چرخش ویروس انگلیسی در بازارهای شب عید

68

1399/12/6

12:45


چرخش ویروس انگلیسی در بازارهای شب عید

سلامت نیوز:در شرایطی که تهران و چند استان دیگر در آستانه وضعیت قرمز ویروس جهش یافته قرار گرفتند، اگر مسیرتان به بازارهای شهرهای مختلف در آستانه نوروز افتاده باشد، با کمال تعجب شاهد هستید که جای سوزن انداختن نیست و کارشناسان از چرخش کرونا در بازارهای شب عید که نشانی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و وضعیت وخیم جامعه، ندارد، ابراز نگرانی شدید می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،انگار کرونا تمام شده و مردم با تجمعات هزاران نفره در خریدهای نوروزی پاک ویروس کرونا را از یاد برده‌اند، درحالی‌که موج چهارم کرونا در کشور با قدرت بسیار بیشتر آغاز شده است. آمارها نیز این وضعیت را تایید می‌کند و طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان و در حالی که چندی پیش تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا به حدود 60 نفر رسید، هم‌اکنون در یک جهش فوق العاده، بار دیگر بیش از 90 نفر در یک روز جانشان را از دست دادند و برخی از کارشناسان وضعیت شهرهایشان را فراتر از قرمز، «سیاه» اعلام می‌کنند.

همچنین فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران گفت: مجموع آمار مراجعان سرپایی کرونا به مراکز درمانی در دی‌ماه ۲۸ هزار نفر بوده که این عدد در بهمن به ۴۰ هزار نفر رسیده است. میزان مراجعه بیماران سرپایی، افزایش دارد و شاخص بستری ما هم در هفته‌های گذشته افزایش داشته است. مجموع میزان مراجعان سرپایی به مراکز درمانی در طول دی ماه ۲۸ هزار نفر بوده که این عدد در بهمن ماه به ۴۰ هزار نفر رسیده است و این نشان می‌دهد رشد قابل توجهی در مجموعه وزارت بهداشت و درمان داشته‌ایم، از طرفی هم به هر حال میزان بستری هم در بهمن ماه نسبت به انتهای دی ماه رشد قابل توجهی داشته است.

در شرایطی علیرضا زالی از فوت سه بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته در تهران خبر می‌دهد که طبق اعلام مسئولان استان‌های خوزستان، تهران، ایلام و چند استان درگیر شیوع ویروس انگلیسی شده‌اند و روز گذشته نیز آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شناسایی دو مورد مبتلا به کرونای انگلیسی در این استان خبر داد و گفت:آزمایش اولیه ویروس جهش یافته انگلیسی در این ۲ نفر مثبت است. وی این ۲ بیمار را یک کودک ۹ ساله و یک فرد بزرگسال معرفی کرد و اظهار داشت: کودک ۹ ساله مبتلا به این ویروس بیمار سرپایی است اما فرد بزرگسال در یکی از بیمارستان های استان بستری است.

وضعیت سیاه خوزستان

در این بین مهران احمدی‌بلوطکی دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به شدت شیوع کرونا در این شهر گفت: «وضعیت به گونه‌ای است که اگر در طیف رنگ‌بندی، رنگ سیاه نیز وجود داشت‌ می‌توانستیم بگوییم اهواز به مرز وضعیت سیاه رسیده است.» مدیر کل بحران استانداری خوزستان گفت:به دستور استاندار به دلیل قطعی آب در مناطق مختلف اهواز و با توجه به وضعیت قرمز کرونا، ادارات دولتی و دستگاه‌های اجرایی شهر اهواز امروز ، سه‌شنبه، پنجم اسفندماه، تعطیل شدند.

خطر بازارهای شلوغ عید

براساس‌مشاهدات‌کاهش‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا تقریبا در تمام کشور مشاهده می‌شود و این زنگ خطری برای هفته‌های پیش‌رو خواهد بود زیرا رابطه مستقیمی میان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا و پس از آن بستری و فوت به علت کووید ۱۹ وجود دارد.

در این میان کارشناسان معتقدند که با عادی انگاری وضعیت و بازگشت به شرایط عادی زندگی در زمان اوج کرونا، شادی عید نوروز برای میلیون‌ها خانواده، تلخ کامی خواهد بود. در رابطه با عادی انگاری مردم در این روزها و احتمال بازگشت به اوج موج چهارم کرونا، شراره جلالی فراهانی، جامعه‌شناس می‌گوید: با وجود اینکه کارشناسان بهداشتی از بروز موج چهارم کرونا در روزهای اخیر می‌دهند، اما همچنان شاهد جریان عادی زندگی در پایتخت و دیگر شهرها هستیم.

مشاهدات حاکی از آن است که مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند و ترس آنها ریخته است. به‌نظر می‌رسد عده‌ای از این افراد که وقعی به وضعیت قرمز این روزها نمی‌نهند، آنهایی باشند که دل کندن از تفریحات و لذت‌های زندگی برایشان دشوار است و تلاش می‌کنند هر طور شده زندگی را آنگونه که قبلاً بود ادامه دهند، عموماً این دسته از افراد در محافل خصوصی و جمع‌های دوستانه و خانوادگی خود، با بی‌توجهی به قابل سرایت بودن بیماری کرونا سبب وصل بیشتر زنجیره می‌شوند و در شیوع این بیماری سهم خود را اینگونه ادا می‌کنند.

وی در ادامه افزود: با وجود این به‌دلیل در دسترس بودن امکانات برای تعدادی از این افراد و امکان مدیریت زندگی برای آنان، به سبب عدم‌فشار اقتصادی، در بسیاری از موارد از این ویروس جان سالم به درمی‌برند. کسانی که بیش از همه در جلوگیری از قطع زنجیره انتقال موثرند، جزو اقشار کم‌درآمد جامعه هستند، آنهایی که غم نان دارند و برای گذران زندگی خود و خانواده ناچار به ادامه کار و فعالیت مداوم در جهت کسب روزی هستند.

هنگامی که پای معیشت و تامین نیازهای اولیه انسان در میان باشد، شاید انتظار بیهوده‌ای است در خانه ماندن و ترجیح مصلحت جمعی بر مصلحت فردی از سوی شهروندان. میان رکود اقتصادی و نابسامانی اجتماعی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد، هنگامی که جامعه در مشکلات اقتصادی غوطه‌ور باشد، فردگرایی و بی‌توجهی به نظم و نظام اجتماعی افزایش می‌یابد؛ از این‌رو رعایت مقررات و دستورالعمل‌های پیشگیری از شیوع کرونا مانند بسیاری دیگر از قوانین رنگ می‌بازد.

روند‌صعودی‌کرونا‌با‌افزایش‌مرگ و میر

در این شرایط و بنا به آمار وزارت بهداشت و درمان از روز دوشنبه (4 اسفند) تا سه شنبه (5 اسفند) ۸هزار و ۳۳۰ مبتلای جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۷۸۲ نفر از آنها در بیمارستا‌ن‌ها بستری شدند. با احتساب این آمار، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۹۰ هزار و ۶۰۵ نفر رسید.

در همین مدت ۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۶۶۳ نفر رسید. در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو