اهمیت شخصیت شناسی و کارکرد آن در زندگی

اهمیت شخصیت شناسی و کارکرد آن در زندگی


منبع: آرگا

101

1399/12/5

22:06


اهمیت شخصیت شناسی در زندگی افراد بسیار زیاد است در علم روانشناسی افراد از نظر شخصیتی به تیپ های مختلفی تقسیم می شوند و علت این موضوع نیز تاثیرات عوامل بیولوژیکی و محیطی است که در شکل گیری شخصیت فرد تاثیرگذار هستند. شخصیت شناسی در نهایت به خودشناسی فرد منجر می شود و تاثیرات مثبتی در زندگی دارد.

شخصیت شناسی چیست؟ چرا باید شخصیت شناسی داشته باشیم؟ این سوالات از سوالات اساسی و کلیدی که هر انسانی باید از خود بپرسد و نباید به سادگی از کنار عبور کند این بحث در علم روانشناسی از اهمیت زیادی برخوردار است و می توان گفت که یکی از مبانی این علم را تشکیل می دهد زیرا در دنیای امروزه خیلی از افراد هستند که دوست دارند با این دانش بیشتر آشنا شوند و به شناخت بیشتری نسبت به خود و اطرافیان دست پیدا کنند بنابراین می توان با این تفاسیر به اهمیت شخصیت شناسی بیشتر پی برد. اما برای رسیدن به پاسخ اینگونه از سوالات باید دید که تعریف ما از شخصیت چیست؟ شخصیت به نحوه تفکر افراد، الگوهای رفتاری آن ها، نحوه سازگاری فرد با محیط، نحوه واکنش، صحبت کردن و … اشاره می کند که در مجموع شخصیت فرد را تشکیل می دهند این عامل تحت تاثیر عوامل متعددی همچون اطرافیان قرار می گیرد یعنی نقش محیط پیرامونی و اطرافیان در شکل گیری شخصیت فرد بسیار با اهمیت است.

اهمیت شخصیت شناسی در روانشناسی:

شخصیت دارای تعاریف متعددی می باشد که همه این تعاریف بی ارتباط با یکدیگر نیستند یکی دیگر از تعاریفی که درباره شخصیت ارائه می شود این است که شخصیت مجموعه ای از احساسات، طرز تفکر، اندیشه، افکار، نظرات و … می باشد. بسیاری از این ویژگی ها را ما نمی توانیم با چشم و به سادگی ببنیم و باید به دانش کافی در این زمینه برسیم تا شخصیت افراد را بخوانیم و به درون آن ها پی ببریم در علم روانشناسی افراد از نظر ویژگی های شخصیتی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند افراد سازگار و ناسازگار همچنین نشان داده می شود که عوامل بیولوژیکی و بیرونی متعددی وجود دارند که می تواند روی افراد تاثیر بگذارند. تست شخصیت شناسی رموز رفتار افراد می تواند در این زمینه اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهد اغلب این تست ها توسط روانشناسان گرفته می شوند.

کارکرد شخصیت شناسی

کارکرد شخصیت شناسی:

شخصیت شناسی دارای کارکردهای زیادی است افراد از شخصیت شناسی برای طبقه بندی کردن و توصیف افراد استفاده می کنند به موجب این امر می توان افراد را به دسته های گوناگونی طبقه بندی کرد و آن ها را در گروه بندی های مختلفی قرار داد افرد بر اساس علم شخصیت شناسی به تیپ های مختلف شخصیتی تقسیم می شوند این تیپ های شخصیتی دارای معیارها و ملاک های متعددی است که بر اساس این ملاک ها می توان تحلیل های شخصیتی را انجام داد.

جالب است بدانید که در زمان های گذشته نیز شخصیت شناسی وجود داشته است در زمان یونان باستان نیز فیلسوفان افراد را بر اساس مزاج و خلق و خوی تقسیم بندی می کنند در سال های اخیر نیز در اروپا اهمیت شخصیت شناسی بسیار زیاد شده است. این روش در زندگی نیز کارکردهای زیادی دارد اولین گامی که با شخصیت شناسی می توان برداشت خودشناسی است افرادی که به شخصیت شناسی می رسند می توانند به شناخت بیشتری از خودشان دست پیدا کنند با توجه به اینکه عوامل وراثتی و فرهنگی می تواند تاثیر زیادی در شکل گیری شخصیت فرد داشته باشد می توان به شخصیت های مختلفی در فرد اشاره نمود.

اهمیت شخصیت شناسی

روش های شخصیت شناسی:

برای تشخیص شخصیت افراد از شیوه های متعددی می توان استفاده کرد روانشناسان در این زمینه از شیوه های مختلفی استفاده می کنند اغلب این روش ها می توانند در حیطه مطالعات موردی، تجربی، خود گزارشی، تحقیقات بالینی و … صورت می گیرد. با استفاده از روش های تجربی روانشناسان می توانند تحقیقات خود را به شکل دقیق تری انجام دهند آن ها با دستکاری در اغلب متغییرها می توانند این شخصیت ها و تیپ های شخصیتی را تشخیص دهند. در  نهایت با مقایسه کردن نتیجه های تحقیق با یکدیگر می توانند به یک نتیجه گیری کلی دست پیدا کنند در این روش ها می توان انگیزه، تمایلات، هیجانات و برخی از متغییرهای دیگر را مورد بررسی قرار داد.

شیوه های تشخیص شخصیت بسیار زیاد هستند و روانشناسان بر حسب معیارهای گوتاگونی به شخصیت شناسی در افراد می پردازند به عنوان مثال: شخصیت شناسی از روی مدل مدل یکی از شیوه هایی است که در این زمینه از آن استفاده می شود همچنین شیوه های دیگری همچون شخصیت شناسی از روی بینی نیز وجود دارد.

شخصیت شناسی در زندگی فرد

نقش شخصیت شناسی در شناخت خود:

همانطور که پیش از این اشاره کردیم یکی از دلایل اهمیت شخصیت شناسی در زندگی شناخت نقاط قوت و ضعف است که در نهایت به خودشناسی منجر می شود در جامعه امروزی افرادی می توانند به موفقیت دست پیدا کنند که به خوبی نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی می کنند این افراد با شناسایی نقاط ضعف خود می توانند و پی بردن به نقاط قوت می توانند به درستی در مسیر استعدادهای خود قرار بگیرند آن ها برای زندگی و آینده خود دارای هدف هستند زیرا به خوبی شخصیت خود را شناخته اند.

تست های شخصیت شناسی

خودشناسی و شخصیت شناسی به شما کمک می کند تا اطلاعات بیشتری را درباره خودتان به دست آورید شما می توانید نقاط ضعف خود را برطرف کنید و به سمت شخصیت دلخواه خودتان پیش روید همه این موارد زمانی امکان پذیر است که شما به شناخت کافی از خودتان دست پیدا کنید. همچنین شخصیت شناسی می تواند در نوع روابط شما تاثیرگذار باشد بسیاری از افراد در محیط های اجتماعی اعم از دوستان و خانواده نمی توانند روابط موثری داشته باشند دلیل این امر عدم شناخت کافی از خود می باشد که موجب می شود فرد اعتماد به نفس کافی برای برقراری روابط اجتماعی خود نداشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو