طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمان بدون فر مناسب پذیرایی عید نوروز

منبع: مینویسم

35

1399/12/6

10:33


طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمان بدون فر مناسب پذیرایی عید نوروز

سلام به خانم های کدبانو سایت مینویسم؛ در این مطلب همراه شما عزیزان هستیم با موضوع “طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمان بدون فر مناسب پذیرایی عید نوروز” . این شیرینی همانطور که از نامش پیداست یکی از شیرینی های محلی استان کرمان می باشد که به دلیل طعم و مزه خوبش، در استان های دیگر هم طرفدار دارد. می توانید از طرز تهیه شیرین های خونگی که پیش از این در سایت منتشر نمودیم بازدید نمایید و دیس شیرینی سال نو را متنوع بچینید.

طرز تهیه شیرینی دادلی خونگی بدون فر 

طرز تهیه شیرینی کلمپه بدون فر برای عید نوروز

برای تهیه شیرینی کلمپه کرمان باید ابتدا مواد میانی آن را تهیه کنید و سپس خمیر شیرینی را! در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با مواد لازم و دستور پخت این شیرینی خوشمزه آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی کلمپه

مواد لازم برای تهیه لایه میانی شیرینی کلمپه :

  • خرمای چرخ کرده = 150 گرم
  • پودر هل = 1/2 قاشق چایخوری
  • پودر دارچین = 1/3 قاشق چایخوری
  • گردوی خرد شده = 50 گرم

مواد لازم برای تهیه شیرینی کلمپه :

  • آرد سفید با کیفیت = 500 گرم
  • روغن جامد یا روغن محلی = 250 گرم
  • بکینگ پودر = 1 قاشق چایخوری
  • ماست شیرین = 180 گرم
  • زرده تخم مرغ = 2 عدد
  • زعفران دم کرده = 3 قاشق غذاخوری

در صورت علاقه مندی به هنر آشپزی پیشنهاد می شود که از دستور پخت شیرینی اشکی با روغن مایع و بدون فر و طرز تهیه شیرینی خطایی افغان نیز بازدید نمایید.

دستور پخت شیرینی کلمپه بدون فر

دستور پخت شیرینی کلمپه بدون فر

دستور پخت شیرینی کلمپه بدون فر

برای تهیه شیرینی کلمپه کرمان بدون فر باید مطابق با دستور زیر عمل کنید :

ابتدا روغن را در ظرفی بریزید و سپس آرد را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند سپس آن را خوب ورز دهید تا کاملا یکدست شود. حالا در ظرفی جدا ماست را بریزید و سپس بکینگ پودر، زعفران دم کرده و زرده های تخم مرغ را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

اکنون باید مخلوط ماست را به خمیری که تهیه نمودید اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا یکدست و چسبنده شود. بعد خمیر را در ظرفی گود قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید به مدت 2 ساعت در یخچال استراحت کند و چسبندگی خود را از دست بدهد.

بعد از گذشت 2 ساعت، خمیر را از یخچال خارج کنید و مابین دو نایلون و یا کیسه فریزر قرار دهید و با وردنه آن را به ضخامت 0.5 سانتیمتر پهن کنید و سپس خمیر را با قالب دایره ای شکل مخصوص شیرینی برش بزنید اگر قالب در دسترس ندارید می توانید از دهانه یک لیوان کمک بگیرید.

در این مرحله از تهیه شیرینی خانگی کلمپه، باید به مقدار یک قاشق غذاخوری از مواد میانی (ترکیب خرمای چرخ کرده، پودر هل، پودر گردو و پودر دارچین) روی یک خمیر برش زده بگذاریم و سپس لایه ای دیگر را روی آن قرار دهید و بعد مهر مخصوص کلوچه را به آرد آغشته کنید، سپس روی خمیر را مهر بزنید و دور آن را بپیچید.

در آخر برای پخت این شیرینی باید یک شعله پخش کن را روی شعله ملایم اجاق گاز قرار دهید و سپس یک ماهیتابه نچسب به سایز مناسب را چرب کنید و روی شعله پخش کن قرار دهید (می توانید روی شیرینی ها را مخلوط زعفران و زرده تخم مرغ بمالید و سپس کنجد بپاشید) و سپس در تابه را دمکنی بزنید و اجازه دهید تا به مدت 15 دقیقه بپزد.

طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمان در فر :

اگر می خواهید این شیرینی را در فر تهیه کنید کافیست که کف سینی فر را چرب کنید و سپس شیرینی ها را با فاصله کف آن بچینید (بهتر است که با سیخ چوبی وسط شیرینی ها را سوراخ کنید تا در زمان پخت پف نکند.) و بعد سینی را به مدت 15 الی 20 دقیقه در فر با دمای 160 درجه قرار دهید.

پس از اینکه کلمپه ها را از فر خارج کردید در ظرف سرو بچینید و روی آن را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید تا زمان سرد شدن سلفون روی آنها بماند تا نرم شوند و سپس نوش جان کنید.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو