به گفته دکتر سیما سادات لاری در ۲۴ ساعت گذشته (۶ اسفند ۱۳۹۹ ) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۲۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و متاسفانه ۷۳ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.

با در نظر گرفتن آمار امروز مجموع مبتلایان و جانباختگان این بیماری به ترتیب به یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۷۵ نفر و ۵۹ هزار و ۷۳۶ نفر رسید.

به گفته لاری، در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند همچنین شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

هشدارهای جدی وزارت بهداشت نسبت به کرونای انگلیسی

همچنان که متخصصان نسبت به آغاز موج چهارم در ایران هشدار داده اند، آمار ابتلا به کرونای انگلیسی بیشتر می‌شود. ویروس جهش یافته کرونا اوایل بهمن سال جاری در انگلیس مشاهده شد و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶ بهمن ماه از شناسایی اولین مورد ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران خبر داد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت امروز در رصدخانه طرح شهید سلیمانی با بیان اینکه متاسفانه در خوزستان خیز سنگینی از بیماری کووید-۱۹ را داریم و منشاء بیماری اکثرا ویروس موتاسیون یافته است، گفت: مکررا اعلام کردم که اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنیم، طوفانی از بیماری کووید-۱۹ با نوع موتاسیون یافته را خواهیم داشت و متاسفانه این اتفاق افتاد.

وی تاکیدکرد: در کل کشور میزان بیماران سرپایی متاسفانه در دو هفته اخیر رو به افزایش است. تفاوتی که ویروس جهش یافته با ویروس ووهان دارد، این است که اگر در ویروس قبلی مدت زمان افزایش موارد سرپایی نسبت به زمان افزایش بستری هفت تا ۱۰ روز طول می‌کشید اما  در این ویروس با ۷۲ ساعت می‌تواند خودش را وارد مرحله بستری کند و شکل‌های بسیار خطرناک و گرفتاری‌های سنگین ریوی ایجاد کند که بارها این را اعلام کرده‌ام.

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز چهارشنبه درباره وضعیت شیوع ویروس جهش یافته کرونا در کشور افزود: ۱۳ مورد جدید ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا در کشور شناسایی شده که پنج مورد در تهران، هفت مورد در هرمزگان، یک مورد در آذربایجان غربی است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار کرد: شواهد حاکی از این است که ویروس جهش یافته کرونا در سطح کشور در حال چرخش است و اگر کوچک‌ترین غفلتی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود، می‌تواند دامان هر شهر یا یک استان یا کل کشور را بگیرد و میزان بیماری بالاتر برود. بنابراین حتما نیاز است که پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنیم.

وی همچنین ۲۵ بهمن ماه با بیان اینکه ویروس کرونای انگلیسی در کشور چرخیده است، گفت: ‌روزهای سختی در انتظار ما بوده و باید خود را آماده کنیم.

واکسن اجباری می‌شود؟

تولید پنج واکسن درمان کرونا در دستور کار قرار گرفته است. محصولاتی که با روش‌های فناورانه‌ای در حال گذراندن مراحل تست‌های بالینی و ورود به بازار هستند. این محصولات با توانمندی متخصصان داخلی و برخی با همکاری دیگر کشورها به مرحله آزمون و خطا رسیده‌اند. یونیسف اعلام کرده که ایران هشتمین کشور تولیدکننده واکسن است.

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان ایرانی روش‌های مختلفی را برای تولید واکسن انتخاب کرده‌اند. یکی از این راه‌ها تولید واکسن خوراکی است که فاز تولید آن سال آینده پس از طی مراحل تحقیقاتی آغاز خواهد شد.

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه توانمندان کشور از ابتدای شیوع بیماری کرونا به ساخت واکسن ورود کردند، گفت: تا شهریور سال آینده واکسن ایرانی کرونا در انواع مختلف به تولید می‌رسد و ما به عنوان قطب تولید واکسن در دنیا محسوب خواهیم شد. در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌ها به چهار تا پنج شیوه به تولید واکسن ورود کرده‌اند.

کیانوش جهانپور، درئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره اجباری یا اختیاری بودن تزریق واکسن کرونا گفت: تزریق واکسن کرونا اکنون اجباری نیست و داوطلبانه است اما در مسیر واکسیناسیون در هفته ها و ماه های آینده که واکسیناسیون گسترده می شود، ممکن است دریافت برخی خدمات در کشور مستلزم داشتن گواهی واکسیناسیون باشد.

افزود: واکسیناسیون کرونا اکنون در کشور داوطلبانه است و اجباری نیست گر چه مشارکت غیر قابل پیش بینی برای دریافت واکسن داشتیم و همه واکسن های وارداتی تاکنون به افراد داوطلب در بین کادر درمان تزریق شده است.

شهرهای ممنوعه و محدودیت‌های تعطیلات اعلام شد

امسال سال دومی است که تعطیلات عید مانند هرسال نیست. ویروس کرونا همه فعالیت‌ها را به صورت تعلیق درآورده است و ترس از شیوع موج چهارم کرونا و کرونای انگلیسی باعث شده تا تمهیدات جدی برای این دوران اندیشیده شود.

ستاد کرونا هنوز درباره سفرهای نوروزی یا تعطیلات اسفندماه تصمیم قاطعانه‌ای را اعلام نکرده اما پلیس راهور ناجا با گسترش ویروس جهش‌یافته برای تردد به سمت شهرهای استان خوزستان منع تردد اعلام کرده است. هم‌اینک ۱۱ شهراهواز، دزفول، آبادان، خرمشهر، کارون، شادگان، هویزه، شوشتر، ماهشهر، رامهرمز و دشت آزادگان در وضعیت خیلی پرخطر قرار گرفته‌اند. ضمن این‌که ویروس جهش‌یافته وضعیت در اهواز را بحرانی کرده است. طبق اعلام پلیس، تردد به سمت استان خوزستان و این مناطق یک میلیون تومان جریمه دارد.

پلس راهور ناجا برای تعطیلات پایان هفته همچنان ورود خودروهای شخصی به استان‌های شمالی حتی با وجود وضعیت زرد (خطر متوسط) در برخی شهرهای این استان را به اضافه مشهد، قم، اصفهان، شیراز، بوشهر و بندرعباس و جزایر قشم و کیش محدود و مشمول جریمه کرده است.

سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا با بیان اینکه پلیس بیشترین سهم را در پیشگیری از ویروس کرونا داشته است، گفت: پلیس از ۲۰ اسفند تا ۱۹ فرودین آماده باش است؛ ما آماده ارائه خدمات به مردم هستیم و باید دید ستاد ملی مقابله با کرونا چه تصمیمی برای عید خواهد گرفت.

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت ۵۲ شهرستان از جمله جلفا، آذرشهر، هادیشهر، عجب شیر (آذربایجان شرقی)، ارومیه، ماکو، بازرگان، شوط، خوی، میاندوآب (آذربایجان غربی)، زواره، اردستان (اصفهان) دره شهر (ایلام)، قائن (خراسان جنوبی)، شاهرود، بیارجمند (سمنان)،  سیرجان (کرمان)، سعادت شهر (فارس)، خمین (مرکزی)، یاسوج، گچساران، دهدشت (کهگیلویه و بویراحمد)، تویسرکان (همدان)، بستک (هرمزگان) در وضعیت پرخطر قرار دارند که طبق اعلام قبلی قرارگاه ستاد کرونا ورود و خروج خودروهای شخصی در این مناطق مشمول ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

روابط عمومی فرمانداری تهران نیز از توقف فعالیت سایت صدور مجوز تردد بین شهری به دستور استاندار تا اطلاع ثانونی خبر داده و علت آن را خیز ویروس کرونا در برخی شهرها و شیوع ویروس جهش‌یافته اعلام کرده است. روابط عمومی فرمانداری تهران گفته که در این شرایط اگر هموطنان به ناچار نیازمند تردد به شهرهای محل غیرسکونت خود هستند می‌توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز اعلام کرده که در گردنه «تاراز» و «سد کارون چهار»  از ورود خودروهای غیربومی از استان‌های مجاور به چهارمحال و بختیاری جلوگیری می‌شود.

این محدودیت‌ها بیشتر برای سفرهای زمینی و با خودرو شخصی اعمال می‌شود و سفرهای هوایی و ریلی هنوز مشمول محدودیتی نشده است.