طرز تهیه گراتن سیب زمینی و سوسیس

گراتن سیب زمینی و سوسیس , طرز تهیه گراتن سیب زمینی و سوسیس

گراتن یک غذای لایه ای سیب زمینی است که با ترکیب مواد گوشتی یا سبزیجات مختلف طبخ می شود. گراتن سیب زمینی و سوسیس، سیب زمینی را به همراه سوسیس در کنار خود دارد که طعم فوق العاده ای را در کنار پنیر پیتزا به ارمغان می آورد. این غذا را می توان برای وعده شام در خانه یا به عنوان پیش غذا در مهمانی ها و حتی عصرانه در تولد ها استفاده کرد. علاوه بر طعم خوبی که دارد، ظاهر زیبایی دارد که آن را جذاب می کند.

مواد لازم برای ۴ نفر
سیب زمینی۵ تا۶ عدد متوسط
سوسیس۳۰۰ گرم
پنیر پیتزا۳۰۰ گرم
سس بشامل۱ لیوان
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغنبه مقدار کافی
مواد لازم سس بشامل
کره۱ قاشق غذاخوری
آرد۳ قاشق غذاخوری
شیر۲ لیوان
پنیر پیتزا یا پارمزانبه میزان دلخواه
آویشن۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

دستور پخت گراتن سیب زمینی و سوسیس

مرحله اول

برای تهیه گراتن سیب زمینی و سوسیس خوشمزه در ابتدای کار سیب زمینی ها را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت ورقه ای خرد می کنیم. یک تابه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله وقتی روغن به خوبی داغ شد، سیب زمینی ها را تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد. سوسیس ها را هم به صورت ورقه ای خرد می کنیم و داخل روغن تفت می دهیم تا تغییر رنگ پیدا کند. سپس مواد را کنار می گذاریم.

مرحله سوم

در این مرحله یک قابلمه کوچک بر می داریم و کره را داخل آن می اندازیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا به طور کامل ذوب شود. سپس آرد را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا آرد سرخ شود و بوی خامی آن گرفته شود.

مرحله چهارم

سپس وقتی که داشت تغییر رنگ می داد، شیر را کم کم اضافه کرده و هم می زنیم تا آرد گلوله نشود. در ادامه مواد را بهم می زنیم تا غلظت بگیرد. در صورت دلخواه پنیر پیتزا یا پنیر پارمزان را به مایه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

وقتی سس به غلظت فرنی رسید نمک و فلفل و آویشن را به آن اضافه می کنیم. کمی هم می زنیم و از روی حرارت بر می داریم. سس بشامل ما آماده است. یک ظرف مناسب فر بر می داریم و کف ظرف را چرب می کنیم.

مرحله ششم

سپس سیب زمینی ها و سوسیس ها را در ظرف چیده سپس سس بشامل روی آن می ریزیم. در انتها، با پنیر پیتزا روی آن را می پوشانیم و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در فر از قبل گرم شده، در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم.

مرحل هفتم

پس از اینکه پخت گراتن به پایان رسید، گریل فر را روشن می کنیم و اجازه می دهیم گراتن به مدت ۳ تا ۵ دقیقه درون فر بماند تا پنیر روی گراتن کاملا رنگ بگیرد و طلایی شود. در پایان گران را به همراه سس دلخواه سرو می کنیم.