تایید ضمنی احتمال گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا

منبع: سیمرغ

53

1399/12/6

09:50


تایید ضمنی احتمال گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا

سخنگوی دولت گفت: خروج از قطعنامه ۲۲۳۱ از میراث شوم اصلی ترامپ است که ما بارها می‌گفتیم و امروز از مقامات آمریکا تکرار شد، آمریکا باید فورا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت عمل کند

ربیعی: گفتگوی غیررسمی با آمریکا بررسی می‌ شود

ربیعی گفت: فقط در چارچوب برجام مذاکره می کنیم؛ همچنین پیشنهاد گفتگوی غیررسمی با حضور آمریکا به عنوان مهمان در حال بررسی است.

علی ربیعی در نشست خبری:

* آزمون این است آیا آمریکا و کاخ سفید به رای سازمان ملل تن خواهد داد و آنچه که میراث شوم ترامپ نامیده می‌شود را لغو خواهد کرد. این باید در مقام عمل به نمایش گذاشته شود.

* خروج از قطعنامه ۲۲۳۱ از میراث شوم اصلی ترامپ است که ما بارها می‌گفتیم و امروز از مقامات آمریکا تکرار شد.آمریکا باید فورا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت عمل کند.

* دولت همیشه به دنبال تعامل بود و از ابتدا وظیفه خود می دانست که تلاش خود را بر این مبنا استوار کند، دولت به دنبال این بود سختی‌هایی را که سال‌ها به عنوان تحریم و جنگ اقتصادی بر معیشت و زندگی و اقتصاد مردم سایه افکنده و تحمیل شده است را رفع کند و امروز بیش از هر زمان دیگری در سال‌های اخیر به هدف عقب راندن تحریم و ناکام گذاشتن جنگ اقتصادی نزدیک شده‌ایم.

* دولت با توجه و شکیبایی ملی بر همان هدف نخست اصرار دارد و تا اطمینان از برچیده شدن فشار و تحریم بر زندگی روزمره مردم از پای نخواهد نشست، دولت به عنوان مجری قانون و بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی را به طور کامل اجرا می‌کند و بر اساس منافع ملی خود را متعهد به اجرای آن می‌داند.

* بر اساس مسیر اجرایی این قانون و در مذاکرات صورت گرفته بین سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در عین توقف پروتکل الحاقی تلاش شد سطح همکاری‌ها و اقدامات متقابل و مناسبات ایران و آژانس، اعتماد جامعه بین‌المللی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران آسیب وارد نشود و همانطور که بارها گفته ایم اگر سایر اعضای برجام به قطعنامه ۲۲۳۱ بازگردند ما آمادگی داریم به تعهدات خود بازگردیم.

* در این راستا اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کردیم که در صورت بازگشت آمریکا و سایر طرف ها به تعهدات برجامی، ایران نیز به تعهدات خود باز خواهد گشت.

* دولت بر اساس وظایف خود متکی بر مصالح کشور و منافع نظام اطمینان می‌دهد که قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی به طور کامل به اجرا درخواهد آمد.در عین حال این مرحله از کاهش تعهدات برجامی همانند سایر موارد برگشت پذیر بوده و به محض راستی‌آزمایی سایر طرف‌های توافق به تعهد خود بازخواهیم گشت.

* امیدواریم دولت آمریکا به آنچه که در زبان می گوید نیز در عمل متحد باشد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه در اولین گام دولت آمریکا مانند یک عضو مسئولیت پذیر سازمان ملل متحد به قطعنامه ۲۲۳۱ کامل عمل کند. برای از سرگیری دیپلماسی با اعضای برجام همراه با جدیت و حسن نیت آماده بودیم تا اطمینان حاصل کنیم که این توافق با همه جزییات بدون هیج کم و کاستی با دقت به اجرا درخواهد آمد.

* در یکی از آخرین اتفاق‌ها و همزمان با سررسیدن موعد اجرای قانون مصوب مجلس، در راستای توقف اجرای پروتکل الحاقی سازمان انرژی اتمی توافق موثر و اطمینان بخشی با گروسی دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای صورت داد که اجرای قانون و مصوبات شورای امنیت ملی مد نظر قرار گرفت و به نحوی که مانع از آسیب رسیدن اعتماد متقابل به همکاری‌های مثبت میان ایران و آژانس خواهد شد.

* امیدواریم جامعه بین الملل و بویژه طرف‌های برجام آخرین نمونه از شکیبایی جمهوری اسلامی ایران را دال بر حسن نیت ایران و فرصت دادن و به نتیجه رسیدن تلاش‌های سیاسی در حفظ دستاوردهای پیشین ببیند و از آخرین فرصت‌ها برای احیای اعتبار و کارآمدی توافق‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل استفاده کنند.

*{ با تشریح توضیحاتی پیرامون مواضع و ابهامات مطرح‌شده در مجلس محترم شورای اسلامی و بیانیه دولت }: اولویت دولت تدبیر و امید در این سال‌ها همواره دفاع از حقوق مردم و ملت ایران برای برخورداری از زندگی عزتمندانه و شرافتمندانه بوده و از این میثاق خود با مردم هیچ گاه عدول نکرده و نخواهد کرد.

*{ با اشاره به نشست امروز در ستاد اقتصاد دولت}: در این نشست رئیس کل بانک مرکزی گزارش‌های امیدبخشی ارائه کرد و بر اساس این گزارش با نمایندگان کشورهای کره جنوبی و ژاپن درباره نحوه استفاده از منابع بانک مرکزی در این کشورها بلوکه شده بود گفت و گوهایی انجام شده است.

*پیشنهاد گفتگوی غیررسمی با حضور آمریکا به عنوان مهمان در حال بررسی است.

*{ با اشاره به مصوبات جلسه ستاد اقتصادی دولت}: رییس کل بانک مرکزی امروز صبح در ستاد اقتصادی دولت گزارشی از توافقات انجام گرفته با نمایندگان کشورهای کره جنوبی و ژاپن در خصوص نحوه استفاده از منابع بانک مرکزی در این کشورها ارائه کرد.

* اعلام کرد به نظر می رسد در گام اول در حد یک میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی ایران در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

* مذاکرات دیگر نیز با کشورهای عراق و عمان داشته اند که بتوانند از منابع بانک مرکزی برای تامین نیازهای اساسی و ضروری کشور مثل کالاهای اساسی، نهاده های کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کنند.

*{ با اشاره به زلزله استان کهگیلویه و بویر احمد}: ضمن همدردی با هموطنان مناطق زلزله زده، خوشبختانه این زلزله تلفات جانی نداشت اما سرمای هوا و مشکلات ناشی از سرما نگرانی هایی برای ما داشته است.

* استاندار کهگیلویه و بویر احمد به همراه جمعی از مدیران استان بلافاصله پس از وقوع زلزله در محل حادثه حضور پیدا کردند و مدیریت بحران زلزله را آغاز نمودند. همچنین وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان مدیریت بحران به نمایندگی از رئیس‌جمهور در سی سخت حضور پیدا کرده و بررسی های لازم انجام دادند.

*در اثر این زلزله ۶۸۲ واحد مسکونی شهری و ۵۸۰ واحد مسکونی روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵۸ واحد شهری و ۱۵۹ واحد روستایی در شهرستان سمیرم استان اصفهان خسارت دیده اند.

* هیات وزیران مبلغ ۱۷۲ میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض و نیز مبلغ ۳۰۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به خانواده های آسیب دیده از زلزله در استانهای کهگیلویه و بویراحمد (شهرستانهای سی سخت و دنا) و اصفهان (شهرستان سمیرم) موافقت کرد.

* بر همین اساس مقرر شد برای احداث به هر خانوار شهری و روستایی ۲۰ میلیون تومان برای بلاعوض اعطا می شود. همچنین ۱۰۰ میلیون تومان به خانواده های شهری و ۸۰ میلیون تومان به خانوارهای روستایی تسهیلات پرداخت خواهد شد. برای اسکان موقت در شهرها ۲۰ میلیون تومان و در روستاها ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

* رئیس‌جمهور دستور دادند بازسازی کلیه مناطق زلزله زده اخیر تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ به اتمام برسد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemrgh.com/news
منبع: khabaronline.ir


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو