همه چیز درباره سبد معیشت کارگران

همه چیز درباره سبد معیشت کارگران


منبع: روزیاتو

114

1399/12/5

17:49


سبد معیشت کارگران عبارتی است که این روزها زیاد می شنویم و براساس اعلام کمیته دستمزد شورای عالی کار هزینه این سبد برای سال جدید ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شده. اما منظور از سبد معیشت کارگران چیست؟

همانطور که قبلا در خبرها خواندید در اردیبهشت ماه امسال خطر فقر خانوارهای ایرانی ۹ میلیون تومان برای یک خانواده چهار نفره اعلام شد که این رقم برای کلان شهرهایی مانند تهران یازدهم میلیون تومان بود. حالا کمیته دستمزد شورای عالی کار این رقم را به ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان رسانده است.

در نشستی که با حضور نمایندگان گروه کارگری، کارفرمایی و دولت در وزارت کار برگزار شد، سبد معیشت کارگران یا حداقل دستمزد ماهانه برای یک خانواده چهار نفره ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام گردید. فعالان کارگری هم ابراز امیدواری کرده اند که هزینه سبد معیشت کارگران مبنایی برای حداقل میزان حقوق و دستمزد در نظر گرفته شود و شورای عالی کار با استناد به این گزارش به بحث دستمزدهای سال ۱۴۰۰ ورود پیدا کند.

همانطور که گفته شد در ابتدای امسال سبد معیشت کارگران ۹ میلیون تومان اعلام شده شده بود و رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام شده فاصله زیادی با مطالبات کارگری دارد. از طرفی این رقم بسیار بالاتر از مبلغ پیشنهادی کارفرمایان و حداقل دستمزد کارگری در سال ۹۹ (یعنی یک میلیون و هشتصد هزار تومان) است، اما به نظر می رسد با توجه به مهلت اندکی که برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ باقی مانده، این رقم مورد توافق قرار بگیرد.

سبد معیشت کارگران

جالب است بدانید که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانی چندی پیش خط معیشت را برابر با ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد. همچنین هزینه سبد معیشت کارگران در سال ۹۸ نیز از سوی کمیته دستمزد شورای عالی کار چهار میلیون و ۹۶۰ هزار تومان عنوان شد.

متاسفانه در یک سال اخیر به خاطر محدود شدن فروش نفت و همچنین شیوع پاندمی کرونا و در نتیجه تعطیلی بنگاه های تجاری، بیش از نیمی از جمعیت کشور با استناد به آمارها در زیر خط فقر قرار گرفتند و حالا انتظار می رود که با ادامه شرایط فعلی باز هم سفره مردم کوچک و کوچک تر شود.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

منبع:
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو