معرفی و طرز تهیه ماسک گل ختمی برای پوست صورت

معرفی و طرز تهیه ماسک گل ختمی برای پوست صورت


منبع: آرگا

127

1399/12/6

09:29


از انواع ماسک گل ختمی برای برطرف کردن جوش صورت و شادابی و لطافت پوست استفاده می کنند. طبیعت گل ختمی سرد و تر است و این گیاه علفی از خواص بی شماری برخوردار می باشد.

در خواص گل ختمی آمده است که برای درمان ورم بناگوش، درمان مشکلات تنفسی و برونشیت، رعشه، درد سیاتیک، التیام شکستگیها، درمان سرماخوردگی و گلو درد، ضد سرفه، التهاب دستگاه گوارش، ضدعفونی کردن زخمها، کاهش التهاب لثه نوزادان در هنگام نیش زدن دندان، جلوگیری از چاقی و چرب شدن کبد و کمک به درمان زخم معده می توان استفاده کرد. همچنین از بین بردن جای جوش و برطرف کننده جوش صورت، کاهش قرمزی و سوزش اگزما، نرم کردن پوستهای خشک و ایجاد طراوت و شادابی پوست از دیگر خواص گل ختمی می باشد و ما در ادامه این مقاله به طرز تهیه ماسک گل ختمی با چند ترکیب متفاوت اشاره می کنیم.

درمان مشکلات پوست و مو با گل ختمی

معرفی انواع ماسک گل ختمی:

با استفاده از خواص گل ختمی می توان ماسک های مختلفی را برای درمان مشکلات پوستی و همچنین مشکلات مو تهیه نمود که به شرح ذیل می باشد:

  • گل ختمی برای از بین بردن جوش:

یک قاشق سوپ خوری را در یک لیوان آب سرد بریزید و به خوبی مخلوط کنید و به مدت یک ربع ساعت درون یخچال قرار دهید تا زمانی که گل ختمی به خوبی خیس بخورد و رنگ بنفش از خود ساطع کند. سپس محلول را صاف کنید و آب حاصله از آن را بنوشید و با گل های خیس خورده بر روی صورت خود به ویژه روی نقاطی که جوش دارید بمالید. ده دقیقه این ماسک از بین برنده جوش صورت را بر روی صورت خود نگه دارید و بعد با آب ولرم صورت خود را بشویید. از این ماسک، روزی یک بار استفاده نمایید.

طرز تهیه انواع ماسک طبیعی از گل ختمی

  • گل ختمی برای پوست های خشک:

یک قاشق سوپ خوری گل ختمی را با نصف قاشق سوپ خوری نشاسته آسیاب نمایید و کمی شیر پر چرب به آن اضافه کنید تا شکل خمیری به خود بگیرد و به مدت بیست دقیقه این خمیر را بر روی صورت خود قرار دهید و بعد با آب ولرم صورت خود را بشویید.

  • ترکیب گل ختمی و بابونه:

یک قاشق گل ختمی و یک قاشق گل بابونه را درون یک لیوان آب بریزید و بجوشانید و بعد این محلول را به وسیله یک پارچه تمیز صاف کنید. چند تکه پنبه را درون این محلول قرار دهید و به مدت بیست دقیقه بر روی صورت خود بگذارید و بعد با آب ولرم صورت خود را بشویید. این ماسک، جوش ها و آکنه های روی پوست را از بین می برد.

آشنایی با اتواع ماسک گل ختمی برای پوست

  • ترکیب گل ختمی و ماست:

ماست را با مقداری گل ختمی، نعناع، آویشن و پنیرک مخلوط کنید و ماسک به وجود آمده را بر روی پوست خود بمالید و اجازه دهید، بیست دقیقه بر روی صورت شما بماند. اگر این ماسک طبیعی را از گیاهان تازه تهیه می کنید ماست به تنهایی کافی می باشد اما اگر از خشک شده این گیاهان استفاده می کنید به همراه ماست مقداری آبلیمو هم به مواد اضافه کنید. این ماسک، پوست را با طروات و شاداب می گرداند.

  • ترکیب گل ختمی و عسل

استفاده از انواع ماسک عسل به تنهایی فواید بسیاری برای پوست صورت دارد که ترکیب آن با گلهای ختمی می تواند تاثیرات شگفت انگیزی بر روی پوست ایجاد نمایید. برای این منظور باید ۱۰ عدد گل ختمی خرد شده را با ۱ قاشق غذاخوری عسل، ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری ماست و اسانس رزماری به اندازه چند قطره کاملا مخلوط نمایید. سپس مخلوط یکدست بدست آمده را در صورتی که سفت بود کمی آب به آن اضافه نمایید در غیر این صورت آن را روی پوست صورت بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه به آن زمان دهید، سپس صورت را با آب ولرم بشویید.

توجه داشته باشید که استفاده از این ماسک برای پوست سر و موها می تواند در تقویت رشد موها و افزایش آن ها نیز موثر باشد.

انواع ماسک های طبیعی برای صورت با گل ختمی

  • بخور صورت با گل ختمی:

برای از بین بردن جوش های سر سیاه و پاکسازی صورت می توان از بخور گیاهان دارویی استفاده نمایید. و قبل از بخور صورت خود را با آب و صابون بشویید و بعد گل ختمی را به همراه بابونه دم کنید و پوست خود را با این دم کرده گیاهی بخور دهید.

گل ختمی گیاه بی ضرری است که تنها موارد منع مصرف آن در زنان باردار و شیرده می باشد و اشخاص سرد مزاج باید آن را با عسل مخلوط نمایند و بخورند.

  • ترکیب گل ختمی و شنبلیله

یکی از انواع ماسک مو که می تواند به بهبود موهای خشک کمک کند و سبب نرم شدن موها گردد ترکیب گل ختمی با شنبلیله می باشد که برای این منظور باید برگ گل ختمی به مقدار ۵ برگ را با یکی دو قاشق غذاخوری تخم شنبلیله به مدت ۳۰ دقیقه درون مقداری آب بخیسانید و پس از این مدت آن ها را آبکش نمایید و بعد آسیاب کنید و پودر به دست آمده را با کمی آب مخلوط نمایید تا حالت نسبتا خمیری مانند پیدا کنند.

پس از بدست آوردن ماسک مو طبیعی آن را با کمک پرس رنگ مو و یا به وسیله انگشتان دست به ریشه موها تا انتهای ساقه موها بمالید به نحوی که همانند رنگ مو تمامی بخش های مو را پوشش دهد و بعد روی موها را با کلاه رنگ مو بپوشانید و پس از گذشت نیم ساعت موها را با آب بشویید، بعد موها را با شامپو شستشو دهید و در نهایت از نرم کننده استفاده نمایید.

درمان خارش سر با گل ختمی

چنانچه موهای شکننده، آسیب پذیر و خشکی دارید این ماسک را می توانید در طول هفته یک مرتبه مورد استفاده قرار دهید. در افراد با موهای معمولی استفاده از این ماسک در هر دو هفته یک مرتبه می باشد. در ترکیب این ماسک می توانید تخم شنبلیله را حذف نمایید و از ژله گیاه آلوئه ورا که تازه استخراج شده باشد استفاده کنید. افرادی که دچار خارش سر و یا شوره سر هستند می توانند به این ماسک به مقدار کمی آبلیمو اضافه نمایند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو