همراهی کادر درمان با زلزله زدگان دنا

74

1399/12/6

16:48


همراهی کادر درمان با زلزله زدگان دنا

سلامت نیوز: رؤسای سه رکن سازمان نظام پزشکی در نامه ای ریاست جمهوری خواستار بسیج امکانات جهت کمک به زلزله زدگان منطقه سی سخت شدند.

به گزارش سلامت نیوز، رؤسای سه رکن سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به ریاست جمهوری ضمن برشمردن ابعاد مختلف حادثه زلزله منطقه سی سخت و آسیب‌های شدید زلزله به مردم این منطقه و اعلام همکاری سازمان و جامعه پزشکی کشور در همیاری با زلزله زدگان خواستار اهتمام جدی دولت در تأمین امکانات لازم و ایجاد سرپناه مناسب و بسیج همه امکانات حاکمیت برای تحقق بازسازی و نوسازی این مناطق شدند.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی

مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام،

چنانچه استحضار دارید، بار دیگر حادثه‌ای غیر مترقبه برای بخشی از هموطنان، فاجعه آفرید. در شرایط نگران‌کننده همه‌گیری ویروس کرونا و بحران‌های اجتماعی و اقتصادی، با کمال تأسف و تأثر، اینبار زلزله، در دامنه ارتفاعات کوه دنا بر مردم شریف میهن‌مان، لطمات و خسارات فراوانی تحمیل کرد.

متأسفانه پوشش خبری رسانه ملی درباره این فاجعه، کامل نبود و اطلاع‌رسانی کافی از سوی سایر رسانه‌های عمومی انجام نگرفت. در این حادثه، در شرایط اپیدمی بیماری کووید -۱۹، ضرورت اتخاذ تدابیر اساسی برای غلبه بر این بحران مدیریت به عنوان وظیفه‌ای مبرم فراروی مسئولان مملکت قرار گرفت.

استحضار دارید در ساعات پایانی روز چهارشنبه مورخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹، در شهرستان دنا از توابع کهگیلویه و بویراحمد زلزله‌ای با شدت ۶/۵ ریشتر به وقوع پیوست. این زمین لرزه موجب خسارات عمده‌ای در شهر سی‌سخت و نیز یاسوج و ۶۵ روستای این منطقه شده است. برآوردهای انجام گرفته تاکنون نشان می‌دهد که در حدود ۴۰۰۰ ساختمان دچار آسیب جدی شده و یا در آستانه تخریب قرار گرفته‌اند. بدیهی است که هزاران خانوار بی‌سرپناه در شرایط سرمای جان‌فرسای ارتفاعات زاگرس، و زیر بوران و برف در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برند. تعدادی از ایشان در کانکس‌ها جای داده شده‌اند ولی تا تاریخ ۰۴/‏۱۲/‏۹۹‬ تعداد ۵۰۰ کانکس هنوز پاسخگوی ایجاد سرپناه موقت برای همه خانوارهای آسیب دیده نبوده است.

در جریان این زلزله ۸۰ نفر دچار آسیب‌های جسمانی شده‌اند که تعداد ۶۵ نفر به طور سرپایی مداوا و ترخیص و ۲۵ نفر نیز بستری شده‌اند. نکته بسیار با اهمیت شرایط آب وهوائی منطقه کوهستانی سی‌سخت و یاسوج و شدت مشکلات هموطنان ما در زیر برف و بوران و سرمای شدید و محروم ماندن از اماکن مسکونی‌شان است.

پس از حادثه، مانند همیشه نخستین یاور مردم، خود ایشان بوده‌اند و سپس هلال‌احمر و نظام پزشکی و کادرهای درمانی مرتبط، نهادهای اجرایی تحت نظر فرماندار و مسئولان محلی به کمک اهالی شتافته‌اند.

جناب آقای رئیس جمهور

چنانچه ملاحظه می‌فرمائید شدت زلزله، شرایط ناگوار بحران اقتصادی- اجتماعی، همه‌گیری بیماری کرونا، وخامت شرایط آب و هوایی و تخریب وسیع واحدهای مسکونی مردم منطقه وظیفه‌ای بس خطیر را فراروی دولت محترم قرار داده است، و آنهم مدیریت بر منابع موجود و امدادرسانی سریع در ایجاد سرپناه موقت، تأمین آب سالم و مواد غذایی، ایجاد امکانات دسترسی آسان مردم آسیب دیده به امکانات بهداشتی و درمانی و …، و در عین حال توجه اکید به مهمترین وظیفه مسئولان محترم اداره امور کشور، یعنی ایجاد سرپناه مطمئن و بازسازی و نوسازی منازل مسکونی این هموطنان است.

سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می‌داند که با فوریت کمک‌های جامعه پزشکی و مردم را به سمت این وظیفه ملی جلب نموده و در حد توان خویش و با کمک جامعه فداکار پزشکی در راه بازسازی و نوسازی منازل و جان پناه‌های مردم شریف و سلحشور شهرستان دنا تلاش نماید. انتظار به حق و فوری ما نیز این است که دولت محترم در راه بسیج همه امکانات حاکمیت برای تحقق هدف فوق، بدون فوت وقت اقدام نماید.

دکتر محمدرضا ظفرقندی - رئیس کل

دکتر مصطفی معین - رئیس شورای عالی‌

دکتر عباس آقازاده - رئیس مجمع عمومی‌

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو