از خواص برگ سنا چه می دانید؟

از خواص برگ سنا چه می دانید؟


منبع: آرگا

178

1399/12/6

10:56


ما ایرانیان از گذشته تا به حال در سبد مصرفی مان گیاهان دارویی جایگاه ویژه ای داشته و دارند. مادربزرگهایمان برای هر دردی یک درمان خانگی با یک گیاه دارویی در آستین داشتند. نشریه اینترنتی آرگا به همین سبب در مورد خواص برگ سنا می گوید تا شما را با این گیاه جادویی بیشتر آشنا کند.

گیاه سنا به شکل بوته ای در طبیعت حضور دارد. این گیاه در اصل بومی منطقه هند و آفریقا است که به دو صورت وحشی و اهلی به سایر نقاط جهان صادر می شود. در ایران در نواحی خلیج فارس این گیاه رویت شده است اما به دلیل درخواست فراوان از طرف مردم, مقدار موجود کفایت نمی کند و عمده مصرف آن از واردات تامین می شود. این گیاه دارویی که نسبت به سایر گیاهان کمتر شناخته شده است خواص مفید فراوانی دارد. برای آشنایی با خواص برگ سنا ما را همراهی کنید.

خواص برگ سنا و فواید مصرف آن

از برگ گیاه سنا و میوه این گیاه بیشترین مصرفی که می شود به عنوان مسهل و ملین است زیرا در درمان یبوست تاثیر به سزایی دارد. برگ سنا طبعی گرم و خشک دارد. در موقع مصرف گیاه سنا ممکن است شخص دچار دل پیچه بشود برای حل این معضل برگ سنا را با تخم گشنیز, گل سرخ و گل ختمی استفاده کنید.

خواص برگ سنا برای یبوست

از جمله ویژگی های برگ سنا این است که اگر جوشانده شود دیگر خاصیت مسهل بودن ندارد. از خواص برگ سنا می توان به تصفیه کننده خون بودن, اشاره کرد. دم کرده برگ سنا گیاهی مناسب برای پریودی است. گیاه سنا مسهل کننده بلغم, اخلاط سینه و صفرا می باشد. سنا خاصیت درخشان کنندگی پوست دارد. از دیگر فواید سنا بدانید که برای درمان بیماری صرع, رفع دردهای میگرن و سردردهای کهنه موثر است.

رفع میگرن و سردرد با برگ سنا

اگر از نقرس و سیاتیک رنج می برید از دم کرده سنا استفاده کنید. برای برطرف کردن کمر درد و درهای مفاصل, برگ گیاه سنا را با روغن زیتون بجوشانید و بعد از صاف کردن این معجون آن را بنوشید و به محل درد بمالید تا آرام شود. برای رهایی از این دردهای ذکر شده می توانید پنج گرم برگ سنا را با عسل ترکیب کنید و یک هفته  مصرف نمایید. از دیگر خواص سنا رفع شقاق دست و پا با نوشیدن دم کرده آن می باشد.

عوارض برگ سنا

در درمان عارضه های پوستی برگ سنا را با سرکه دم کنید و به مکان های مورد نظر بمالید. برای حل مشکل خارشهای پوستی, لکه های سیاه و سفید روی پوست, زخم های قدیمی و ریزش موی سر سنا را در سرکه بجوشانید و در محل های مورد نظر استفاده کنید. از دیگر خواص برگ سنا مصرف دم کرده این گیاه برای رفع تنگی نفس می باشد. برطرف کردن حالت تهوع و اختلالهای گوارشی از دیگر فایده های برگ سنا است. از سنا به عنوان داروی لاغری نیز استفاده می شود, در آب کردن چربی های شکمی, سنای مکی را با گل سرخ مثل چای دم کنید و میل نمایید. سنا انواع مختلف دارد که در بین آنها سنای مکی از خاصیت بیشتری جهت چربی سوزی دارد.

فایده برگ سنا در بیماری صرع

مقدار مصرف سنا دو گرم در دویست سی سی آب جوش است که توصیه می شود بعد از دو هفته استفاده دو هفته مصرف این گیاه را جهت جلوگیری از اسهال و تنبلی روده ها قطع کنید. طریقه راحت استفاده از سنا مصرف قرص سنا است. مناسبترین زمان میل سنا در شب است.مصرف سنا برای خانمهایی که باردار هستند و بچه شیر می دهند, همچنین کودکان زیر ده سال ممنوع است. از عوارض مصرف بیش از اندازه سنا می توان دردهای ناحیه شکمی, دل پیچه و تنبلی روده ها را ذکر کرد. از میوه سنا بجای برگ آن می توان برای کودکان بالای ده سال بهره برد.

خاصیتهای بیشمار جوشانده مفید برگ سنا

گیاه سنا همچنین برای تقویت ایمنی بدن نیز می تواند مفید باشد به این ترتیب که خمیر ساخته شده از آن را می توان بر روی پوست استفاده کرد و از تاثیرات شگفت انگیز آن برای جلوگیری و کاهش تحریکات پوستی همچون پسوریازیس، اگزما، آکنه و جوش بهرهمند شد، در واقع استفاده از این ترکیب ضد باکتریایی به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این مشکلات کمک می کند.

عوارض جانبی مصرف چای سنا

چای سنا قوی بوده و معمولا برای رفع مشکل خاص مصرف می شود، از این رو قبل از گنجاندن این چای در برنامه غذایی تان حتما با پزشک مشورت کنید، زیرا مصرف چای می تواند با عوارضی همراه باشد که در زیر به معرفی این موارد پرداخته ایم :

فواید برگ سنا

وابستگی

مصرف این چای در بلند مدت می تواند مانع از عملکرد صحیح روده ها شود، زیرا چای سنا حاوی ماده ای به نام سنوسید است و به دلیلی وابسته شدن روده به سنوسید ها امکان ترک این وابستگی و اعتیاد کمی مشکل است، همچنین در صورت قطع مصرف این چای احتمال بروز یبوست و ناراحتی های معده نیز زیاد است، بنابراین مصرف چای سنا نباید بیشتر از دو هفته به طول بیانجامد.

عوارض جانبی الکترولیت

مصرف زیاد و مداوم چای سنا باعث بر هم خوردن تعادل مواد شیمیایی بدن شده و در نتیجه سطح الکترولیت های بدن کاهش پیدا خواهد کرد، به عنوان مثال اگر پتاسیم بدن کاهش یابد حتی می تواند منجر به مرگ شود.

کاهش انعقاد خون

مصرف چای سنا بر روی انعقاد خون نیز تاثیرگذار است، بنابراین برای افراد که دارو های ضد انعقاد خون مصرف می کنند، نوشیدن این چای می تواند در روند درمان تداخل ایجاد کرده و نیز برای سلامت قلب مضر می باشد.

تاثیر آن در زنان باردار و شیرده

مصرف چای سنا برای خانوم هایی که دروان بارداری یا شیردهی را سپری می کنند، توصیه نمی شود، زیرا مصرف آن بر روی روده ها تاثیر مستقیم دارد.

خواص چای سنا

مسمومیت کبد

از دیگر عوارض مصرف چای سنا مسمومیت های کبدی می باشد، ضمن اینکه مصرف این چای عوارض خفیف تری نیز دارد که از جمله آنها می توان به حالت تهوع، استفراغ، اسهال، نرسیدن آب کافی به بدن، انقباظات شکمی، ضعف ماهیچه ها، افزایش میزان ادرار اشاره کرد.

خواص گیاهان دارویی را بشناسیم و از آنها در درمان بیماری ها بهره ببریم. امید است این مقاله در معرفی خواص برگ سنا برای شما مفید بوده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو