جو بایدن عصر سه‌شنبه در نشست خبری با حضور جاستین ترودو نخست وزیر کانادا که به صورت مجازی برگزار شد، نخستین دیدار دوجانبه را مثبت و پربار دانست و افزود: در این نشست درباره موضوعات مهم برای هر دو کشور بحث شد.

وی ادامه داد: هر دو کشور، کنترل کووید-۱۹ را در داخل و در سراسر جهان از اولویت اصلی خود می‌دانند و متعهد می‌شویم که برای جلوگیری از تهدیدهای بیولوژیکی در آینده با تقویت سازمان جهانی بهداشت همکاری کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از همکاری برای امنیت جهانی هم سخن گفت و اضافه کرد: ما متعهد شدیم در یک مشارکت جهانی در برابر گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و همچنین سایر موسسات چندجانبه برای شفافیت و تقویت هنجارهای جهانی همکاری داشته باشیم.

بایدن اظهار کرد: همچنین توافق کردیم در همکاری نزدیک برای تقویت امنیت و انعطاف پذیری زنجیره تامین باشیم و اطمینان یابیم که کانادا و ایالات متحده در حال بهبود اقتصادی قوی هستند که به نفع همه افراد و نه فقط بالادستی‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: می‌دانیم که این همه‌گیری به طور مشابه بر همه افراد تأثیر نمی‌گذارد. همانطور که زنان با سرعت نگران کننده کار خود را در کار از دست می‌دهند، لاتین‌تبارها، سیاهان و بومیان و سایر اقلیت‌ها نیز آسیب دیده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد: ما همچنین توافق کردیم که با استفاده از ابزارهای موجود، برای بهبود فراگیر شرکت‌های کوچک و متوسط با توجه به ​​توافقنامه تجاری خود، کار کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین به لزوم مقابله با تغییرات آب و هوایی هم اشاره کرد و گفت: ما باید تا سال ۲۰۵۰ به نقطه صفر تولید کربن برسیم.

بایدن همچنین به تبعیض‌نژادی نظام‌مند و تعصب در نهادها و قوانین اشاره کرد و افزود: ارزش‌های دموکراسی به معنای ریشه‌یابی این چالش‌ها است.

وی تقویت همکاری با ناتو هم تاکید کرد و گفت من و نخست وزیر کانادا درباره تقویت امنیت فراآتلانتیک با همکاری متحدان ناتو بحث و گفت‌وگو کردیم.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه برای تقویت و نوسازی آمریکای شمالی هم توافق کردیم، افزود: ما درباره نگرانی در نیمکره ما و در سطح جهان شامل هماهنگی رویکردهایمان برای رقابت بهتر با چین و مقابله با تهدید علیه منافع و ارزشهای ما تبادل نظر کردیم.

بایدن همچنین خواستار آزادی دو تبعه زندانی در چین شد که به دنبال اقدام کانادا در اجرای تحریم‌های یکجانبه آمریکا و دستگیری یکی از مدیران شرکت هوآوی صورت گرفت و افزود: تا زمانی که آنها با ایمنی به خانه‌هایشان برسند با کانادا کار خواهیم کرد و همچنین در برابر سوء استفده از حقوق جهانی و آزادی های دموکراتیک خواهیم ایستاد.

وی درباره فرار از مرز و همچنین تقویت پناهگاه‌های مهاجران سخن گفت.