معنی است که هیچ سلول غیرطبیعی شناسایی نشده است. از نتایج طبیعی نیز به عنوان نگتیو یا منفی در آزمایش استفاده می شود، اگر نتایج شما طبیعی است به احتمال زیاد تا 3 سال دیگر نیازی به آزمایش پاپ اسمیر نخواهید داشت.
تست پاپ اسمیر غیرطبیعی
اگر نتایج آزمایش شما غیرطبیعی باشد بدان معنی نیست که حتما سرطان دارید بلکه بدین معناست که سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم شما وجود دارد که برخی از آنها می توانند پیش سرطانی باشند. چندین سطح سلول غیر طبیعی وجود دارد:
آتیپی
خفیف
در حد متوسط
دیسپلازی شدید
سرطان درجا، زودرس ترین مرحله سرطان
سلول های غیر طبیعی ملایم بیشتر از ناهنجاری های شدید شایع هستند. بسته به آنچه نتایج آزمایش نشان می دهد پزشک موارد زیر را توصیه می کند:
افزایش دفعات آزمایش پاپ اسمیر
با روشی به نام کولپوسکوپی دهانه رحم شما مورد معاینه قرار بگیرد
در طول معاینه کولپوسکوپی پزشک از نور و بزرگنمایی استفاده می کند تا بافت واژن و دهانه رحم را با وضوح بیشتری مشاهده کند. در برخی موارد وی نمونه ای از بافت گردن رحم را در روشی به نام بیوپسی برمی دارد.

نتایج تست پاپ چقدر دقیق است؟

نتایج تست پاپ بسیار دقیق است، بنابراین غربالگری منظم پاپ، میزان سرطان دهانه رحم و مرگ و میر ناشی از آن را حداقل تا 80 درصد کاهش می دهد این تست شاید آزاردهنده به نظر برسد، اما ناراحتی مختصر می تواند به محافظت از سلامتی شما کمک کند.

آیا آزمایش پاپ اسمیر برای HPV انجام می شود؟

هدف اصلی آزمایش پاپ اسمیر شناسایی تغییرات سلولی در دهانه رحم است که می تواند توسط HPV ایجاد شود. با شناسایی زودهنگام سلول های سرطانی دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر درمان می تواند قبل از گسترش آن و ایجاد نگرانی بزرگ تر آغاز شود، همچنین آزمایش HPV از نمونه پاپ اسمیر نیز امکان پذیر است. شما می توانید از طریق رابطه جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV قرار گرفت. برای کاهش خطر ابتلا به ویروس رابطه جنسی را با کاندوم یا روش محافظتی دیگری انجام دهید. تمام زنان فعال جنسی در معرض ابتلا به HPV قرار دارند و حداقل هر 3 سال یک بار باید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. این آزمایش سایر عفونت های مقاربتی (STI) را تشخیص نمی دهد. این آزمایش می تواند گاهی اوقات با مشاهده رشد سلولی برخی از سرطان های دیگر را نشان دهد، اما باز هم نباید به طور کامل به آن اعتماد کرد.

گروه های در معرض خطر برای بدخیمی گردن رحم

از گروه هایی که در معرض خطر برای بدخیمی گردن رحم قرار دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
معتادان و افراد سیگاری
افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند
افرادی که سابقه زایمان های متعدد دارند
افرادی که دارای زگیل تناسلی در نواحی خارجی دستگاه تناسلی خود یا همسرانشان هستند
افرادی که از قرص های جلوگیری از بارداری به مدت طولانی استفاده کرده اند
افراد مبتلا به بیماری های مقاربتی
افراد مبتلا به ایدز
افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا تحت درمان با داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی قرار دارند
افرادی که همسرانشان دارای شرکای جنسی هستند
مترجم: الهه زارعی