طرز تهیه جوجه کباب کردی

طرز تهیه جوجه کباب کردی کردستان با پوره گوجه

جوجه کباب یکی از غذاهای سنتی ایرانی و ترکی است که طرفداران زیادی دارد و برای مهمانی و جشن ها، پای ثابت غذاها است. جوجه کباب روش پخت تقریبا یکسانی دارد اما موادی که با آن مرغ ها را مزه دار می کنند در انواع جوجه متفاوت است. در این دستور، جوجه ها با پوره گوجه و پیاز و سیر مزه دار می شود و سپس کباب می شود. طعم گوجه و وجود آن در آبداری جوجه ها موثر است. جوجه ها را می توان روی منقل گازی یا ذغالی و باربیکیو طبخ نمود.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت مرغ۱ کیلوگرم
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
گوجه فرنگی۴ عدد درشت
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش۳ قاشق غذاخوری
روغن زیتون۴ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

دستور پخت جوجه کباب کردی

مرحله اول

برای تهیه جوجه کباب کردی خوشمزه و مخصوص ابتدا گوجه فرنگی ها را شسته و پوست آنها را به صورت کامل جدا می کنیم، سپس گوجه فرنگی ها را به صورت درشت خرد می کنیم و در دستگاه غذا ساز یا مخلوط کن آن را پوره می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله یک قابلمه کوچک برداشته و پوره گوجه را درون آن می ریزیم و روی شعله گاز قرار می دهیم تابه طور کامل بجوشد و غلیظ شود. سپس آن را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا از حرارت بیفتد و خنک شود.

مرحله سوم

در این مرحله پیاز را شسته و پوست می کنیم و به صورت خلالی ریز خرد می کنیم. سیر را رنده یا له می کنیم و در یک کاسه، پیازها و سیر را اضافه کرده و سپس نمک و فلفل را نیز اضافه می کنیم و با دست ماساژ می دهیم تا آب پیاز خارج شود.

مرحله چهارم

حالا مرغ را که به قطعات کوچک ( اندازه جوجه کبابی ) تقسیم کرده ایم به پیاز اضافه می کنیم. در ادامه روغن زیتون و آب لیموی تازه را نیز به مخلوط اضافه کرده و هم می زنیم تا تمام نقاط گوشت مرغ به مواد آغشته شود.

مرحله پنجم

سپس پوره غلیظ شده گوجه را به آن می افزاییم و مخلوط می کنیم تا جوجه ها به مواد آغشته شده و کملا طعم دار شوند . سپس روی کاسه را با سلفون یا نایلون می پوشانیم و داخل یخچال به مدت ۲ ساعت استراحت می دهیم تا جوجه ها مزه دار شود.

مرحله ششم

در این مرحله جوجه ها را که به خوبی مزه دار شده است، به سیخ می کشیم و سپس روی منقل و با حرارت ملایم کباب می کنیم تا مغز پخت شود. این جوجه را می توان به سلیقه خود در کنار نان یا برنج زعفرانی سرو نمود.