گروسی: با ایران به تفاهم دو جانبه رسیدیم

منبع: برترین ها

51

1399/12/5

20:07


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که اگر توافقی میان این نهاد و مقامات ایران صورت نمی‌گرفت، گام‌های امروز ایران در خصوص نظارت آژانس بر تأسیسات هسته‌ای عملاً غیرقابل بازگشت می‌شد.

خبرگزاری تسنیم: رافائل ماریانو گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در سفر اخیرش به تهران به توافقاتی با مقامات ایران در خصوص فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس در ایران دست یافت، روز سه‌شنبه طی سخنرانی خود در نشست مجازی "NTI WMD" که توسط یک سازمان فعال در زمینه منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ترتیب داده شده بود، اعلام کرد که اگر توافقی میان ایران و آژانس صورت نمی‌گرفت، گام‌های ایران مبنی بر توقف اجرای پروتکل الحاقی و محدود کردن بازرسی‌های آژانس در تأسیسات هسته‌ای خود می‌توانست غیرقابل بازگشت شود.

گروسی: با ایران به تفاهم دو جانبه رسیدیم

گروسی در این خصوص تأکید کرد: «اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران توافق نمی‌کرد، اقدامات امروز ایران در خصوص بازرسی‌ها بدین معنا بود که آنها گام‌هایی را برمی‌دارند که دیگر قابل بازگشت یا بازیابی نیست.»

وی درباره توافق خود با مقامات ایران اظهار داشت: «تفاهمی که ما روز یکشنبه در ایران به آنها دست یافتیم، به چیزی ختم شد که من آن را یک نتیجه منطقی در قالب یک بیانیه عمومی که تفاهمات فنی موقتی میان ایران و آژانس برقرار می‌کند، توصیف می‌کنم.»

مدیرکل آژانس افزود: «این یک توافق حقوقی یا سیاسی نیست، بلکه یک تفاهمنامه است. یک توافق رسمی نیست. ما با ایران به یک تفاهمنامه دوجانبه موقت دست یافتیم. در اینجا هر کلمه معنای خاص خودش را دارد. موقت یعنی دارای زمان و چشم‌انداز محدود؛ دوجانبه یعنی میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یک کشور عضو؛ فنی یعنی بازرسی‌های که ما انجام می‌دهیم و نحوه انجام این بازرسی‌ها.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو