تأمین نیاز آبی ۶ استان با آب دریا

منبع: برترین ها

94

1399/12/6

07:20


دولت روحانی برای تامین نیاز آبی صنایع بزرگ و البته بخشی از نیاز شهرهای دارای تنش آبی در 6استان هرمزگان، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی سرمایه‌گذاری سنگینی را با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌ها انجام داده که پس از بهره‌برداری از فاز نخست در آبان‌ماه، در آینده فاز دیگری از این ابرپروژه ملی در شرایط تحریم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همشهری: دولت روحانی برای تامین نیاز آبی صنایع بزرگ و البته بخشی از نیاز شهرهای دارای تنش آبی در 6استان هرمزگان، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی سرمایه‌گذاری سنگینی را با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌ها انجام داده که پس از بهره‌برداری از فاز نخست در آبان‌ماه، در آینده فاز دیگری از این ابرپروژه ملی در شرایط تحریم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیروز 2وزارتخانه نیرو و صنعت به همراه سازمان‌های حفاظت از محیط‌زیست و سازمان برنامه و بودجه گزارش ویژه خود را با حسن روحانی رئیس‌جمهوری، در میان گذاشتند تا درباره طرح ملی نمک‌زدایی آب دریا و انتقال آب از خلیج‌فارس به مرکز فلات ایران تصمیم‌گیری شود.

به گزارش همشهری، طرح انتقال آب، شامل انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد و همچنین انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و سرانجام خراسان رضوی می‌شود و قرار نیست که از این دو مسیر، آبی برای استان سمنان انتقال پیدا کند.

در نشست دیروز که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، حاضران درباره مسیر انتقال آب، تأمین منابع مالی و ایجاد زیرساخت‌های لازم و زمانبندی اجرای طرح تصمیم‌گیری کردند و قرار شد مصوبات جلسه به دستگاه‌های مربوط ابلاغ شود. رئیس‌جمهوری، با اشاره به برخی حساسیت‌ها، بر هماهنگی میان دستگاه‌ها در اجرای این طرح ملی تأکید کرد: در زمینه تأمین آب مورد نیاز برای شرب و صنعت از منابع مختلف مطالعات و بررسی‌های لازم انجام و تلاش شده است در این خصوص با لحاظ الزامات و اقتضائات زیست‌محیطی از منابعی چون خلیج‌فارس تأمین شود.

تأمین نیاز آبی ۶ استان با آب دریا

او وزارتخانه‌های نیرو و صنعت و همچنین سازمان حفاظت از محیط‌زیست و دستگاه‌های مرتبط را موظف کرد در حفاظت از محیط‌زیست و مدیریت منابع آبی، با هماهنگی و در چارچوب سیاست تصویب‌شده و برنامه‌ریزی‌های واحد، اقدام کنند.

نتیجه جلسه دیروز هماهنگی و حرکت همه دستگاه‌های در مسیر از پیش ‌تعیین‌شده برای انتقال آب بود، زیرا یکی از چالش‌های انتقال آب به‌ویژه از خلیج‌فارس، بروز برخی ناهماهنگی‌ها و مطالبات منطقه‌ای برای انحراف در مسیر انتقال آب بود که به‌نظر می‌رسد با تصمیم‌گیری دولت، روند اجرای طرح سرعت بیشتری پیدا کند.

جزئیات انتقال آب خلیج‌فارس

طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس شامل 3قطعه می‌شود که در قطعه نخست، آب از تاسیسات نمک‌زدایی بندرعباس با یک خط لوله فولادی به سمت معدن گل‌گهر سیرجان در استان کرمان پمپاژ خواهد شد. طول این خط لوله 300کیلومتر با دبی آب 4.4مترمکعب بر ثانیه خواهد بود. قطعه دوم خط انتقال آب خلیج‌فارس با طول 150کیلومتر در حد فاصل مخزن گل‌گهر سیرجان تا مجتمع مس سرچشمه کرمان خواهد بود که دبی آب آن 3مترمکعب بر ثانیه برآورد شده است.

قطعه سوم خط انتقال آب خلیج‌فارس به طول 370کیلومتر به سمت مجتمع فولاد اردکان یزد خواهد بود و آب مجتمع آهن چادرملو هم از این مسیر تامین خواهد شد و دبی آب آن 2مترمکعب بر ثانیه تعیین شده است.

هدف از پروژه انتقال آب از دریای عمان هم، تولید آب شیرین از این دریا و انتقال آن به استان‌های شرقی ایران (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) است که به‌دلیل بهینه‌سازی فنی و اقتصادی، شیرین‌سازی و انتقال آب در 3فاز مختلف و از طریق ماژول‌هایی با ظرفیت 2.5میلیون مترمکعب در روز انجام می‌شود. این پروژه شامل 3بخش اصلی آبگیر و کارخانه آب شیرین‌کن در منطقه مکران شهر چابهارو نیروگاه و خط انتقال آب از چابهار به زاهدان، بیرجند و در نهایت شهر مشهد می‌شود.

سرمایه‌گذاری 16هزار میلیارد تومانی

علیرضا رزم‌حسینی در مصاحبه‌ای با اشاره به پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، گفت: اجرای این طرح با مسئولیت وزارت صمت و با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی کشور صورت‌می‌گیرد و عملیاتی‌شدن این طرح، اتفاق بزرگ و تحول عظیمی را در استان‌های مسیر انتقال ایجاد خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حدود 70درصد از تاسیسات آب شیرین کن در داخل کشور ساخته شده است، گفت: در طول اجرای این پروژه نزدیک به 8هزار نفر مشغول به‌کار می‌شوند و 16هزار میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو