رهبر گروه طالبان در فرمانی از افراد این گروه خواست از مجازات متهمان پیش از رای نهایی دادگاه و انتشار تصاویر مربوط به آن خودداری کنند.

« ملاهبت‌الله آخندزاده» گفته است: براساس شریعت، صلاحیت اثبات جرم و مجازات مجرم تنها به دادگاه شرعی داده شده و هیچ کس حق ندارد خودسرانه مجرم را مجازات کند.

براساس موضوع منتشر شده در سایت رسمی گروه طالبان آمده است: فرماندهان جنگی و استانداران خودخوانده این گروه باید به کسی اجازه ندهد که بدون حکم دادگاه افراد را مجازات کنند.

رهبر طالبان گفته است: افرادی که از این حکم سرپیچی کنند متخلف شناخته خواهند شد و از مسئولان این گروه می ‌خواهد تا آنها را به ارگان مسئول معرفی کنند تا به جرم تخلف از اصول و فرامین مجازات شوند.

اما کارشناسان و آگاهان سیاسی و نظامی درافغانستان بر این باورند که این کار گروه طالبان تاکتیک جدیدی برای جلب رضایت آمریکا و ناتو در راستای خروج نظامیان آمریکایی از این کشور اتخاذ شده است.

ژنرال «عتیق الله امرخیل» کارشناس مسائل سیاسی و فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش افغانستان به خبرنگار ایرنا گفت: از سرگیری مذاکرات دوحه، فرمان لغو دادگاه صحرایی، خارج کردن جنگجویان خارجی از صفوف طالبان و فرامین دیگری نیز در این راستا پس از نشست وزیران دفاع ناتو گرفته شده است.

وی تصریح کرد: اگر طالبان آتش بس سراسری اعلام کرد، آنگاه ما باور می کنیم که آنها تغییر کرده اند، در غیر آن صورت همه تاکتیک است.

این کارشناس سیاسی افغان افزود: وزیران دفاع ناتو گروه طالبان را بطور رسمی به افزایش خشونت، عدم پابندی کامل به توافق دوحه و حفظ رابطه با جنگجویان خارجی متهم کردند و اکنون طالبان اقدام به صدور فرامین تاکتیکی کرده اند.

وی گفت: این تصمیم گروه طالبان با مشورت مشاوران و حامیان خارجی آنها گرفته شده و تنها تاکتیک برای رسیدن به قدرت کامل در افغانستان است.

امرخیل می گوید: طالبان در روزها و ماه‌های آینده برای مدت نامعلومی روابط خود را با جنگجویان خارجی نیز قطع خواهند کرد و آنها را در ظاهر از صفوف جنگی خود خارج می کنند تا خارجی‌ها متقاعد شوند که آنها تغییر موضع داده اند و در راستای خواست آنها حرکت می کنند.

وی گفت: اما این اقدامات تغییر نیست بلکه تاکتیک است که طالبان از آن برای خروج نیروهای خارجی استفاده می کنند. اگر در این تاکتیک موفق شوند، پس از خروج نظامیان خارجی اقدام به حملات نظامی گسترده برای تصرف افغانستان خواهند کرد.

امرخیل اضافه کرد: اطلاعات رسیده نشان می دهد گروه طالبان آمادگی کامل برای حملات گسترده در سال پیش رو دارند و رهبران این گروه به فرماندهان جنگی خود اعلام کرده اند که در سال پیش رو چند استان افغانستان را تصرف خواهند کرد و پس از خروج نظامیان آمریکایی قدرت را به زور تصاحب می کنند.

این کارشناس سیاسی و نظامی افزود: سال آینده سال سرنوشت سازی برای افغانستان است و آخرین سال جنگ نیز خواهد بود. اگر طالبان موفق شوند پیشروی چشم گیر نظامی داشته باشند، در راستای گرفتن قدرت به زور به پیش خواهند رفت اما اگر نتوانند دستاورد قابل ملاحظه نظامی کسب کنند، مسیر جنگ را ترک خواهند کرد.

وی اظهار داشت: سال ۱۴۰۰ به همین دلیل سال سرنوشت ساز است که می توان آن را سال مهمی برای آینده افغانستان حساب کرد که آینده جنگ نیز تا آخر این سال روشن خواهد شد.

در این حال روز گذشته شماری از اعضای هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان در کابل نیز اعلام کردند در نشست شامگاه دوشنبه در دوحه بین دو طرف روی چهار موضوع توافق شده است.

«سید رسول طالب» در یک نشست خبری گفت "یکی از موضوعات مورد گفت وگو صلح براساس خواست مردم افغانستان است" اما وی درباره سه مورد دیگر توضیح نداد.

علمای دینی حوزه غرب افغانستان نیز دیروز سه شنبه طی گردهمایی در استان هرات از دولت و گروه طالبان خواستند که پرونده جنگ را مسدود کرده و برای رسیدن به صلح تلاش کنند.

مولوی خداداد صالح رئیس شورای علمای غرب افغانستان گفت که مخالفان مسلح دولت هم از جنگ جاری در کشور خسته شده و خواهان صلح می ‌باشند.

وی بیان داشت: باید به جنگ چهل ساله‌ کشور پایان داده شود و مردم از ادامه این جنگ‌ها خسته شدند.

رئیس شورای علمای غرب افغانستان تأکید کرد: خارجی‌ها هیچ گاه به نفع افغانستان کار نکرده اند و نمی‌خواهند صلح در کشور جاری شود. آمریکایی‌ها در روند صلح افغانستان صادق نبوده اند و نباید از آنان انتظار صلح را داشت.