انتخابات ۱۴۰۰؛ از اصولگرایان اصرار، از رئیسی انکار

منبع: برترین ها

43

1399/12/6

07:54


اصرار اصولگرايان براي كانديداتوري سيدابراهيم رييسي در انتخابات 1400 تشديد شده اما گويا رييس قوه قضاييه عزمش را جزم كرده كه قاضي‌القضات باقي بماند.

روزنامه اعتماد: اصرار اصولگرايان براي كانديداتوري سيدابراهيم رييسي در انتخابات 1400 تشديد شده اما گويا رييس قوه قضاييه عزمش را جزم كرده كه قاضي‌القضات باقي بماند.

تا چندي پيش تصور مي‌شد رييسي هنوز تصميم نهايي خود را نگرفته و احتمالا در ماه‌هاي آينده براي كانديداتوري انتخابات رياست‌جمهوري وارد ستاد انتخابات و محل نام‌نويسي كانديداها شود اما اخبار ديروز از اين حكايت داشت كه تصميمش براي ماندن راس قوه قضاييه جدي است؛ البته تا زماني كه بتواند مقابل فشارها مقاومت كند. فشارهايي كه حالا نه‌تنها از جانب اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي، ‌بلكه روحانيون بلندپايه عضو مجلس خبرگان رهبري نيز وارد مي‌شود. اين اصرارها اما فارغ از واكنش رييسي، پيام مهم ديگري هم دارد؛ پيامي كه نشان مي‌دهد بخش وسيعي از اصولگرايان تمايل ندارند رييسي را ترجيح دهند.

خبرگان و نمايندگان  خواهان كانديداتوري رييسي

ديروز خبرگزاري فارس گزارش داد كه سيدابراهيم رييسي، نايب‌رييس مجلس خبرگان رهبري، دعوت اعضاي مجلس خبرگان براي برگزاري جلسه درباره انتخابات ۱۴۰۰ را رد كرده است. اين خبرگزاري به نقل از يكي از اعضاي مجلس خبرگان در اين باره نوشت حدود 40 تا 50 نفر از اعضاي مجلس خبرگان در حاشيه اجلاسيه روز دوشنبه اين مجلس قصد برگزاري جلسه خصوصي با رييسي درباره موضوع انتخابات ۱۴۰۰ را داشتند اما رييسي به‌ دليل اطلاع از موضوع جلسه -ضمن تشكر از ايشان- حاضر به حضور نشده است.

اين خبر اما در حالي منتشر شده كه نمايندگان مجلس نيز تلاش مي‌كنند تا رييسي را راضي كنند تا در انتخابات سال آينده رياست‌جمهوري كانديدا شود. حسين جلالي، نماينده نزديك به جبهه پايداري رفسنجان در مجلس در رابطه با نامه برخي نمايندگان به رييس قوه قضاييه و دعوت از او براي شركت در انتخابات رياست‌جمهوري كه پيش از اين نيز خبرساز شده بود، به خبرگزاري برنا گفته است: «تعداد امضاها از مرز ۲۰۸ عبور كرده است. قرار شده نيكزاد به نمايندگي از اعضاي مجلس نامه را خدمت او بدهد و از رييسي دعوت به عمل آيد.» اين نماينده اصولگراي مجلس يازدهم ادامه داد: «ما كار خودمان را انجام داده‌ايم، قدرت انتخاب با او است اما تاكنون پاسخ مثبتي از رييسي نشنيده‌ايم. اميدواريم پس از اين دعوت، نظر رييسي براي حضور در انتخابات مثبت باشد.

مهم اين است تاكنون هيچ‌كس مخالف حضور رييسي در انتخابات نيست و هر جا از او حرفي به ميان آمده، همگي اتفاق‌نظر داشتند و رييسي اولويت جريان ما قرار دارد. يكدستي و اجماع همه احزاب و نمايندگان در مورد رييسي بي‌سابقه است.» اين اصرار اصولگرايان مجالس خبرگان و شوراي اسلامي اما در حالي رقم خورده كه طي ماه‌هاي اخير احزاب و گروه‌هاي اصولگرا نيز بارها به رييسي مراجعه كرده و هربار هم رييسي دست رد به سينه آنان زده است. جالب آنكه سخنگوي قوه قضاييه نيز به ‌تازگي يك نوبت ديگر به ‌نيابت از رييس دستگاه قضايي از رد احتمال كانديداتوري رييسي -دست‌كم در حال حاضر- خبر داده بود.

انگيزه اصراركنندگان

با اينكه خيلي وقت است كه رييسي تنها يك پاسخ منفي به اصولگرايان مي‌دهد اما اصولگرايان دست‌بردار نيستند. اصولگراياني كه بخشي از آنان مي‌گويند اين جريان سياسي با تعدد كانديدا مواجه شده و تنها حضور رييسي مي‌تواند اختلافات‌شان را مرتفع سازد. آنان معتقدند چنانچه رييسي وارد ميدان شود، همه گروه‌ها و احزاب اصولگرا تمام‌قد از او حمايت مي‌كنند. احمد كريمي‌اصفهاني از جمله اصولگرايان منتسب به طيف سنتي اين جريان سياسي ديروز درباره تاثير كانديداتوري سيدابراهيم رييسي بر رفع اختلافات ميان اصوگرايان به پايگاه خبري نامه‌نيوز گفته است: «۵۰ درصد وحدت، خود آقاي رييسي است كه اكثر گروه‌هاي اصولگرا درباره كانديداتوري او رضايت دارند ولي ۵۰ درصد ديگر آن است كه طرف مقابل آمادگي براي اين كار را داشته باشد. بعضي مواقع يك شخصيت سياسي تصميمي براي ورود به عرصه ندارد اما ما اصرار مي‌كنيم تا به هدف‌مان برسيم.» او درباره ديدگاه رييسي براي كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري گفته است: «بحث‌هاي متعددي مطرح شده و تماس‌هاي مختلفي برقرار شده؛ ايشان با اين بخش قضيه كه بيايند و وحدت اصولگرايان را پيوند بزند، مشكلي ندارد اما اينكه به عنوان مصداق كانديداتوري بيايند تا [كانديداتوري ايشان] ابزار وحدت شود، تاكنون چنين چيزي را پذيرا نبودند.» منوچهر متكي سخنگوي شوراي وحدت اصولگرايان نيز به تازگي از كانديداتوري رييسي دفاع كرده و گفته بود كه چنانچه او حاضر شود در انتخابات شركت كند، همه ما از او حمايت مي‌كنيم و او را به هر كسي ترجيح مي‌دهيم.

همه اين اصرارها به رييسي در حالي صورت مي‌گيردكه اوظاهرا تمايلي به كانديداتوري ندارد. هرچند مي‌توان گفت كه بخش وسيعي از اصولگرايان همچنان برخواست خود پافشاري مي‌كنند؛چنان كه در صورت صحت ادعاي نماينده عضو جبهه پايداري رفسنجان، دست‌كم در مجلس شوراي اسلامي، 208 نفر از نمايندگان (بيش از دوسوم) رييسي را براي كانديداتوري رياست‌جمهوري مطلوب مي‌دانند؛ آن‌ هم با وجود اينكه مي‌دانند استعفا از قوه قضاييه و نام‌نويسي در انتخابات به ‌هر حال دشواري‌هايي براي رييسي به‌ همراه دارد. هرچند بعيد نيست بخشي از اين اصرارها ناشي از خيال آسوده اصراركنندگان به انكار رييسي باشد!

تاكنون رييسي در مقابل اصرارهاي اصولگرايان مقاومت كرده و با پاسخي منفي تكليف خود را روشن كرده اما واقعيت اين است كه هنوز معلوم نيست پس از اين دقيقا چه اتفاقي رخ مي‌دهد. شايد اصرارها از مجلس خبرگان رهبري فراتر نرود و همين جا خاتمه پيدا كند و رييسي هم به كار خود در قوه قضاييه ادامه دهد اما ممكن هم هست اصرارها ادامه يابد و حتي چهره‌هاي شاخص‌تر نيز از رييسي بخواهند كه با كناره‌گيري از قوه قضاييه، خود را براي حضور در جايگاه رياست‌جمهوري آماده كند؛ آن هنگام است كه شرايط تفاوت خواهد كرد و ممكن است رييسي ناگزير از پذيرش اصرارها، وارد گود شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو