علل بلوغ زودرس در دختران و پسران و نکاتی که باید بدانید

علل بلوغ زودرس در دختران و پسران و نکاتی که باید بدانید


منبع: آرگا

99

1399/12/6

11:50


والدین در زمان بلوغ فرزندانشان با تغییر رفتار و واکنش های متفاوتی روبه رو می شود اما کاهش ممکن است سن بلوغ زودتر از حد انتظار والدین رقم بخورد که به آن بلوغ زودرس می گویند. بهترین راهکار مبارزه با با آن، آشنایی با بلوغ زودرس است که در ایران سن ابتلا به این معضل دارد به سن های پایین می رسد.

به پیدا شدن علایمی از لحاظ فیزیکی و هورمونی در پسران قبل از نه سالگی و در دختران قبل از هشت سالگی, بلوغ زودرس، یا زود هنگام می گویند که با نشانه ها و علایم خاصی همراه است. این اتفاق در دختران پنج برابر پسران است. برای داشتن اطلاع بیشتر در این باره در ادامه همراه ما شوید.

آنچه باید در مورد بلوغ زودرس بدانیم

بلوغ زودرس در دختران با رشد سینه ها و آغاز پریودی و در پسران با افزایش شهوت که به صورت اختلالات رفتاری خودش را نشان می دهد, ظاهر می شود. این کودکان در ابتدای این مسئله با افزایش قد از هم سنان خود قد بلند تر هستند اما به دلیل این بلوغ  استخوانها در نتیجه دچار کوتاهی قد می شوند.

راه های پیشگیری از بلوغ زودرس در کودکان

بلوغ زود هنگام که با بروز تغییرات در بدن کودک است در بعضی موارد در دختران از ابتدای سیزده سالگی و در پسران از آغاز پانزده سالگی شروع می شود. بررسی این مسئله از دو جهت حائز اهمیت است: اول اینکه علت ایجاد کننده این موضوع با انجام آزمایشات از سمت پزشک مشخص می شود و دوم بخاطر اینکه این مسئله بر روی رشد قدی و روانی کودک تاثیر مخرب دارد.

نشانه های بلوغ زودرس در کودکان

از علل به وجود آمدن این موضوع در دختر خانمها بیشتر می توان به جنبه وراثتی آن اشاره کرد و دلیل خاص دیگری ندارد اما گاها در بعضی موارد نادر بیماری های مهم دستگاه عصب مرکزی همانند تومورهای مختلف, عفونت, التهابات مغز و یا ضربه خوردن به جمجمه مسبب ایجاد این حالت می شود. و در برخی موارد کیست های تخمدانی با ترشح هورمون های زنانگی باعث بروز این بلوغ می شوند.

بلوغ زودرس چیست؟

اما در پسران این قضیه جنبه خانوادگی و ارثی ندارد و دلایل این بلوغ نا به جا تومورهای مختلف سیستم عصب مرکزی است. در این کودکان برای بررسی مغز از  MRA استفاده می شود و با سونوگرافی از تخمدانها و شکم و بررسی های هورمونی, همچنین تعیین سن استخوان می توان ابتلا یا عدم ابتلا به بلوغ زودرس را مشخص کرد و در صورتی که هیچ مشکلی وجود نداشت هر شش ماه این اعمال باید تکرار شود.

سن اتفاق افتادن بلوغ زودرس در کودکان

عوارضی که بلوغ پیش از موعد به همراه دارد

و از عوارض بلوغ زود رس بدانید که, این کودکان در برابر اضطراب و استرسهای دوران نوجوانی و جوانی قرار می گیرند و نمی دانند باید چه عکس العملی از خود نشان دهند. در هر دو جنس از این بچه ها میل به روابط جنسی افزایش پیدا می کند و موجب بروز رفتارهای ناهنجاری مثل خود ارضایی می شود. دختران با شیوع و اتفاق افتادن سیکل پریودی دچار مشکلات روحی می شوند.

علل بروز بلوغ زودرس در کودکان

علایم بلوغ زود رس در دختران و پسران

از علایم ظاهری بلوغ زود هنگام در دختران رشد سینه ها به صورت یک طرفه یا دو طرفه, رویش موهای زائد, تیره شدن و به سمت جلو مایل شدن نوک سینه ها و در آخر شروع پریودی می باشد. در صورت این کودکان جوش های فراوانی را می توانید ببینید. در پسران اولین علامتها با افزایش اندازه بیضه و بعد دیگر اجزای اندام تناسلی آنها و همچنین کلفتی صدا و رویش زودتر از موعد موهای صورت بروز پیدا می کند. پیدایش این علایم در کودکان, وقتی خود را با هم سن و سالان خود مقایسه می کنند, سبب استرس و نگرانی آنها و خانواده هایشان می شود.

علایم ظاهری بلوغ زودرس در کودکان

راه های درمان

برای درمان بلوغ زود رس؛ مصرف هورمون های محرک گونادوتپرین با سرکوب کردن تولید هورمون از تخمدانها و بیضه ها باعث توقف و یا پسروی صفات ثانویه جنسی می شود. اما رشد قدی این کودکان ادامه می یابد و تا زمانی که کودک به سن طبیعی بلوغ برسد, تحت درمان قرار می گیرد و بعد از آن درمان را برای اتفاق بلوغ طبیعی و به موقع در سن طبیعی قطع می کنند, علاوه بر این روش برای درمان از جراحی و برداشتن توموری که در مغز مسبب ترشح این هورمون می شود هم می توان بهره برد.

عوارض بلوغ زودرس در کودکان

هوش کودکان مبتلا به بلوغ زودرس، گاهی از هم سن و سالان خودشان بیشتر است اما به دلیل تغییرات ظاهری و هورمونی دچار اختلال های رفتاری و حالات تهاجمی و حتی افسردگی می شوند. این قضیه در دخترها گاهی سبب سو استفاده جنسی و در پسرها تقلید از هم جنسان بزرگتر را به همراه دارد. والدین باید با کودکان خود وقتی دچار بلوغ زود رس هستند دوستانه و صادقانه از شرایط و سن طبیعی بلوغ و سن غیر طبیعی آن و روش های درمان و همچنین مراقبت و کنترل آن را توضیح دهند. والدین به همراه معلمان می باید با ارتباطات صمیمانه این مشکل را تحت کنترل بگیرند. چون بسیاری از مشکلات روانی در مدرسه بخاطر عدم توجه به شرایط متفاوت جسمی و روحی این کودکان اتفاق می افتد. و در آخر برای پیشگیری از ابتلا به این معضل از چاقی بیش از اندازه و مفرط کودکانتان جلوگیری کنید چون وزن اولین دلیل ابتلا به این بلوغ است. همچنین از مصرف فراورده ها و مرغ و تخم مرغ های هورمونی بپرهیزید.

راه های درمان بلوغ زودرس در کودکان

پیامدهای ناشی از بلوغ زود رس

بروز این مشکل می تواند پیامدها و خطرات مختلفی از لحاظ روحی و جسمی برای کودکان داشته باشد که در ادامه می توانید با عوارض آن آشنا شوید.

  • کوتاه ماندن قد

هر چند کودکانی که دچار بلوغ زود رس می گردند معمولا به نسبت سن شان، بلند قد تر می باشند ولی با بروز آن رشد چندانی نمی کنند و در سنین بزرگ سالی قد کوتاهی خواهند داشت، چرا که با اتمام مراحل بلوغ، رشد نیز متوقف می گردد. به این مساله توجه داشته باشید که بلوغ زود رس زودتر از مراحل بلوغ طبیعی به اتمام می رسد و در واقع رشد کودک در همان سنین پایین توقف می یابد. به همین دلیل برخی مواقع رشد کودک به لحاظ قدی در این نوع بلوغ کمتر از حالت طبیعی بلوغ می گردد.

پیامدهای بلوغ زود رس

  • بروز مشکلات رفتاری

بر اساس مطالعات صورت گرفته یکی از پیامدهای بلوغ زودرس بروز مشکلات رفتاری به ویژه در کودکانی است که با تاخیر در رشد مواجه هستند. البته به عقیده بسیاری از متخصصان صحت نتایج این مطالعات ضیف می باشد.

  • استرس

بلوغ طبیعی در دختران و پسران به خودی خود پیامدهای طوفانی می تواند داشته باشد و با استرس و اضطراب همراه باشد که این میزان استرس در سنین پایین تر بیشتر خواهد بود و به دلیل تغییرات ظاهری نسبت به دیگر هم سالان خود دچار احساس ناخوشایندی می شوند. پریودی در کودک دختر ۹ ساله و یا کوچکتر و همچنین کودکانی که تاخیر رشد دارند موضوعی نگران کننده است که برای سپری کردن این دوران باید والدین آموزش های لازم را در این زمینه به کودک بدهند.

تاثیر بلوغ زود رس در استرس

  • دیگر پیامدها

هر چند فعالیت جنسی در سنین کم و بروز سرطان سینه نیز به عنوان پیامدهای بلوغ زود رس معرفی شده است اما برای احتمال و یا اثبات بروز این مشکلات شواهد محکمی تا کنون ارائه نشده است.

داشتن اطلاعات در هر زمینه ای مخصوصا وقتی پای میوه های زندگی مان وسط باشد مهم تر نیز می شود. با اطلاعات درست و تشخیص به موقع ناجی کودکانمان در پشت سر گذراندن و کنترل این موقعیت باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو